صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و هفتاد و نه - ۰۵ آبان ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و هفتاد و نه - ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - صفحه ۳

قهرمانی امیدهای کشتی فرنگی با هفـــــــــت مــــــــــدال در 9 وزن

فتح تیرانا

محسن وظیفه
خبر‌نگار


تیم ملی کشتی فرنگی امید ایران همان‌طورکه قابل پیش‌بینی بود به راحتی قهرمانی مسابقات امیدهای جهان را به دست آورد. این تیم تا روز آخر با گرجستان رقابت تنگاتنگی برای قهرمانی داشت اما روز آخر ورود دو قهرمان ایران ورق را برگرداند و فرنگی‌کاران ایران در تیرانا قهرمانی را جشن گرفتند. علی احمدی وفا در وزن 55 کیلوگرم و فردین هدایتی در وزن 130 کیلوگرم در روز پایانی دو مدال طلا گرفتند تا تفاوت کشتی ایران با دنیا را یکبار دیگر به رخ بکشند. احمدی وفا که سومین طلای جهانی را در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و امیدها به دست آورد، در دیدار فینال راشد ممدوف را شکست داد که مدال نقره قهرمانی اروپا در رده سنی بزرگسالان را همین چند ماه پیش به دست آورد تا نشان بدهد در عین جوانی بسیار توانمند است.
البته کشتی فرنگی ایران در پنج وزن دوم عملکرد بسیار بهتری را داشت و علاوه بر علی احمدی وفا و فردین هدایتی؛ عرفان جرکنی و علی اسکو هم به مدال برنز رسیدند تا تیم ایران در پنج وزن صاحب چهار مدال شود. با توجه به مدال‌هایی هم که در پنج وزن اول به دست آمده بود، کشتی فرنگی ایران توسط محمد ناقوسی در وزن ۸۲ کیلوگرم صاحب مدال طلا و دانیال سهرابی در وزن ۷۲ و شایان حبیب زارع در وزن ۹۷ کیلوگرم نیز صاحب مدال برنز شدند و با توجه به خارج شدن یک نفر از ترکیب ده نفره ایران، در واقع در 9 وزن صاحب هفت مدال شدند که نتیجه بسیار خوبی محسوب می‌شود اما مهم‌تر از این قهرمانی، معرفی چند پدیده بود که می‌توانند آینده کشتی فرنگی ایران را در رده بزرگسالان بیمه کنند.
کشتی فرنگی ایران بعد از حمید سوریان هرگز نتوانست در سبک وزن کشتی‌گیر قابلی داشته باشد اما حالا علی احمدی وفا با رشدی که در این سال‌ها داشته توانسته یک گام بلند برای آینده کشتی فرنگی بردارد. بدون شک علی احمدی‌وفا در جهانی سال آینده مدعی جدی رسیدن به دوبنده تیم ملی بزرگسالان است و می‌تواند با پویا دادمرز رقابت سختی را داشته باشد اما رسیدن او به تیم ملی می‌تواند نوید یک جانشین خوب برای حمید سوریان باشد. کاری که تا اینجا احمدی وفا انجام داده، سوریان هم انجام نداده بود. حمید سوریان قهرمانی خود در کشتی فرنگی را با طلای جوانان جهان شروع کرد ولی احمدی وفا هم طلای نوجوانان را دارد و هم طلای امیدهای جهان را به همین دلیل او می‌تواند یک استثنا در کشتی ایران باشد.

 

علی احمدی‌وفا: طلای بزرگسالان را می‌خواهم
آرزو دارم مثل سوریان باشم

ستاره کشتی فرنگی ایران در مسابقات امیدهای جهان بدون شک علی احمدی‌وفا بود. جوان اهل ایذه، شهری که حالا به مهد کشتی فرنگی دنیا تبدیل شده است. او بلافاصله بعد از مدال طلای جوانان جهان در اسپانیا به اردوی تیم امید اضافه شد و یک مدال بسیار ارزشمند را در آلبانی به دست آورد. این سومین طلای احمدی‌وفا بود؛ او قبل از این طلای نوجوانان و جوانان جهان را هم به دست آورده تا از معدود کشتی‌گیران تاریخ باشد که مدال ارزشمند هر سه رده پایه را به دست آورده و حالا می‌تواند در رده سنی بزرگسالان هم یکی از امیدها و شانس‌های کشتی فرنگی برای مدال طلا باشد. البته آرزوی بزرگ او تبدیل شدن به اسطوره کشتی است و می‌خواهد جای خالی حمید سوریان را پر کند.

مدال طلای ارزشمندی را به دست آوردی.
خدا را شکر در این چند ماه خیلی خوب تمرین کرده بودم و از نظر بدنی در بهترین شرایط قرار داشتم و توانستم مزد این تمرینات سخت را بگیرم.
همین چند وقت پیش بود که در جوانان به مدال طلا رسیدی.
بله هنوز دو ماه هم نشده که در جوانان جهان کشتی گرفتم و خوشبختانه بدنم برای این مسابقات جواب داد و این نشان‌دهنده بدن خوبی است که دارم.
کشتی فینال کمی سخت شده بود اما از یک فرصت استفاده کردی.
حریفم مدال نقره قهرمانی اروپا بزرگسالان را داشت اما مطمئن بودم که در خاک می‌توانم به هر کشتی‌گیری سالتو بارانداز بزنم و وقتی داور به حریف اخطار داد از این فرصت استفاده کردم و کار را تمام کردم.
سطح مسابقات امیدهای جهان را چطور دیدی؟
به نظرم سطح این دوره مسابقات امیدهای جهان بسیار بالا بود. کشتی‌گیر روسیه بسیار قدر بود و همین کشتی‌گیر آذربایجانی که در فینال شکستش دادم بسیار کشتی‌گیر خوبی بود و در رده بزرگسالان نقره اروپا را گرفته بود. همین که مدال‌دار المپیک پاریس به این مسابقات آمده نشان می‌دهد که تا چه اندازه سطح مسابقات بالا بود.
با این مدال طلا یک گام بلند برای چهره شدن در کشتی فرنگی برداشتی؟
می‌خواهم این روندی که در سال‌های اخیر داشتم را در بزرگسالان هم حفظ کنم و مدال طلای بزرگسالان جهان را به دست بیاورم.
کمتر کشتی‌گیری بوده که بتواند در هر چهار رده قهرمان جهان شود.
ماندن در آمادگی بالا بسیار سخت است و نیاز به تمرینات منظم و مداوم دارد. امیدوارم بتوانم این روند را ادامه بدهم و جای بزرگان کشتی را بگیرم.
بعد از حمید سوریان کشتی فرنگی سبک وزن مطمئنی نداشته، می‌توانی جای او را پر کنی؟
این بزرگترین آرزوی من است که بتوانم مثل حمید سوریان باشم اما او یک نابغه بود و بعید است کسی بتواند جای او را بگیرد. تمام تلاشم را می‌کنم که مثل سوریان به کارم ادامه بدهم و مدال طلای سبک وزن را در بزرگسالان جهان بگیرم.

جستجو
آرشیو تاریخی