صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و پانصد و هفتاد و چهار - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و پانصد و هفتاد و چهار - ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱

نسخه فدراسیون برای فصل آینده لیگ برتر

سقف بودجه فقط 425 میلیارد تومان

محمد محمدی سدهی
خبرنگار

فدراسیون فوتبال در ابتدای سال گذشته قوانین و مقرراتی برای کنترل ارقام عجیب و غریب قراردادها در لیگ برتر در نظر گرفت که عنوان آن «سقف بودجه» بود.
براساس این قانون، سقف بودجه تیم‌های لیگ برتری در لیگ بیست و سوم 325 میلیارد تومان اعلام شد و باشگاه‌ها در صورت بالا رفتن این مبلغ با جرایمی از جمله کسر امتیاز روبه‌رو می‌شدند. البته این کسر امتیاز در همان ابتدا برای تیم‌های پرسپولیس و سپاهان اتفاق افتاد و در نهایت یک امتیاز از پرسپولیس و 4 امتیاز از سپاهان کسر شد. البته این کسر امتیاز که با اعتراض مسئولان این دو تیم همراه بود، مجدداً به هر دو تیم برگشت و این موضوع نشان داد که زور سازمان لیگ به برخی از باشگاه‌ها نمی‌رسد.
در این بین باشگاه‌ها اعتقاد داشتند که این قانون باعث شده تا مبالغ از طرق دیگری به بازیکنان منتقل شود.
در حالی که این قانون در فصل گذشته رسماً و کامل اجرا نشده بود، دوباره سازمان لیگ پیش از آغاز فصل 1404-1403 اعلام داشت برای تیم‌های لیگ برتری مبلغی به عنوان سقف بودجه در نظر گرفته است که پایه این مبلغ 325 میلیارد تومان است.
همچنین این سقف برای تیم‌های استقلال و پرسپولیس که به لیگ نخبگان صعود کردند 65 میلیارد تومان بیشتر خواهد بود. علاوه بر این عدد، 35 میلیارد تومان برای دریافت مجوز حرفه‌ای در نظر گرفته شده که عدد سقف بودجه سرخابی‌ها را به 425 میلیارد تومان افزایش می‌دهد که به رقم دلاری چیزی در حدود 5/7 میلیون دلار می‌شود. همچنین باشگاه‌هایی که مجوز ملی بگیرند حداکثر 15 میلیارد تومان به رقم پایه سقف بودجه‌شان اضافه خواهد شد، منتهی یا باید مجوز ملی داشته باشند یا حرفه‌ای. از طرفی اگر باشگاهی موفق به ترانسفر بازیکن شود بودجه‌اش اضافه می‌شود، دیون باشگاه جزو سقف بودجه نیست و پاداش‌هایی که از کنفدراسیون فوتبال آسیا دریافت می‌شود به بودجه اضافه خواهد شد.
در این بین صحبت‌هایی در خصوص اینکه مثل پارسال مدیران عامل 16 تیم لیگ برتری از عدد سقف بودجه مطرح شده خبر نداشته‌اند، به گوش رسید که یکی از مدیران لیگ برتری در این خصوص می‌گوید: «این قانون در حالی اجرا می‌شود که تنها تعداد محدودی از تیم‌ها از این سقف عبور می‌کنند و سایر تیم‌ها به این سقف نمی‌رسند.» او که نخواست نامش فاش شود در پاسخ به این سؤال که آیا جلسه‌ای برای تأیید سقف بودجه با مدیران عامل تیم‌های لیگ برتری برگزار شده یا نه، گفت: «به همه باشگاه‌ها اعلام کردند. مسئولان سازمان لیگ در این خصوص با برخی از مدیران عامل تماس داشتند و برخی دیگر را از نزدیک دیدند و آنها را در جریان گذاشتند. در واقع تمامی مدیران عامل از این موضوع اطلاع داشتند و اکثر تیم‌ها این قانون را تأیید کردند.» با این تفسیر دیروز سقف بودجه برای سه فصل آینده لیگ برتر اعلام شد که سقف بودجه برای دو فصل بعدی روی عدد 552 و همچنین در فصل بعد از آن 718 میلیارد تومان خواهد بود که البته باید دید این مقررات تا آن زمان دوام خواهد داشت یا خیر.

جستجو
آرشیو تاریخی