درویش به خواسته‌اش رسید

افزایش سقف بودجه به ضرر سرخ ها می شد

محمدرضا رحیم‌پور
روزنامه‌نگار


 از فصل گذشته فدراسیون فوتبال با ایجاد کارگروه نظارت بر قراردادهای بازیکنان، قانون سقف بودجه را وضع کرد که از همان بدو ورودش به فوتبال مورد اعتراض هم واقع شده بود و در نهایت هم نیم‌فصل گذشته تقریباً بر همه مشخص شد این قانون ضمانت اجرایی خاصی ندارد.
 فدراسیون فوتبال امسال در پی آن بود که قانون قبلی را بهبود ببخشد و در نهایت با مقررات سخت‌تری آن را راهی سازمان لیگ برای اعلام به باشگاه‌ها کرد اما روز گذشته خبرگزاری ایرنا در خبری مدعی شد: «با توجه به مشکلات به وجود آمده برای باشگاه‌های مدعی لیگ برتری در ثبت قرارداد بازیکنان خود و همچنین بالا رفتن قیمت بازیکنان، قرار است فدراسیون فوتبال با حضور مهدی تاج بزودی با باشگاه‌های لیگ برتری در این خصوص جلسه‌ای برگزار کند و به احتمال فراوان میزان سقف قراردادها افزایش خواهد یافت.»
 انتشار این خبر واکنش منفی مدیران باشگاه پرسپولیس را به همراه داشت و شنیده‌ها حاکی از آن است که حتی قبل از برگزاری جلسه روز گذشته، رضا درویش مخالفت خود را با افزایش سقف بودجه به فدراسیون فوتبال اعلام داشته است. مدیرعامل باشگاه پرسپولیس انتقادات شدیدی نسبت به این افزایش ناگهانی داشت چرا که او پیش‌تر برای پایبندی به قانون سقف بودجه، سقف قرارداد 20 میلیاردی را برای تیمش در نظر گرفت و همین موضوع باعث شد تا درویش نتواند با چند ستاره این تیم برای تمدید قرارداد به توافق برسد و اگر می‌دانست فدراسیون قرار نیست پای حرف خودش بماند، آنها هم مثل سایر تیم‌ها نسبت به عقد قرارداد با مبلغ بالاتری وارد عمل می‌شدند تا حداقل بتوانند یک نفر از ستاره‌های خروجی خود را با افزایش مبلغ قراردادش حفظ کنند.
 مدیران پرسپولیس عقیده دارند در صورت تحقق چنین اتفاقی این تیم بیشترین ضرر را از سقف بودجه متحمل می‌شد و این افزایش ناگهانی سقف بودجه را در پی رایزنی‌های غیرفوتبالی برخی از تیم‌ها می‌دانستند چرا که آنها با بازیکنان مدنظر خود قرارداد‌های نجومی عقد کرده و بعد از اینکه برای ثبت به مشکل خوردند، برای افزایش سقف قرارداد دست به دامان فدراسیون فوتبال شده بودند. با وجود این بعد از جلسه دیروز در فدراسیون فوتبال و هم‌اندیشی مدیران فدراسیون با باشگاه‌های حاضر در رقابت‌های آسیایی، مدیران پرسپولیس حرف خود را به کرسی نشاندند و مخالفت آنها با بالا رفتن رقم سقف بودجه باعث شد تا درویش بعد از این جلسه با لحن آرام‌تری مصاحبه کند.
 گلایه دیگر مدیران پرسپولیس از فدراسیون هم مربوط به لغو محدودیت قرارداد بیش از یک سال با بازیکنان بالای 30 سال بود؛ این تیم در این پنجره با توجه به این ماده دستورالعمل جدید با سروش رفیعی، مرتضی‌ پورعلی‌گنجی، فرشاد احمدزاده و وحید امیری قرارداد یکساله عقد کرده بود که حالا با لغو این موضوع و افزایش این سقف سنی به 35 سال، مدیران این تیم مجدداً باید با بازیکنان تمدیدی خود مذاکره تا مدت قرارداد آنها را اصلاح کنند. باشگاه پرسپولیس از مرتضی پورعلی‌گنجی و فرشاد احمدزاده برای افزایش مدت قراردادهایشان دعوت کرده تا به باشگاه بروند و این موضوع احتمالاً منجر به مذاکرات ادامه‌دار برای افزایش مبلغ قرارداد هم خواهد بود.

 

درویش: فوتبال ما مقابل اعداد رشد نکرده است

 روز گذشته رضا درویش، مدیرعامل تیم فوتبال پرسپولیس در حاشیه نشست هم‌اندیشی باشگاه‌های آسیایی با رئیس فدراسیون فوتبال و کارگروه نقل و انتقالات گفت: «یکی دو باشگاه دیگر درخواست افزایش سقف بودجه را داشتند که خوشبختانه ریاست فدراسیون و سایر اعضا با احقاق حق پرسپولیس موافقت کردند، چرا که اگر قرار بود سقف بودجه بالا برود باید قبل از شروع نقل‌و‌انتقالات آن را اعلام می‌کردند. اگر مبلغ سقف بالا می‌رفت ما می‌توانستیم سه، چهار بازیکنی را که از ما جدا شدند، حفظ کنیم چون هر کدام از آنها درخواست داشتند تا 10، 15 میلیارد رقم قراردادشان زیاد شود، اما چون ما باید سقف قرارداد را رعایت کنیم مجبور بودیم با آنها همکاری نکنیم.»
 مدیرعامل پرسپولیس ادامه داد: «فدراسیون خوشبختانه با افزایش سقف قرارداد مخالفت کرد و برای فصل آینده همان سقف قبلی پابرجا ماند. البته گفتند برای شروع فصل‌های بعد می‌شود روی سقف بودجه همفکری مجددی انجام شود. البته من به‌عنوان مخالف گفتم اگر سقف بودجه پایین‌تر بیاید بهتر است، چون فوتبال ما مقابل اعداد رشد نکرده است.»
 درویش در پایان یادآور شد: «صد درصد اگر بناست یک حرکتی مداوم باشد باید همه ارکان فوتبال دست به دست هم بدهند. نه فدراسیون و نه سازمان لیگ و نه باشگاه‌ها به تنهایی نمی‌توانند این بار را به دوش بکشند. اگر قرار است فوتبال، لیگ و تیم ملی خوبی داشته باشیم، باید سازمان لیگ، فدراسیون و همه باشگا‌ه‌ها با هم تعامل کنند. ضمن اینکه اگر باشگاه‌های بزرگ با هم تعامل داشته باشند می‌توانند جلوی این افزایش قیمت‌ها را بگیرند.»

جستجو
آرشیو تاریخی