واکنش جالب هواداران به شکست مقابل السد

انتقادات شدید؛ بی‌رحمانه یا سازنده؟

 ایلیا بهزاد اول
خبر‌نگار


شکست پرسپولیس مقابل السد قطر، زنگ خطر بزرگی برای نماینده ایران در جدول سخت و فشرده مرحله اول لیگ نخبگان آسیا بود اما شاگردان گاریدو در این مسابقه، نمایش ضعیفی نداشتند. بدون شک می‌توان به برخی تصمیمات گاریدو مانند بازی دادن به علیپور در پست وینگر راست یا عدم ثبات در چینش ترکیب ایراد گرفت اما پرسپولیس در خلق موقعیت و آزار دادن خط دفاعی السد میزبان، در این مسابقه موفق عمل کرد و با ۲۲ شوت و امید گل 22/ 2، یکی از موفق‌ترین تیم‌های این هفته لیگ نخبگان آسیا در بحث خلق موقعیت بود. فرصت‌سوزی و بدشانسی، فرصت کسب امتیاز در دوحه را از پرسپولیس گرفت و حالا مدافع عنوان قهرمانی لیگ ایران، باید برای صعود به مرحله حذفی لیگ نخبگان به اما و اگرهای مختلف در بازی‌های آینده فکر کند. نکته جالب در خصوص فضای پیرامون باشگاه پرسپولیس نه شرایط بازی و شکست مقابل السد، که واکنش هواداران تیم به این شکست بود؛ واکنشی که خود می‌تواند یکی از دلایل موفقیت سال‌های اخیر پرسپولیس در مسابقات مختلف باشد.
 با وجود عملکرد قابل‌قبول در این مسابقه، بخش زیادی از هواداران پرسپولیس در فضای مجازی به تصمیمات سرمربی تیم و عملکرد بازیکنان خود تاختند و این موضوع، نشان‌دهنده بالا رفتن استاندارد و سطح توقعات هواداران پرسپولیس در چند سال گذشته است. یک دهه قبل و پیش از حضور برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس، حتی حضور در مسابقات آسیایی نیز می‌توانست هواداران را راضی کند و کسی از پرسپولیس، انتظار صعود به مراحل بالاتر را نداشت. حالا و پس از تجربه دو فینال لیگ قهرمانان آسیا و چندین سال قهرمانی در لیگ، انتظار هواداران پرسپولیس از تیم بالا رفته و خلق موقعیت مقابل یکی از تیم‌های باتجربه فوتبال آسیا با هزینه‌ای به مراتب بالاتر از پرسپولیس در خانه حریف، هواداران تیم را به هیچ عنوان راضی نمی‌کند و نتایج، حرف اول را می‌زنند.
 شاید در نگاه اول، این نگاه و رویکرد کمی بی‌رحمانه و عجیب به نظر برسد اما این تفکر می‌تواند یکی از دلایل ثبات عملکرد موفق پرسپولیس در سال‌های اخیر باشد. نگاهی که در بین هواداران پرسپولیس طی سال‌های اخیر شکل گرفته، پیش از حمله به عوامل بیرونی یا به اصطلاح پشت پرده، به دنبال انتقاد و رفع ایرادات خود باشگاه و تیم در گام اول است. حجم عظیم انتقادات از تیم پس از بازی با السد، شاید منصفانه به نظر نرسد اما اگر این نگاه را در ابعاد بزرگ‌تر در نظر بگیریم، می‌تواند کمک حال تیم باشد. نگاهی که به بازیکنان و کادر فنی باشگاه، اجازه کم‌کاری و بی‌مسئولیتی را نمی‌دهد و به اعضای تیم با هر نتیجه یا عملکرد ضعیف، تلنگری برای بهبود شرایط تیم زده می‌شود.
 پرسپولیس با توجه به جایگاه فعلی خود در فوتبال آسیا به عنوان یکی از پرطرفدارترین باشگاه‌های قاره و یکی از برندهای فوتبال ایران، به جایگاهی رسیده که «باخت آبرومندانه» برایش معنایی ندارد و هواداران نیز این موضوع را به خوبی متوجه شده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی