شب تلخ هواداران تنیس در پاریس

وداع اندی ماری با دنیای حرفه‌ای

روز پنجشنبه اندی ماری تنیسور اسطوره‌ای بریتانیا و برنده مدال طلای بخش انفرادی تنیس در المپیک‌های ۲۰۱۲ لندن و ۲۰۱۶ ریو، همراه دن اوانز در تیم دونفره بریتانیا به مصاف تیمی از امریکا رفتند. این زوج بریتانیایی که در دو مرحله قبلی با گریز از شکست به شکلی معجزه‌آسا در مسابقات مانده بودند، این بار در مصاف با تیلور فریتس و تامی پال از امریکا در دو ست پیاپی با نتایج ۶-۲ و ۶-۴ تن به شکست دادند و از دور رقابت‌ها کنار رفتند.
با حرفی که اندی ماری پیش از آغاز المپیک زده بود، که این رقابت‌ها آخرین مسابقات دوران حرفه‌ای اوست به یکی از تلخ‌ترین رقابت‌های المپیک پاریس تبدیل شد. مرد اول پیشین تنیس جهان در سال ۲۰۱۹ از ناحیه لگن دچار مصدومیت شدیدی شد که او را تا آستانه بازنشستگی پیش برد، اما شجاع‌دل اسکاتلندی بعد از جراحی با مفصل فلزی به رقابت‌ها برگشت تا به جنگ سرنوشت برود.
۴۶ عنوان قهرمانی شامل سه گرنداسلم، ۱۴ عنوان مسترز، یک قهرمانی پایان فصل، قهرمانی دیویس کاپ، دو طلای انفرادی المپیک و ۴۱ هفته صدرنشینی حاصل کار ماری ۳۷ ساله در دنیای تنیس بود. او همچنین پس از بازگشت از مصدومیت شدید سال گذشته به رتبه ۲۶جهان هم رسید که بهترین رتبه او با برگشتن به زمین تنیس محسوب می‌شد. یکی دیگر از رکوردهای فوق‌العاده ماری، ۲۹ پیروزی مقابل سه اسطوره دنیای تنیس یعنی راجر فدرر، نواک جوکوویچ و رافائل نادال است که هیچ بازیکنی در دوره حضور این سه بازیکن نتوانسته به اندازه ماری این سه ستاره دنیای تنیس را از پیش رو بردارد.
ماری که بین ورزشکاران رشته تنیس به شوخ‌طبعی خاص خود مشهور است، پس از خداحافظی در شبکه اجتماعی ایکس به کنایه نوشت: «اصلاً هیچ وقت علاقه‌ای هم به تنیس نداشتم!»
با وجود این شوخی خاص اما کمتر کسی می‌تواند عشق و علاقه ماری به حضور در رقابت‌های مختلف را انکار کند. کسی که در سخت‌ترین روزهای تاریخ تنیس ثابت کرد که می‌توان بالاتر از سه مرد درخشان این رشته ایستاد و افتخارآفرینی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی