صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و هشتاد - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و هشتاد - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

در حسرت صید جام

رفت و برگشت چهار امتیاز
اولین شوک جدی به طلایی‌پوشان در هفته چهارم به آنها وارد شد. در حالی که هنوز غرق در شادی پیروزی 3-1 مقابل پیکان بودند، خبر رسید که به دلیل شکایت تیم‌های پرسپولیس، استقلال و تراکتور به دلیل رعایت نکردن سقف قرارداد، چهار امتیاز از این تیم کسر و مبلغ 40 میلیارد تومان هم جریمه نقدی شدند. اگرچه این اتفاق با اعتراض سپاهانی‌ها همراه شد و بعد از آن هم پرسپولیس را جریمه کردند اما در نهایت دو روز بعد از بازی با آلومینیوم اراک و بر اساس رأی کمیته استیناف چهار امتیاز آنها برگشت.
 
اخراج موقت و بازگشت آل‌کثیر به پرسپولیس
با جذب رضا اسدی، کاوه رضایی، احسان پهلوان، عیسی آل‌کثیر و با حفظ بازیکنانی همچون رامین رضاییان، شهریار مغانلو، پیام نیازمند، محمد کریمی، فرشاد احمدزاده و امید نورافکن، سپاهان به پرمهره‌ترین تیم لیگ بیست و سوم تبدیل شد. طبیعی بود که بازی نکردن هر کدام از آنها می‌توانست حواشی به همراه داشته باشد. همین اتفاق برای عیسی آل‌کثیر افتاد. او که چهار هفته ابتدایی را به دلیل مشکل قراردادش از دست داده بود، در بازی هفته دهم مقابل پرسپولیس هم فرصت بازی پیدا نکرد. آل‌کثیر که انتظار چنین اتفاقی را نداشت، ناراحتی‌اش را به نوعی نشان داد. ژوزه مورایس هم برای حفظ نظم تیمی‌اش او را برای دو بازی از تیم کنار گذاشت. اما این پایان کار نبود و مهاجم ناراضی در تعطیلات نیم فصل جدا شد و به پرسپولیس برگشت.
 
 
منتخب سرخابی‌ها
به لیست سپاهان که نگاه می‌کنیم، بازیکنان زیادی را می‌بینیم که سابقه حضور در تیم‌های پرسپولیس و استقلال را دارند. عیسی آل‌کثیر، احسان پهلوان، رضا اسدی و کاوه رضایی را جذب کردند که هرچهار نفر سابقه بازی در استقلال یا پرسپولیس را در کارنامه خود دارند. البته که رضا اسدی اصالت اصفهانی دارد اما پیش از پیراهن سپاهان، رخت قرمز بر تن کرده و پرسپولیسی بوده است. کاوه رضایی، عیسی آل‌کثیر، شهریار مغانلو، احسان پهلوان، فرشاد احمدزاده، میلاد زکی‌پور، رامین رضاییان، محمد دانشگر، سیاوش یزدانی و امید نورافکن از همان سرخابی‌ها هستند.
 
رضاییان، بهترین بازیکن سپاهان
در تیم پرمهره سپاهان که خیلی‌ها این تیم را از همان ابتدای فصل شانس اول قهرمانی می‌دانستند، چند بازیکن عملکرد بهتری نسبت به بقیه داشتند. شهریار مغانلو با ثبت 16 گل و پنج پاس گل در 1976 دقیقه عنوان آقای گلی رقابت‌های لیگ بیست و سوم را به دست آورد. رضا اسدی هافبک مهاجم طلایی‌پوشان 10 گل زد و 3 پاس گل داد. اما بدون شک رامین رضاییان یک سر و گردن از بقیه بهتر بود. مدافع راست ملی‌پوش سپاهان در 2211 دقیقه‌ای که در زمین حضور داشت، 9 گل زد و هفت پاس گل داد.
شروع طوفانی
سپاهان در 30 بازی لیگ 53 گل زد، یعنی 1/7 گل در هر بازی یا به عبارتی هر 51 دقیقه یک گل. اما وقتی به دقایق گل‌های زده این تیم دقیق می‌شویم، به نکات قابل تأملی دست پیدا می‌کنیم. شاگردان مورایس بیشترین گل‌های‌شان را در 15 دقیقه ابتدایی بازی‌های‌شان زده‌اند(12 گل) البته آنها در دو فاصله پانزده دقیقه‌ای سوم و پنجم هم 20 گل زده‌اند (هر 15 دقیقه 10 گل). جالب اینکه 53 گل سپاهان را فقط 9 بازیکن زده‌اند.
 
بازی‌های خانگی
سپاهانی‌ها در نیم فصل اول در خانه خودشان بهتر ظاهر شدند و توانستند از هشت بازی خانگی 6 بازی را برنده خارج شوند و تنها دو باخت در خانه داشتند. شاگردان مورایس با وجود اینکه توانستند 18 امتیاز در خانه خود کسب کنند، اما در اصفهان، مقابل حریفان تساوی نداشتند اما در نیم فصل دوم آمارشان تغییر کرد؛ به طوری که از هفت بازی خانگی صاحب 4 پیروزی، 2 تساوی و یک شکست شدند.
 
سه مدیرعامل و یک صندلی
با وجود اینکه سپاهان فقط با یک امتیاز اختلاف در پایان نیم فصل اول در رده دوم جدول قرار گرفت و در حقیقت می‌توان عملکرد این تیم در نیم فصل اول را خوب و حتی عالی توصیف کرد، اما برخی مسائل باعث جدایی مدیرعامل این تیم یعنی ساکت شد. بعد از او منوچهر نیکفر صاحب صندلی او شد که عمر مدیرعاملی‌اش خیلی طولانی نبود. سومین مدیرعامل سپاهان هم مهدی آذربایجانی بود.
 
جستجو
آرشیو تاریخی