لزوم استفاده از وی‌ای‌آر

در سال‌های اخیر که سیستم کمک داور ویدیویی در کشورهای صاحب سبک و توسعه یافته در فوتبال باب شده، لزوم استفاده از این سیستم در فوتبال ایران بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
بخش اعظمی از اعتراض‌ها و نقدها به جامعه داوری بابت تصمیمات گاه نادرست خود نشأت گرفته از همین موضوع است و در واقع منتقدان علاوه براینکه به دنبال انداختن تقصیر به گردن داوران هستند، تلاش می‌کنند با این سیاست متولیان فوتبال ایران را به سمت و سوی استفاده از این سیستم سوق داده تا شاید همه ورزشگاه‌های فوتبال ایران از این مزیت بهره ببرند.
این نیاز زمانی قوت می‌گیرد که درمی‌یابیم در کشورهای همسایه و فوتبال‌خیز کمک داور ویدیویی به یک اصل در هنگام برگزاری بازی‌ها تبدیل شده است. قطر، امارات و عربستان را باید سردمدار بهره‌گیری از کمک داور ویدیویی دانست و دیگر کشورهای همسایه نیز همسو با فوتبال جهان در حال تأمین سخت‌افزار لازم هستند.
فوتبال ایران نیز حرکت در این مسیر را آغاز کرده و آموزش‌های متوالی را آغاز کرده تا در اسرع وقت به مجموعه‌ای از داوران 
آموزش‌دیده دست یابد که قابلیت کار با سیستم کمک داور ویدیویی را داشته باشند و برگزاری کلاس‌های اخیر دراین راه بسیار مفید خواهد بود اما پرواضح است که همزمان با این اقدامات باید سخت‌افزار لازم نیز تأمین شده و ورزشگاه‌ها آماده و مهیای استفاده از وی‌ای‌آر شوند. نباید تردیدی داشت که اگر از فصل آتی دست کم نیمی از ورزشگاه‌های فوتبال ایران از این سیستم بهره ببرند، بسیاری از مشکلات کاهش خواهد یافت و به حداقل خواهد رسید. به یاد می‌آوریم که در دربی‌ها سیستم کمک داور ویدیویی چطور به مدد داوران آمد تا آنها عملکرد بهتری را از خود به‌جا بگذارند. هرچند که تجربه سال‌های اخیر نشان داده داوران با وجود وی‌ای‌آر نیز احتمال اشتباه دارند اما درصد آن بسیار ناچیز است و این سیستم به طور قطع می‌تواند در آرام شدن فضای پیرامون فوتبال ایران و کاهش تنش‌ها بسیار مفید و اثر‌گذار باشد.
تکمله: برای حفظ شأن و منزلت داوران فوتبال هم که شده باید به سرعت مقدمات استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی در ورزشگاه‌های ایران فراهم شود. فضای ورزشگاه‌ها بشدت علیه داوران شده و ادامه این وضعیت به صلاح فوتبال ایران نیست و جامعه داوری را در میان افکار عمومی سست و بی‌اعتبار خواهد کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی