صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و هشتاد - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و هشتاد - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

هر جا بروم حرفه‌ای کار می‌کنم

دقیقی: از نکونام و اوسمار یاد گرفتم


سعید دقیقی بدون شک یکی از موفق‌ترین مربیان جوان لیگ برتر کشورمان است و با نتایجی که با تیم تازه صعود کرده‌اش در لیگ برتر بیست و سوم کسب کرد، به نوعی به عنوان یکی از بهترین مربیان لیگ برتر ارزش‌های خودش را نشان داد. به بهانه تمام موفقیت‌هایی که این مربی با تیمش کسب کرد و خیلی‌ها آن تیم را با وجود کسر امتیاز پدیده لیگ بیست و سوم معرفی کردند، گفت‌و‌گویی با این سرمربی موفق انجام دادیم.
 
در اولین سال حضورتان در لیگ برتر واقعاً خودتان را به عنوان پدیده لیگ معرفی کردید.
از دو سال و نیم پیش کارمان را در لیگ یک با یک تیم جوان شروع کردیم و در سال دوم موفق شدیم با این تیم صعود کرده و به لیگ برتر راه یابیم. ما با بودجه‌ای به لیگ برتر صعود کردیم که در تاریخ تیم‌های دسته اولی سابقه ندارد. امسال هم با همه چالش‌های کسر امتیاز و بحران‌ها و مسائل منفی که در تیم‌مان وجود داشت و کار واقعاً سختی که داشتیم، برنامه میان مدت ما حضور در بین تیم‌های تک رقمی در نیم‌فصل اول بود. در نیم‌فصل دوم هم قرار گرفتن در رده پنجم به شکل واقعی حاصل کار ما بود که واقعاً این رده را برای تیم شمس‌آذر رده‌ای خوب می‌دانم. 
آنقدر خوب کار کردید که شاید علاقه‌مندان به شمس آذر از تیم‌تان توقع کسب سهمیه را داشتند.
ارزش تیم ما با همه اعضای تیم 60-50 میلیارد تومان بود و من خدا را شکر به هدفم در تیمم رسیدم.
در مقطعی از تیم‌تان جدا شده و به مس رفسنجان رفتید خیلی از شما انتقاد شد، چون روند تیم‌تان خیلی عالی بود؟
برای مربی که قرارداد دارد بهترین گزینه در آن مقطع جدایی بود که این امر هم در جهت حل مشکل باشگاه و شرکت بود. این امر به دلیل فشاری بود که روی ما وجود داشت که من و دو بازیکن تیم‌مان جدا شویم که در همین راستا با رفتن دو بازیکن و بدون فروش من مشکل 20میلیارد بودجه‌ای که باشگاه نیاز داشت محقق شد.
روش بازی تیم شما هم در لیگ برای خیلی از تیم‌ها حتی تیم‌های مدعی دردسرساز بود.
با توجه به ابزاری که در اختیار داشتیم بازی‌مان بیشتر در یک سوم زمین حریف بود تا در این منطقه با تحت فشار گذاشتن تیم حریف به خواسته‌مان برسیم.
دوندگی عجیب تیم شما موجب شد شائبه‌هایی به شمس آذر وارد شود.
من فکر می‌کنم سرمربی هر تیمی بنا به امتیازات و شرایطی که دارد باید شرایط بدنی تیمش را مهیا کند به همین دلیل بیشتر از بحث بدنسازی، یک مربی باید به این مسأله توجه داشته باشد که بر اساس توانمندی بازیکنانش آنها را آماده کند. از همین رو وقتی قادر نیستی بازیکنانی مثلاً اورونوف و ترابی را به تیمت بیاوری باید تیمی بسازی که از توانایی بازیکنانت نهایت استفاده را ببری. برهمین اساس من هم از تیمم بهترین بهره را گرفتم و براساس ژنتیک بازیکنانم که توانایی بدنی خوبی داشتند آنها را به بهترین شکل آماده ساختیم. این در حالی بود که اگر آنها چنین توانایی بالایی را نداشتند عملاً چنین امری امکان‌پذیر نبود که ما از بازیکنان‌مان توقع ارائه بهترین نمایش را داشته باشیم که همگی آنها هم چنین توانایی را داشتند. در غیر این صورت ما نمی‌توانستیم بازیکنی را که به لحاظ ژنتیکی توانایی بدنی خوبی ندارد برای دوندگی به لحاظ بالا آماده سازیم.
در طول فصل خیلی از تمایل‌تان به یکی از تیم‌های معروف پایتخت مطرح شد. در این رابطه چه توضیحی دارید؟
 من مربی حرفه‌ای هستم و یاد گرفته‌ام هر جایی که می‌روم وظیفه‌ام را به شکل عالی در آن تیم انجام بدهم. شمس آذر را خیلی دوست دارم اما اگر به تیم جدیدی بروم هر چه داشته باشم برای آن تیم هزینه خواهم کرد. از این مسائل گذشته به عنوان یک مربی سعی می‌کنم از یحیی مطالعه کردنش و به روز بودنش، از اوسمار روش بازی بیلدآپ و از جواد نکونام سختکوشی و استفاده از تمام توانایی بازیکنان و از سایر مربیان روش‌های دیگر یاد بگیرم.

جستجو
آرشیو تاریخی