صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و هفتاد و سه - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و هفتاد و سه - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

ابتذال کلام و بی‌حرمتی، دستاورد سخیف دو مدیر

VAR هم حریف تفکر شما نمی‌شود

فرخ حسابی

 دوشنبه شب، مدیران عامل دو باشگاه بزرگ کشور صحنه‌ها و لحظه‌هایی را در پخش زنده تلویزیونی رقم زدند که فوتبال کشور را شرمسار کرد.
این دو نفر برای آنکه نشان دهند هیچ چیزی فراتر از محتوای صفحات فضای مجازی و اطلاعات جعلی و ادبیات زننده آنها در چنته ندارند، با یکدیگر رقابت سرسختانه‌ای داشتند؛ یک لفاظی تنور گرم‌کن با هدف کم نیاوردن مقابل طرف مقابل و با نهایت ابتذال کلامی.
مدیری که خود را از اهالی حقوق می‌داند بدون کوچکترین تأملی روی کلام خود به هرکسی که بخواهد تهمت می‌زند و همه را متهم می‌کند به کارشکنی‌های عمدی علیه باشگاه استقلال؛ ادبیاتی که از سرمربی تیم نشأت گرفته و در کلام تک‌تک بازیکنان تیم گسترده شده و در بین هواداران نیز همچون موجی سهمگین در حال حرکت است: ادبیات تهمت زدن به داور، فدراسیون، هر مسئولی که در فوتبال هست و نیست، تیم رقیب، رقیبان تیم رقیب و...
آقای حقوقدان (!) که قدرت تشخیص صفحات فیک از اصلی را ندارد، با استناد به همین دست اطلاعات در برنامه زنده حاضر می‌شود و مدام تلاش می‌کند قهرمانی رقیب را زیر سؤال ببرد، برای همراه کردن فضای هواداری با خودش، هوادارانی که نگاه کاملاً ابزاری به آنها می‌شود و احساسات آنها به بازی گرفته می‌شود.
در طرف مقابل، مدیری که خود را کاردان و کاربلد می‌داند و در قامت یک قهرمان حرف می‌زند، در موقع عصبانیت چنان عبارات زننده‌ای به کار برد که بابت آن مجبور به عذرخواهی در کمتر از 24 ساعت شد؛ ادبیاتی که بی‌حرمتی در آن موج می‌زد و کم ارزش بودن مخاطب و بیننده و شنونده و هوادار برای فرد گوینده در آن فریاد زده می‌شد.
با چنین تفکری که نزد چنین مدیرانی و البته نزد مربیان و بازیکنان مطرح این فوتبال وجود دارد، آمدن VAR نیز هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. طرز تفکر جرزنی و هوچی‌گری، همه چیز را به گردن دیگران انداختن با آمدن کمک داور ویدیویی نه‌تنها تمام نمی‌شود بلکه فقط تعداد کسانی که متهم می‌شوند، فراتر می‌رود. سال بعد تهمت زدن فقط به داور و کمک‌های او محدود نمی‌شود و داوران اتاق VAR هم به این فهرست اضافه خواهند شد. بیانیه‌ها برای تغییر داوران درون زمین و داخل اتاق VAR نوشته می‌شود و بعد از بازی و بعداز پایان فصل هم هتاکی‌ها و بی‌ادبی‌ها در فضای مجازی و حقیقی نثار افراد بیشتری خواهد شد.
این حجم از «دشمن‌پنداری» و «دشمن‌سازی» قطعاً باید از بین برود و چاره آن هم جز تغییر ادبیات و تفکر اهالی این فوتبال نیست. کمی به خودتان بیایید و اندکی شرم در کلام و مرام خود داشته باشید.

جستجو
آرشیو تاریخی