مجوز حرفه‌ای پرسپولیس و استقلال صادر شد

کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) به‌صورت رسمی اسامی باشگاه‌هایی را که مجوز حرفه‌ای‌شان برای حضور در رقابت‌های مختلف باشگاهی آسیا در فصل 25-2024 صادر شده است را منتشر کرد که بر این اساس نام دو باشگاه بزرگ ایران یعنی پرسپولیس و استقلال نیز در این بین دیده می‌شود و این دو باشگاه مانعی برای حضور در سطح اول این رقابت‌ها یعنی لیگ نخبگان آسیا نخواهند داشت. همچنین مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های آلومینیوم، فولاد، سپاهان، گل‌گهر و تراکتور صادر شده و در صورت راهیابی به رقابت‌های آسیایی مشکلی برای حضور در این مسابقات ندارند. نکته جالب در خصوص مجوز حرفه‌ای این است که ایران در تعداد تیم دارای مجوز عملکرد بهتری نسبت به کشورهای مدعی منطقه شرق داشته است. ژاپن که بیشترین تعداد نماینده از بین کشورهای شرق در لیگ نخبگان را خواهد داشت، تنها چهار سهمیه کسب کرده و کره‌جنوبی نیز اوضاع بهتری ندارد. 
البته ژاپن فصل گذشته مجوز سه تیم خود را با جریمه گرفته بود اما حالا پیشرفت داشته و بدون جریمه مجوز گرفته است. استرالیا که فصل گذشته قهرمان AFC کاپ شد، برای دو تیم خود مجوز گرفته که یکی در لیگ نخبگان و دیگری در قهرمانان بازی خواهند کرد. از بین کشورهای شرق آسیا چین عملکرد قابل قبولی داشته و برای پنج تیم لایسنس اخذ کرده است.
با این حال، نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این بود که کسب مجوز حرفه‌ای برای حضور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در سال‌های گذشته به یک معضل بزرگ برای تیم‌های ایرانی خصوصاً استقلال و پرسپولیس تبدیل شده بود که در یک سال به صادر نشدن مجوز برای هر دو تیم منجر شد و در فصل گذشته هم آبی‌های پایتخت نتوانستند مجوز حضور در آسیا را پیدا کنند. با این حال، امسال با پیگیری‌هایی که دولت در زمینه خصوصی‌سازی دو تیم پرطرفدار پایتخت انجام داد و وضعیت آنها را از لحاظ مالکیت به شرایط مطلوبی رساند، باعث شد تا استقلال و پرسپولیس، دغدغه کمتری از این بابت داشته باشند و بتوانند در این فصل مجوز حرفه‌ای‌شان برای حضور در لیگ نخبگان را کسب کنند. اما کسب مجوز حرفه‌ای، موضوعی است که هر سال تکرار می‌شود و سرخابی‌ها و دیگر باشگاه‌ها باید دقت داشته باشند که اشکالات خود در راه کسب مجوز حرفه‌ای را کم و کمتر کنند تا با ممانعتی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا مواجه نشوند.
 
جستجو
آرشیو تاریخی