ایران یک - قرقیزستان صفر

دشت اول با چاشنــــــی دلهره

 نخستین دیدار تیم ملی فوتبال کشورمان در دور سوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ در فولادشهر و با حضور 12 هزار هوادار مقابل قرقیزستان برگزار شد و شاگردان امیر قلعه‌نویی با تک گل مهدی طارمی در دقیقه ۳۴ به پیروزی رسیدند. تیم ملی فوتبال کشورمان با ترکیب علیرضا بیرانوند، شجاع خلیل‌زاده، محمدامین حزباوی، آریا یوسفی، میلاد محمدی، امید نورافکن، سامان قدوس، علی قلی‌زاده، مهدی قایدی، مهدی طارمی و سردار آزمون بازی را آغاز کرد و صالح حردانی، سعید عزت‌اللهی، علیرضا جهانبخش، مهدی ترابی و شهریار مغانلو به عنوان بازیکن تعویضی برای تیم ملی به میدان رفتند.  تیم ملی در نیمه نخست نمایش رضایت‌بخشی به اجرا گذاشت و چند موقعیت خطرناک روی دروازه حریف خلق کرد که یکی از این موقعیت‌ها تبدیل به گل شد. شوت زمینی امید نورافکن توسط دروازه‌بان قرقیزستان با یک دفع ناقص همراه شد و توپ مقابل طارمی قرار گرفت و این بازیکن در نهایت با فرصت‌طلبی خود موفق شد، با یک بغل پای آرام گل اول بازی را به ثمر برساند. اما در نیمه دوم شاگردان قلعه‌نویی عملکرد مناسبی نداشتند و نتوانستند روی دروازه حریف به موقعیت برسند که البته این عملکرد تیم ملی باعث اعتراض امیر قلعه‌نویی شد. در این بازی علیرضا بیرانوند عملکرد خوبی داشت و چند بار موفق به مهار توپ قرقیزها شد که مهم‌ترین آن در دقیقه 84 اتفاق افتاد.
 در آن صحنه تعلل و آشفتگی خط دفاعی تیم ملی باعث شد کوجو با بیرانوند تک به تک شود که سنگربان تیم ملی به خوبی آن توپ را مهار کرد و مانع گلزنی تیم حریف شد. طارمی که موفق شد تک گل بازی را به ثمر برساند، به عنوان بهترین بازیکن زمین معرفی شد و علاوه بر این امید نورافکن هم از چهره‌های خوب این دیدار بود. به هر ترتیب شاگردان قلعه‌نویی با کسب این پیروزی، خودشان را برای دومین دیدار مقابل امارات آماده خواهند کرد که این بازی قرار است بیستم شهریور ماه در العین برگزار شود. در جدول گروه A، هر سه تیم امارات، ایران و ازبکستان با پیروزی در نخستین دیدار با ۳ امتیاز اما با تفاضل گل‌های مختلف در رده‌های اول تا سوم قرار دارند.

 

اعتراض هواداران تیم ملی در فولادشهر
فریاد حیا کن رها کن برای ژنرال

دیدار ایران و قرقیزستان با برخی حواشی همراه بود که اصلی‌ترین آن شعار هواداران بر روی سکوهای ورزشگاه فولادشهر محسوب می‌شد. عملکرد نه چندان مناسب شاگردان امیر قلعه نویی با اعتراض هواداران همراه بود و هواداران با شعار «قلعه‌نویی حیا کن، تیم ملی را رها کن» خواستار برکناری کادر فنی تیم ملی شدند.
البته اعتراض هواداران تنها به قلعه‌نویی اختصاص نداشت و هواداران با شعارهای مختلف نسبت به عملکرد نه چندان مناسب بازیکنان هم معترض بودند تا جایی که مهدی طارمی و امیر قلعه‌نویی بعد از بازی و در کنفرانس خبری نسبت به اعتراض هواداران پاسخ دادند. اما یکی دیگر از نکات این بازی وضعیت نه‌چندان خوب چمن ورزشگاه فولادشهر بود که روی کیفیت بازی هم تأثیر گذاشت و با انتقادات زیادی همراه شد. چمن نامناسب این ورزشگاه، تصاویری از فوتبال ایران در دهه‌های 40 و 50 را تداعی کرد، دوره‌ای که کیفیت چمن‌ها در بسیاری از زمین‌های فوتبال کشور بسیار پایین بود.
با این حال، در آن دوران بازیکنان با وجود این شرایط، نمایش‌های قابل قبولی از خود ارائه می‌دادند. نبود یک ورزشگاه با چمن استاندارد و در شأن تیم ملی، نشان از بی‌توجهی به زیرساخت‌های فوتبال در کشور است. این در حالی است که به زودی تیم‌های باشگاهی بزرگ آسیایی با حضور ستارگان مطرح قاره کهن به ایران سفر خواهند کرد، چمن‌های نامناسب ورزشگاه‌های ما می‌تواند تصویری زشت از فوتبال ایران به نمایش بگذارد.

جستجو
آرشیو تاریخی