چمنیان: در مسیر جوانگرایی خلأ داریم

محمد محمدی سدهی
خبرنگار

تیم ملی فوتبال کشورمان دور دوم مسابقات انتخابی جام جهانی را با صدرنشینی به پایان رساند و حالا یوزهای ایرانی در مرحله نهایی به مصاف تیم‌های قدرتمندی خواهند رفت. در این بین سیدبندی مرحله نهایی مسابقات انجام شد و تیم ملی به همراه تیم‌های کره جنوبی و ژاپن در سید یک قرار گرفت. در این بین به نحوه جوانگرایی در تیم ملی انتقاداتی به امیر قلعه‌نویی وارد می‌شود که چرا سرمربی تیم ملی در این دو بازی از بازیکنان جوان بیشتری استفاده نکرد.
عباس چمنیان، سرمربی سابق تیم ملی نوجوانان به «ایران ورزشی» می‌گوید: «تیم ملی مشکلی برای صعود به جام جهانی ندارد و مسیری که در نظر گرفته مسیر صعود به جام جهانی است و قطعاً تداوم خواهد داشت. موضوع اصلی ضرورت نسل‌سازی در تیم ملی است چرا که این موضوع موفقیت‌های ما را افزایش خواهد داد. تیم ملی دو برنامه دارد که موفقیت در جام ملت‌ها و صعود از مرحله گروهی جام جهانی است. سال‌هاست که تیم ما در جام ملت‌ها قهرمان نشده و نتوانسته خواسته هواداران را برآورده کند، حالا فرصت خوبی است تا تیم ملی با تغییر نسل به این مهم برسد.» چمنیان بیان می‌کند: «برای موفقیت در مسیر نسل‌سازی باید بازیکنان باتجربه و کادر فنی در کنار این بازیکنان جوان باشند و در واقع این بازیکنان باید بتوانند به بلوغ برسند و برای تیم ملی بزرگسالان تأثیرگذار باشند. واقعیت این است که در مسیر جوانگرایی باید کمی حوصله کنیم. در قدیم بازیکنان جوانی داشتیم که در تیم ملی بزرگسالان به موفقیت نرسیدند و در واقع دلیل این عدم موفقیت نرسیدن به بلوغ سنی است.»
 این مربی فوتبال با انتقاد به عدم نتیجه‌گیری تیم ملی امید در سال‌های اخیر می‌گوید: «سال‌هاست که تیم ملی امید به المپیک صعود نمی‌کند و در واقع ما از این نظر خلأ داریم. بازیکن جوان بعد از حضور در تیم ملی جوانان به تیم امید می‌رود و در این تیم برای حضور بهتر در تیم بزرگسالان آماده می‌شود، این اتفاق در کشورهای دیگری همچون ژاپن می‌افتد و باعث می‌شود تا بازیکن جوان با شرایط بهتری در تیم ملی بزرگسالان حضور یابد.»  او ادامه می‌دهد: «این در حالی است که تیم ملی امید ما هم دیر شکل می‌گیرد و هم زود حذف می‌شود، مدت زمانی که یک بازیکن جوان در تیم ملی امید می‌گذراند، کوتاه است و این فاصله کوتاه باعث می‌شود تا بازیکن جوان به درستی بلوغ سنی را پشت سر نگذارد. در سوی دیگر تیم‌های باشگاهی به دلیل نتیجه‌گرایی از بازیکنان جوان استفاده نمی‌کنند و این موضوع باعث می‌شود تا هم بازیکن جوان و هم تیم ملی موفق نباشند.»
جستجو
آرشیو تاریخی