فیفا زیر ذره‌بین؛ تبعیض را کنار بگذار

فرخ حسابی خبرنگار

کنگره یا مجمع فیفا که این روزها در تایلند برگزار می‌شود، اهمیت زیادی برای فوتبال جهان دارد والبته یک چالش بزرگ را پیش روی بزرگترین نهاد فوتبالی جهان یعنی فیفا قرار داده است. فدراسیون فوتبال فلسطین از مدت‌ها قبل، درخواست خود را برای تحریم رژیم صهیونیستی از سوی فیفا ارئه داده است. فلسطینی‌ها در این درخواست خود به جنایات اسرائیل در غزه اشاره داشته‌اند و نقض قوانین حقوق بشری و البته نقض قوانین فیفا را نیز به عنوان ادله خود مطرح کرده‌اند. نقض قوانین فیفا با راه‌اندازی باشگاه‌ها در شهرک‌های غیرقانونی و اشغالی، تخریب تأسیسات ورزشی فلسطین و کشتن ورزشکاران، ملی‌پوشان مطرح فوتبال و مسئولان ورزشی فلسطین از جمله مواردی هستند که از سوی فدراسیون فوتبال فلسطین به آن اشاره شده است.
فیفا بابت واکنش خود به این درخواست و رویکردی که در مورد جنایات رژیم صهیونیستی اتخاذ می‌کند، بشدت زیر ذره‌بین قرار گرفته است. سازمانی که در قبال جنگ روسیه و اوکراین خیلی سریع واکنش نشان داد و روس‌ها را از حضور در رقابت‌های مختلف محروم کرد حالا مدت‌هاست در قبال حضور تیم‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در تورنمنت‌های بین‌المللی واکنشی نشان نداده و تناقضی آشکار را به رخ کشیده است.
هفته گذشته اعضای مجمع عمومی سازمان ملل با رأی قاطع اکثریت اعضای خود قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را به تصویب رساند. این موضوع انزجار عمومی از رژیم کودک‌کش اسرائیل و آگاهی مردم جهان ازجنایات این رژیم را به خوبی نشان داد و به نظر می‌رسد تحریم اسرائیل در فیفا نیز با قاطعیت رأی بیاورد البته اگر فیفا و مقامات آن اراده و تمایلی برای رأی‌گیری در مورد این درخواست را داشته باشند.
خبرهای رسیده حاکی از تلاش مقامات فیفا از طریق گفت‌و‌گوهای پشت پرده برای به بحث نگذاشتن این موضوع در مجمع عمومی این سازمان است؛ اقدامی که در صورت تحقق یک نمره منفی بزرگ را در کارنامه فیفا به جای خواهد گذاشت و تبعیض در اعمال قانون نسبت به کشورهای عضو این سازمان و بی‌تفاوتی در قبال جنایت‌های رژیم صهیونیستی را در این سازمان عیان خواهد کرد.
 

جستجو
آرشیو تاریخی