مقابل تیم‌های درجه دو و سه به مشکل می‌خوریم

شاهرخی: به جای پیشرفت عقبگرد کردیم

محمد محمدی سدهی
روزنامه نگار

 پیروزی خفیف تیم ملی فوتبال کشورمان در نخستین دیدار دور سوم انتخابی جام جهانی2026مقابل قرقیزستان باعث اعتراض هواداران فوتبال شده است؛ تیمی که برای حضور در جام جهانی پیش رو باید با رقبای سرسختی روبه‌رو شود. هر چند صعود تیم ملی به جام جهانی پیش رو قطعی به نظر می‌رسد اما آیا زمان آن نرسیده است که تیم ملی به موفقیت بالاتری دست یابد و از مرحله گروهی مسابقات جام جهانی صعود کند؟
همایون شاهرخی، مربی اسبق تیم ملی در خصوص دیدار با قرقیزستان به «ایران ورزشی» می‌گوید: «ما فقط به دنبال نتیجه هستیم و نسبت به مسائل دیگر هیچ توجهی نداریم. زمانی باید از تیم ملی انتقاد کرد که این تیم بهترین امکانات را در اختیار داشته باشد اما تیم ملی حتی از داشتن یک زمین خوب برای برگزاری بازی‌هایش محروم است و باشگاه‌های بزرگ‌مان خانه به دوش هستند. این ضعف‌ها نشان می‌دهد که خانه از پای‌بست ویران است.»
او صحبت‌های خود را این گونه ادامه می‌دهد: «با این شرایط فوتبال ما نه تنها پیشرفت نمی‌کند بلکه عقبگرد خواهد کرد. فوتبال ما دقیقاً همان ضرب‌المثلی است که می‌گوید سال به سال دریغ از پارسال. مردم تیم ملی را دوست دارند و می خواهند تیم ملی زیبا بازی کند و اعتراض آنها به دلیل دلسوزی‌شان است. در زمان گذشته شاهد بودیم که حضور ستاره‌ها باعث پیروزی تیم‌ها می‌شدند اما حالا این گونه نیست و نام‌ها به تنهایی فوتبال بازی نمی‌کنند و موفق به پیروزی نمی‌شوند بلکه مسائل دیگری همچون تدارکات، امکانات زیرساختی و سایر مسائل باعث می‌شود تا تیم‌ها به پیروزی برسند.»
این پیشکسوت فوتبال بیان می‌کند: «چرا نباید اجازه بدهند که بازی تیم ملی در فلان شهر برگزار شود؟ مگر این تیم ملی نیست؟ نباید تمام امکانات کشور در اختیار تیم ملی قرار بگیرد؟ متأسفانه ما شاهد تصمیمات شخصی هستیم و همین تصمیمات شخصی به ما ضربه می‌زند. با دیدن زمین ورزشگاه نقش جهان در بازی سپاهان و الاهلی افسوس خوردم که سپاهان با آن همه امکانات چرا نباید یک زمین خوب و باکیفیت داشته باشد؟ متأسفانه در کشور ما توجهی به فوتبال نمی‌شود و این مسائل باعث می‌شود تا فیفا و ای اف سی به این بی‌توجهی‌ها انتقاد کنند.»
او با اشاره به سن بالای بازیکنان تیم ملی می‌افزاید: «میانگین سنی تیم ملی بالاست و در حال حاضر شاهد حضور جوانان باکیفیت در فوتبال ایران نیستیم و در واقع بازیکنان جوانی که در فوتبال ایران حضور دارند، در حد معمولی هستند. با این شرایط تیم ملی در آینده کار بسیار سختی خواهد داشت. متأسفانه فقط دل‌مان را به موفقیت‌های گذشته خوش کرده‌ایم در حالی که حالا کمبود امکانات باعث شده تا تیم ملی با چالش‌های زیادی مواجه شود.»

جستجو
آرشیو تاریخی