صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • المپیک
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و نود و هفت - ۱۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و نود و هفت - ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

چهره‌ها

مردی که بازنده نبود
آنتوان گریزمان باز هم مانند فینال یورو 2016 یک بازی ویژه مقابل پرتغال را تجربه کرد. بازیکن اتلتیکومادرید و کشور پرتغال ارتباط نزدیکی دارند.
پدربزرگ گریزمان، یک بازیکن حرفه‌ای در تیم پاسوس فریرا بود و علیرغم مهاجرت مادرش به فرانسه او خون پرتغالی در رگ‌هایش دارد و باید مقابل تیم ملی این کشور بازی می‌کرد.
خانواده پدربزرگ این بازیکن، بعداً به ماکون فرانسه مهاجرت کردند و یکی از دختران آن خانواده، ایزابل، مادر آنتوان، با پدر گریزمان ازدواج کرد و در فرانسه ساکن شدند.
با اینکه آنتوان، خواهر و برادرش، تئو و مود، در فرانسه به دنیا آمدند و در ماکون بزرگ شدند اما این بازیکن اصالتاً یک پرتغالی محسوب می‌شود و خون پرتغالی در رگ دارد. بازیکنی که در  فرانسه بزرگ شده، از نوجوانی در اسپانیا اقامت کرده و ریشه‌های پرتغالی دارد، نمونه‌ای از ادغام ملیت‌ها در اروپا است.
جدال شب گذشته مقابل پرتغال در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های اروپا بار دیگر گذشته گریزمان با کشور پدربزرگش را به یاد آورد؛ چرا که او بار دیگر رقیب کشور پدری‌اش بود و در نهایت او بازنده این بازی نبود چرا که از هر سمت یک دلیل برای خوشحالی داشت!


خداحافظی ستاره باتجربه بلژیک
یان فرتونگن، مدافع 37 ساله بلژیک، رسماً از بازی‌های ملی خداحافظی کرد. او با 157 بازی، رکورددار بازی ملی در تاریخ تیم ملی بلژیک است. با اعلام رسمی خود بازیکن و فدراسیون فوتبال بلژیک، فرتونگن پس از حذف بلژیک از یورو 2024 از فوتبال ملی خداحافظی کرد.
فرتونگن در یک هشتم نهایی برابر فرانسه 90 دقیقه بازی کرد و شوت رندال کولوموآنی با برخورد به او بود که در دقایق پایانی وارد دروازه شد تا بلژیک از دور رقابت‌ها کنار برود. این بازیکن 37 ساله در بازی افتتاحیه بلژیک در یورو 2024 حضور نداشت و آنها 1-0 مقابل اسلواکی شکست خوردند اما دومینیکو تدسکو، سرمربی تیم، او را برای بازی‌های بعدی دور گروهی به تیم اضافه کرد و شیاطین سرخ با یک برد و یک تساوی به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد شدند.
فرتونگن اولین بازی خود را برای بلژیک در سال 2007 انجام داد و با 157 بازی ملی با پیراهن بلژیک، رکورددار بیشترین بازی برای تیم ملی این کشور است. او همچنین در رده هفتم بیشترین بازی ملی در بین بازیکنان اروپایی قرار دارد. فرتونگن در 157 بازی ملی خود موفق به ثبت 10 گل شد اما هرگز با بلژیک افتخاری کسب نکرد.

جستجو
آرشیو تاریخی