صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • المپیک
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و نود و هفت - ۱۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و نود و هفت - ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

سوییس به دنبال شکستن طلسم 43 ساله

ثابت کن مدعی هستی

انگلیس به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی یورو 2024 تا به حال انتظارات را برآورده نکرده و امشب در دوسلدورف برابر تیمی قرار می‌گیرد که اجازه نداد فینال یورو 2020 در یک چهارم نهایی تورنمنت آلمان تکرار شود.
هواداران تیم گرت ساوت گیت بعد از تساوی برابر اسلوونی امیدوار بودند این پایان بازی‌های ضعیف سه شیر در جام ملت‌های اروپا باشد اما بازی با اسلواکی ترس بیشتری به جان‌شان انداخت و تا آخرین لحظات وقت‌های تلف شده از این تیم سختکوش عقب بودند تا اینکه قیچی برگردان جود بلینگام نجات‌شان داد و هری کین 52 ثانیه بعد از شروع وقت اضافه اول گل برتری انگلیس را به ثمر رساند. وقتی شادی‌ها به خاطر این پیروزی نفسگیر به پایان رسید، موج انتقادات دوباره راهی اردوی این تیم شد.
انگلیس هیچ مسابقه‌ای را قاطعانه نبرده اما واقعیت این است که ساوت گیت تیم کشورش را به چهار حضور متوالی در یک چهارم نهایی تورنمنت‌های بزرگ رسانده و با هفت پیروزی در مراحل حذفی جام جهانی و یورو پرافتخارترین مربی انگلیس در 58 سال گذشته بوده هرچند این آمار به چشم نمی‌آید اگر «جام به خانه برنگردد».
انگلیس در مقدماتی یورو انتقام شکست سه سال قبل در ویمبلی را از ایتالیا گرفت اما مدافع عنوان قهرمانی در مرحله قبل با دو گل مغلوب سوییس شد که با شایستگی مجوز حضور در جمع هشت تیم برتر اروپا را به دست آورد. تیم مرات یاکین با یک پیروزی مقتدرانه برابر مجارستان و تساوی تحسین‌برانگیز برابر آلمان تیم شگفتی‌ساز این دوره لقب گرفته که برای دومین بار پیاپی به یک چهارم نهایی رسیده هرچند هرگز در یک تورنمنت مهم از این فراتر نرفته است.
بر خلاف انگلیس، بازی‌های سوییس هوادارانش را امیدوار کرده ضمن اینکه این تیم در هشت بازی آخرش نباخته و در 18 بازی‌اش بعد از جام جهانی 2022 تنها یک شکست داشته: باخت یک بر صفر مقابل رومانی در مقدماتی یورو.
سوییس از مقدماتی جام جهانی در سال 1981 نتوانسته انگلیس را شکست دهد و سه شیر در پنج بازی آخرش موفق به پیروزی برابر سوییس شده و در 13 بازی آخر برابر این تیم نباخته. یاکین یکی از اعضای تیمی بود که در مرحله گروهی یورو 2004 با سه گل مغلوب انگلیس شد.
مارگ گوئهی، مدافع میانی انگلیس در تلاش ناموفق برای گل نزدن ایوان اشرانز دچار مصدومیت شانه شد و بعد با کارت زردی که دریافت کرد، از این بازی محروم شد که احتمالاً جای خود را به ازری کنزا می‌دهد. لوک شاو قبل از شروع مرحله حذفی به تمرین کامل برگشته اما هنوز یک دقیقه در یورو برای انگلیس بازی نکرده و ممکن است بعد از پنج ماه به ترکیب اصلی انگلیس برگردد.
بازی انگلیس و سوییس به معنای رویارویی دو ستاره گذشته و حال خط میانی آرسنال است، گرانیت ژاکا و دکلان رایس. یاکین همچنین می‌تواند از سیلوان ویدمر که مقابل ایتالیا محروم بود، در ترکیب استفاده کند.
جستجو
آرشیو تاریخی