شارکی: به خاطر هزینه‌های بالا، نمونه‌گیری‌‌های دوپینگ را کاهش دادیم

بی‌پولی علیه مبارزه با دوپینگ

شهاب رستگار
خبر‌نگار
رقابت‌های لیگ برتر درحالی به دو هفته پایانی این رقابت‌ها نزدیک می‌شود که برخلاف فصول گذشته جذابیت این رقابت‌ها به منظور مشخص شدن قهرمان و از سوی دیگر تیم‌های سقوط‌کننده به لیگ برتر تا روزهای پایانی ادامه پیدا کرده و چه بسا این اتفاق به هفته پایانی نیز کشیده شود. این درحالی است که در فصل جاری باز هم نسبت به فصل‌های قبل شاهد فعالیت کمتری از سوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در لیگ برتر فوتبال بوده‌ایم؛ امری که البته مسئولانش معتقدند شاید فعالیت رسانه‌ای و اخبار کمتری در این حوزه منتشر شده باشد اما فعالیت‌ها کما فی‌السابق ادامه داشته است.
البته نکته تأسف‌آور اینکه به گفته فرزاد شارکی، قائم‌مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ نمونه‌گیری‌ها نسبت به گذشته به خاطر مباحث اقتصادی و مشکلات مالی کاهش پیدا کرده و بعضاً در هر مسابقه از 4 نمونه (2 نمونه‌گیری از هر تیم) به 2 نمونه‌گیری (یک بازیکن از هر تیم به صورت رندوم) کاهش پیدا کرده است. با این حال وی معتقد است با توجه به حساسیت دو هفته پایانی رقابت‌ها به طور حتم ستاد ملی مبارزه با دوپینگ کشورمان با نظارت و برنامه‌ریزی ویژه‌تری نسبت به این امر اقدام کرده و رقابت‌های لیگ را زیر نظر خواهد داشت.
فرزاد شارکی، قائم مقام ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در گفت‌و‌گو با ایران ورزشی درباره اینکه چرا فعالیت‌های این ستاد در حوزه فوتبال کمرنگ شده است، اظهار داشت: فعالیت‌های ما مثل سابق است و همکاران ما طبق معمول گذشته برنامه‌ها را چک می‌کنند و روند هم این است که تیم‌ها حداقل در یک یا دو نوبت تست بشوند. حداقل یک بار در دور رفت و یک بار هم در دور برگشت. شاید اقدامات ما از لحاظ خبری کمرنگ بوده باشد اما به صورت کلی فعالیت‌های ما مثل سابق درحال انجام است و هیچ تفاوتی نکرده است. حال اینکه مشاهدات چیز دیگری می‌گویند، واقعاً من نمی‌دانم. هرچند تنها تفاوتی که نسبت به قبل کرده  این است که از هر تیم فقط از یک بازیکن تست می‌گیریم. چون تعداد مسابقات بالاست و تعداد کل تست‌ها به همین منظور افزایش پیدا می‌کند، سیاست ما این بوده که حضور داشته باشیم اما نمونه‌گیری‌ها را کاهش بدهیم.
وی درباره دلایل این امر تأکید کرد: قطعاً به خاطر مسائل مالی. هزینه‌های ما ارزی هستند و گاهی امکان دارد هزینه تست‌های ما به 1500 یورو هم برسد. یعنی بحث‌های مالی‌مان با توجه به افزایش قیمت ارز افزایش چشمگیری داشته باشد. برای هر تست قیمت‌ها از 250 یورو آغاز شده اما به صورت میانگین این امر برای هر تست، هزینه 20 تا 25 میلیون تومانی برای ما ایجاد می‌کند. پول هر کیت ما حدود 15 یورو و هر کیتی که به آلمان ارسال می‌شود حدود 250 یورو می‌شود و گاهی اگر نیاز باشد که کار اضافه‌تری برای تست خاصی که مشکوک است انجام شود مبلغ هر تست افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین دست ما آن‌قدری باز نیست که درحال حاضر برای هر بازی از 4 بازیکن نمونه‌گیری شود.
شارکی با اشاره به اینکه سال گذشته در لیگ برتر فقط یک بازیکن با تست مثبت دوپینگ مواجه شد، درخصوص برنامه‌های این ستاد برای دو هفته پایانی رقابت‌ها گفت: چون بازی‌ها حساس است می‌توانیم نمونه‌گیری‌ها و نظارت ویژه خود را افزایش بدهیم و به احتمال زیاد این کار را هم خواهیم کرد. در هر صورت تعداد بازی‌ها در این دو هفته محدودتر است و می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی، نمونه‌گیری‌ها را بیشتر کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی