سرمقاله | داود عطایی

وقت باز سازی تیم ملی
با پایان رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2026 و جام ملت‌های آسیایی 2027 و صدرنشینی تیم ملی دوران جدیدی از بازسازی تیم ملی آغاز می‌شود. هر چند تساوی بدون گل شاگردان امیر قلعه‌نویی در ورزشگاه آزادی در مقابل دیدگان 15 هزار تماشاگر 
پرشور خودی انتقاداتی را متوجه عملکرد نه چندان دلچسب ملی‌پوشان کرد. اما توجه به این نکته ضروری است که کادر فنی تیم ملی نسل جدیدی از بازیکنان جوان و نخبه لیگ را در چند ماه گذشته به تیم ملی تزریق کرده‌اند. اینکه سرمربی تیم تصمیم گرفت با شیب کند اما پیوسته دوران ‌گذار از بازیکنان بالای 32 سال را طی کند بی‌تردید به تاکتیک و تفکرات شخصی قلعه‌نویی برمی‌گردد.
اما باید توجه کرد با کنار رفتن حاج صفی، ابراهیمی، رضاییان، کریم انصاری‌فرد، علی کریمی، روزبه چشمی و در آینده نزدیک شجاع خلیل‌زاده که میانگین سنی تیم ملی را به نقطه نگران‌کننده‌ای رسانده بود، محمد قربانی، حزباوی، سامان فلاح، آریا یوسفی، حسین‌نژاد، آقایی‌پور، صالح حردانی، مهدی لیموچی، محمد آزادی و چند جوان پدیده لیگ به اردوی تیم ملی راه یافتند. 
بی‌شک تغییر نسل و میدان دادن به جوانان هم باید حساب شده باشد که قلعه‌نویی با حفظ آزمون، طارمی، بیرانوند، جهانبخش، کنعانی و میلاد محمدی و امید به بازگشت پورعلی گنجی، مجید حسینی، ، صادق محرمی و محمد محبی پازل کاملی از تجربه و اکسیر جوانی را طراحی کرده است.
نکته مهم در این تغییر نسل این است که هم مربیان تیم ملی باید برای بها دادن به جوانان و میدان دیدن در تورنمنت‌های بزرگ سعه صدر داشته باشند، هم اهالی فوتبال و تماشاگر باید در هنگام مسابقات صبوری کنند. اینکه با کوچکترین لغزشی شعار بی‌غیرت در ورزشگاه خودی داده شود زیبنده تیم ملی ما نیست. با شناختی که از امیر قلعه‌نویی داریم تا لحظه‌ای که در خدمت تیم ملی است این مسیر درست پوست‌اندازی و جوانگرایی را ادامه می‌دهد. بنابراین همه اهالی فوتبال چه کارشناسان و مربیان، چه هوادار و اهل رسانه همگی باید با رفتار منطقی و البته انتقاد سازنده در این راه کمک حال تیم ملی و کادر فنی باشند.
هنوز کار تیم ملی تمام نشده است. 7 تیر ماه قرعه‌کشی دور دوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2026 برگزار می‌شود، که این بار حریفان قدرتمندی مانند استرالیا، عربستان، قطر، اردن، عراق و حتی امارات و بحرین به مصاف ایران می‌آیند. از تمام 18 تیم برگزیده، سهم قاره کهن 8/5 سهمیه تعیین شده و از روز 15 شهریور دور دوم ماراتن راهیابی به جام جهانی آغاز می‌شود. در گروه ایران تنها دو تیم با خیال آسوده به جام جهانی صعود می‌کنند. در این راه با توجه به تغییر نسل و جوانگرایی لازم است همه اهالی فوتبال از تیم ملی با تمام قوا حمایت کنند.
کار سختی آغاز شده اما مسیر به گونه‌ای است که می‌تواند تا ده سال آینده موفقیت و آقایی فوتبال ایران را در قاره کهن تضمین کند. جوانگرایی هزینه دارد اما ارزش آینده‌سازی بی‌تردید بسیار بیشتر از نتایج کوتاه مدت و مقطعی است.
جستجو
آرشیو تاریخی