سرمقاله

داود عطایی

برنامه رئیس جمهور چهاردهم برای ورزش چیست؟
حالا که تنور انتخابات گرمتر شده و در فاصله کوتاه تا انتخاب چهاردهمین 
رئیس دولت جمهوری اسلامی، جامعه ورزش از نامزدهای تصدی ریاست قوه مجریه مطالبات به حقی دارند که امیدوارند در کوران رقابت‌های انتخاباتی در رابطه با آنها مباحث جدی و کاربردی مطرح شود.
نامزدها و مسئولین تیم ورزشی ستادهای انتخابات جا دارد دغدغه‌های اهالی ورزش را در زمینه‌های گوناگون پاسخ دهند تا اول ورزش‌دوستان و ورزشی‌ها بتوانند با اطلاعات کامل نامزد مورد علاقه خود را انتخاب کنند. دوم اینکه نسل جوان با پیگیری برنامه‌های مختلف و به‌خصوص برنامه‌های حوزه اقتصاد و ورزش و فرهنگ و اجتماعی تصمیم بهتری برای مشارکت حداکثری و انتخاب گزینه مورد نظرشان بگیرند.
 به عنوان مهم‌ترین دغدغه‌های جامعه ورزش می‌توان به توجه نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به میزان افزایش بودجه ورزش کشور اشاره کرد. ابتدا اینکه افزایش بودجه ورزش رابطه مستقیمی با نشاط اجتماعی و ایجاد امیدآفرینی در میان جامعه جوان کشور دارد. توجه ویژه به ورزش قهرمانی و کمک به چرخه کسب مدال در المپیک و مسابقات جهانی بی‌شک تأثیر مستقیمی در شادی مردم ایران بویژه قشر جوان و آینده‌ساز دارد. افزایش بودجه ورزش این امکان را به وزیر آینده ورزش می‌دهد تا زیرساخت‌های ناتمام ورزشی را به سرانجام برساند. یکی از مهم‌ترین یادگاری‌های شهید رئیسی آغاز فرایند ساخت ورزشگاه بزرگ تهران در شهر آفتاب به عنوان یک مگا پروژه استراتژیک برای ورزش جمهوری اسلامی بود.
 تفاهمنامه‌های وزارتخانه‌های دست‌اندرکار امضا شده وزارت ورزش با شرکت چینی مجری طرح اقدامات مقدماتی طرح‌های معماری و مهندسی، امکان سنجی مهندسی خاک و سایر موارد ضروری را به پیش برده بنابراین انتظار اهالی ورزش و به طور خاص ورزش‌دوستان تهرانی پیگیری و تکمیل این طرح مهم ملی و استراتژیک است که امکان میزبانی جمهوری اسلامی ایران از رویدادهای مهم آسیایی و جهانی را به ورزش کشور می‌دهد. رئیس جمهور منتخب در روزهایی به پاستور می‌رود که همزمان المپیک پاریس در فرانسه آغاز می‌شود. نگاه ویژه نامزدها به معیشت قهرمانان و مدال آوران المپیک می‌تواند در کسب مدال و افتخارآفرینی مسافران المپیک 2024 مؤثر وتعیین‌کننده باشد.
 مطالبه مهم دیگری که اهالی ورزش از شش نامزد تصدی پست ریاست جمهوری دارند، این است که همانند شهید خدمت رئیسی به جامعه ورزش اعتماد کنند و به وضوح اعلام کنند وزیر ورزش از میان کارشناسان یا قهرمانان ورزشی منصوب می‌شود. اتفاقی که شهید رئیسی برای نخستین بار در ورزش ایران رقم زد و به‌جای انتصاب وزیر سیاسی در هر دو بار انتخاب به جامعه ورزش اعتماد کرد و مدیران برخاسته از میان قهرمانان و مدیران ورزشی را به عنوان وزیر معرفی کرد.
 نوع نگاه نامزدهای ریاست جمهوری به طرح ملی آمایش سرزمینی ورزش هم نکته مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. ترسیم نقشه راه برای گسترش ورزش همگانی و شیوه استعدادیابی برای ورزش قهرمانی و برنامه‌های کلان در حوزه ورزش و جوانان از مسائلی است که مخاطبان طرفدار ورزش و قشر جوان تمایل دارند نامزد‌ها در موردشان با شفافیت سخن بگویند.
 کمتر از دو هفته دیگر و پس از کوران رقابت‌های انتخاباتی تکلیف منتخب مردم که راهی پاستور می‌شود، مشخص شده و دوران جدیدی هم در ورزش کشور آغاز خواهد شد. ان‌شاءالله با رویکرد مسئولیت پذیری نامزدهای شش‌گانه به مطالبات به حق اهالی ورزش راهی که رئیس جمهور شهید در اولویت بخشی به حوزه ورزش آغاز کرده بود، ادامه یابد.
 مناظرات و برنامه‌های تبلیغی نامزدها بهترین بستر برای آشنایی با برنامه‌های کلان و بلندمدت و برنامه‌ای کوتاه مدت در حوزه ورزش و جوانان است. روزنامه ایران ورزشی هم با هدف داغ کردن تنور مشارکت حداکثری مردم و جوانان در انتخابات از نمایندگان تام‌الاختیار نامزدهای شش‌گانه ریاست جمهوری دعوت می‌کند با حضور در مصاحبه‌های کارشناسی و تخصصی اهم برنامه‌های نامزدها را در حوزه ورزش تبیین و در معرض قضاوت مردم و جامعه بزرگ ورزش قرار دهند.
 
جستجو
آرشیو تاریخی