نقش و جایگاه سازمان لیگ فوتبال در پرونده فساد و تبانی چیست؟

ماجرای فساد در فوتبال به گوش AFC رسید

شهاب رستگار
خبرنگار
به نقل از منابع آگاه در کنفدراسیون فوتبال آسیا، AFC در مدت زمان اخیر طی چند نامه خواستار موضع‌گیری فدراسیون فوتبال ایران و شرح ماوقع درخصوص اخبار فساد و تبانی در مسابقات لیگ در ایران شده است. 
در این خصوص به نظر می‌رسد این کنفدراسیون از اخبار منتشره در داخل کشور، اسامی متهمان و جزئیات پرونده‌ها با خبر است اما به منظور رعایت اصول اساسنامه‌ای از دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران استعلام‌های متعددی را گرفته است. 
این درحالی است که مشخص نیست آیا فدراسیون فوتبال هم در پاسخ به نهاد بالادستی خود یعنی AFC حقیقت را منعکس می‌کند و یا برای حفظ آبروی فوتبال کشور مجبور به پنهان کردن برخی زوایای حقیقت و کوچک‌انگاری موضوع است؟! هرچه هست، این دسته گل فدراسیون فوتبال و به خصوص سازمان لیگ به عنوان برگزارکننده مسابقات فوتبال در کشور است که به دلیل عدم نظارت کافی و دقیق در سیستم و همچنین انتخاب افراد نالایق و ناکارآمد در پست‌های مهم موجب این موقعیت شرم‌آور و بدنامی فوتبال ایران در جوامع بین‌المللی شده است.‌ در هر صورت نیز به نظر می‌رسد همه‌جا صحبت از فساد در فدراسیون فوتبال است، اما نکته جالب در این خصوص این است که متولی برگزاری مسابقات فوتبال باشگاهی در ایران به طور اختصاصی سازمان لیگ فوتبال محسوب شده و این یعنی فدراسیون فوتبال کارفرما و سازمان لیگ پیمانکار آن است!
حال سؤال اینجاست؛ چرا فدراسیون فوتبال هیچ‌ نظارتی بر عملکرد پیمانکار خود نداشته و ندارد؟ بنابراین حالا هم فدراسیون فوتبال است که باید به تنهایی علاوه بر پاسخگویی به مردم، رسانه‌ها و نهادهای مربوطه باید پاسخگوی AFC و احتمالاً فیفا در آینده‌ای نزدیک باشد زیرا آنها فدراسیون فوتبال را به عنوان متولی فوتبال ایران و فساد سازمان‌یافته صورت گرفته در آن می‌شناسند و نه سازمان لیگ را!

جستجو
آرشیو تاریخی