کولاک شناگر فرانسوی در پاریس

مارشان ستاره «المپیک 33» می‌شود

وصال روحانـی
خبر‌نگار

 
لئون مارشان، شناگر 22 ساله فرانسوی که از شهر تولوز این کشور می‌آید و 187 سانتیمتر قد و 77 کیلو وزن دارد، تا دیروز با سه مدال طلای انفرادی در شنای مردان تبدیل به جدی‌ترین مدعی کسب عنوان مرد اول بازی‌های المپیک پاریس شده بود که سی و سومین دوره این بازی‌ها به حساب می‌آید.
مارشان به تنهایی در 200 متر قورباغه اول شد، طلای 200 متر پروانه را نیز برد و در 400 متر 4 شنای مردان هم بر سکوی نخست ایستاد. این در حالی روی داد که مارشان در سال‌های 2022 در بوداپست مجارستان و 2023 در فوکواوکای ژاپن هم مجموعاً برنده 5 مدال طلا و یک نقره در مواد مذکور شده بود و در نتیجه این نکته که در پاریس هم جانانه بدرخشد، کاملاً قابل پیش‌بینی بود.
 
او از «فلپس» بسیار عقب است اما...
شاید در قیاس با مایکل فلپس، ستاره بازنشسته شنای امریکا که از 2004 تا 2020 در پنج دوره پیاپی المپیک برنده 28 مدال شامل 23 طلا شد، دستاورد مارشان بسیار کوچک به نظر برسد اما مارشان برای زمانه فعلی، مردی غیرقابل دستیابی است. وجه مشترک مارشان و فلپس این است که در هر چهار نوع شنا (کرال، پروانه، کرال پشت و قورباغه) استاد هستند و همین مسأله مارشان را قادر ساخته تا همانند فلپس اضافه بر هر یک از این مواد به مدال‌های مرغوب مواد چهار شنای انفرادی (200 و 400 متر) که مستلزم اجرای هر چهار شنا است، هجوم ببرد و همچون او در این یورش‌ها موفق باشد و بر مدال‌های پرشمار فتح‌کرده خود باز هم  
بیفزاید.
 
قدم‌هایی بلند در راه رسیدن به هدف
در المپیکی که فرانسوی‌ها به سبب میزبانی آن بالاترین آمادگی را به نمایش گذاشته و امیدوارند به بیشترین مدال‌ها هم برسند، دستاوردهای مارشان در رشته شنا، قدمی بلند در راه رسیدن به این هدف تلقی شده است. تماشاگران فرانسوی با اجتماع در سالن شنای «لادیفنس آره‌نا» چنان برای مارشان به سرودخوانی پرداخته‌اند که نه فقط او را ارتقای آشکار روحی داده‌اند بلکه از درجات روحی رقبای او کاسته‌اند. پیروزی‌های مهیج مارشان در 200 متر پروانه و 400 متر چهار شنای مردان در چنین فضایی به دست آمد و اگرچه او در 200 متر پروانه تحت فشار قرار گرفت و برای غلبه بر کریستوف میلاک مجارستانی مجبور به جبران عقب‌افتادگی اولیه‌اش از این رقیب سرسخت شد اما در 400 متر چهار شنا به خطر نیفتاد و از ابتدا تا انتها پیشتاز بود.
 
مردی از تبار بزرگان
مارشان در پایان رقابت‌های روز پنجشنبه گفت: «حریفان واقعاً توانمندی در 200 متر پروانه داشتم و روند کار دیوانه‌وار شده بود و با اینکه در 400 متر چهار شنا فشار کمتری به من وارد شد اما از حالا مجبورم به ماده بعدی (200 متر چهار شنای انفرادی) فکر و توانم را روی آن متمرکز کنم.»
باب بون، مربی شخصی مارشان هم که آدم کوچکی نیست و پیش‌تر تمرین‌دهنده مایکل فلپس بوده، به خبرنگاران در پاریس گفت: «اگرچه دستاوردهای مارشان فوق‌العاده بوده اما او می‌تواند از این هم بهتر شود. مشکل بزرگ مارشان انتقال دائمی از این ماده به آن ماده و ارائه بیشترین توانایی در همه آنها است و این در حالی است که نوع و جنس هر چهار شنا با یکدیگر بسیار فرق می‌کند.
با این حال بزرگان عرصه ورزش همیشه راهی برای انجام کارهای بسیار سخت پیدا می‌کنند و کم هم نمی‌آورند و مارشان ثابت کرده مردی از این جنس و تبار است و کولاک او در پاریس همین نکته را نشان می‌دهد.»
جالب‌ترین واکنش را در قبال دستاوردهای مارشان در المپیک پاریس، روزنامه لوفیگاروی فرانسه داشته که آورده است: «سر و صدای مردم و هیاهوی ورزشدوستان فرانسوی در قبال بردهای متعدد مارشان به قدری زیاد است که واقعاً جای تعجب دارد چطور سقف سالن «لادیفنس آره‌نا» تا به‌حال پایین نیامده و کلی قربانی به جای نگذاشته است. واقعاً جای شکرگزاری دارد.»

جستجو
آرشیو تاریخی