سیزده روز تا قرعه‌کشی مرحله سوم جام جهانی 2026

فرار از کره و ژاپن، گرفتار در دام عربستان و استرالیا


 
مرحله دوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ فوتبال در قاره آسیا به پایان رسید و چهره ۱۸ تیم راه یافته به مرحله نهایی رقابت‌ها مشخص شد.
 پس از مشخص شدن تیم‌های راه یافته به مرحله بعدی، تیم ملی کشورمان در کنار تیم‌های ژاپن و کره‌جنوبی در سید نخست قرار گرفته است. 
در این بین تیم‌های استرالیا، قطر و عراق در سید دوم حضور دارند و عربستان، ازبکستان و اردن هم در سید سوم قرار گرفتند. علاوه بر این تیم‌های امارات، عمان و بحرین در سید چهارم، تیم‌های چین، فلسطین و قرقیزستان در سید پنجم و تیم‌های اندونزی، کره‌شمالی و کویت در سید ششم قرار دارند.
 تیم‌ها در این مرحله در ۳ گروه ۶ تیمی قرار می‌گیرند و ۲ تیم از هر گروه به صورت مستقیم می‌تواند جواز صعود به جام جهانی را کسب کند. تیم‌های سوم و چهارم نیز به ۲ گروه ۳ تیمی تقسیم می‌شوند. در پایان این مرحله که تیم‌ها یک بار در زمینی بی‌طرف به مصاف یکدیگر خواهند رفت نیز تیم‌های صدرنشین هر گروه به صورت مستقیم راهی جام جهانی می‌شوند.
 تیم‌های دوم هر گروه به دور پنجم راه پیدا می‌کنند. تیم سوم گروه‌ها در دور بعد در مرحله پلی‌آف برای تعیین نماینده آسیا در پلی‌آف میان نماینده یکی دیگر از کنفدراسیون‌های جهان به مصاف هم خواهند رفت و نماینده آسیا در پلی‌آف بین‌قاره‌ای مشخص خواهد شد. به این ترتیب ۸ و نیم سهمیه قاره آسیا برای جام جهانی ۲۰۲۶ به این صورت مشخص خواهد شد.
 
سخت‌ترین و آسان‌ترین قرعه برای تیم ملی
در این بین به سخت‌ترین و آسان‌ترین قرعه‌ای که می‌تواند برای شاگردان امیر قلعه‌نویی رخ دهد، اشاره می‌کنیم. یکی از بدترین قرعه‌هایی که می‌تواند برای ایران صورت بگیرد همگروهی با تیم‌های ملی استرالیا، عربستان، امارات، چین و کره‌شمالی خواهد بود. کار برای صعود مستقیم شاگردان قلعه‌نویی در صورتی که این قرعه صورت بگیرد، کمی دشوار می‌شود. 
دیگر قرعه‌هایی که شاید کار ایران را سخت کند همگروهی با تیم‌های قطر، عربستان، امارات، چین و کره‌شمالی یا همگروهی با تیم‌های استرالیا، ازبکستان، امارات، چین و کویت همچنین همگروهی با قطر، ازبکستان، امارات، چین و کره‌شمالی است. اگر تیم ملی فوتبال ایران نتواند به عنوان تیم‌های اول یا دوم این گروه‌ها قرار بگیرد و در رتبه سوم کار خود را به پایان برساند باید در مرحله بعدی در دو گروه ۳ تیمی قرار بگیرد. یکی از بهترین قرعه‌هایی که می‌تواند برای ایران صورت بگیرد، همگروهی با تیم‌های ملی عراق، اردن، عمان، قرقیزستان و اندونزی خواهد بود.
 اگر این قرعه برای یوزهای ایرانی رقم بخورد، کار برای صعود ایران بسیار آسان می‌شود. در این بین دیگر قرعه‌هایی که شاید کار ایران برای صعود آسان‌تر باشد، همگروهی با تیم‌های عراق، اردن، بحرین، فلسطین و اندونزی و همگروهی با تیم‌های عراق، اردن، امارات، قرقیزستان و اندونزی و یا همگروهی با تیم‌های عراق، ازبکستان، چین و اندونزی است. قرعه‌کشی مرحله نهایی انتخابی جام‌جهانی، ۷ تیر برگزار می‌شود. تیم‌ها در ۳ گروه ۶ تیمی طبق سیدبندی قرار می‌گیرند و بازی‌های این مرحله از ۱۵ شهریور آغاز می‌شود تا تکلیف ۸ و نیم سهمیه آسیا در جام جهانی ۲۰۲۶ مشخص شود.
 نکته جالب این است که ایران یک بازی روز 30 اسفند خواهد داشت که در تقویم ایران تعطیل رسمی نیست اما با توجه به نزدیکی به عید نوروز حال‌وهوای خاصی خواهد داشت و باید دید که این هفته ایران میزبان خواهد بود یا خیر. تیم ملی در این مرحله 10 بازی سرنوشت‌ساز دارد که این 10 بازی سرنوشت صعود تیم ملی به جام جهانی را مشخص می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی