اوسمار 7 امتیاز، گاریدو یک امتیاز در لیگ نخبگان

سرمایه سوزی برزیلی

محمدرضا رحیم‌پور
خبر‌نگار


پرسپولیس در تابستان امسال عملکرد قابل قبولی در پنجره نقل و انتقالات داشت و توانست یک مربی استاندارد مثل گاریدو و بازیکنان باکیفیتی را به خدمت بگیرد اما با این حال، یکی از نقاط ضعف بزرگ این تیم در فرایند نقل و انتقالات اخیر، از دست دادن اوسمار ویرا، مربی برزیلی‌اش بود.
 اوسمار ویرا مربی‌ای بود که توانست در پرسپولیس تأثیر بسزایی در قهرمانی این تیم بگذارد و پس از یحیی گل‌محمدی و در حالی که کسی به او اعتماد نداشت، یک قهرمانی دراماتیک برای پرسپولیس رقم زد اما با وجود این موفقیت‌ها، به‌نظر می‌رسد که مدیران باشگاه در تمدید قرارداد ویرا به‌خوبی عمل نکردند.
 اوسمار به عنوان دستیار اول یحیی هدایت این تیم را با قراردادی کوتاه مدت به دست گرفت اما باشگاه پرسپولیس برای تمدید قرارداد او خیلی دیر وارد عمل شد و عملکرد درخشان این مربی برزیلی پیشنهادات مختلفی را برایش به همراه داشت. پرسپولیس می‌توانست با اضافه کردن یک بند تمدید خودکار خیلی راحت‌تر قرارداد اوسمار را تمدید کند، دقیقاً مثل کاری که باشگاه استقلال در قرارداد موسیمانه انجام داده و بند تمدید خودکار در صورت قهرمانی لیگ، جام حذفی و یا حضور در جمع چهار تیم برتر آسیایی را در قرارداد این مربی گنجانده است تا برای تمدید مربی آفریقایی‌تبارش به مصیبت رقیب سرخ‌پوش دچار نشود. این کوتاهی در عملکرد مدیران باشگاه پرسپولیس منجر به خروج زودهنگام اوسمار ویرا از جمع سرخ‌ها و پیوستنش به تیم بوریرام یونایتد تایلند شد، تیمی که به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به یکی از قدرت‌های فوتبالی در آسیا حداقل در منطقه شرق است.
 اگرچه پرسپولیس پیشنهاد مالی برابری با گاریدو(مربی فعلی) به اوسمار ارائه داده بود اما در مقایسه با پیشنهادات بهتر و شرایط جذاب‌تر بوریرام، ویرا تصمیم به قطع همکاری با پرسپولیس گرفت. اتفاق عجیب درباره اوسمار و پرسپولیس آنجایی بود که بعد از پیشنهاد تمدید از سوی باشگاه، او اعلام کرد 80 درصد رقم قرارداد فصل اخیرش را می‌خواهد تا بیاید. بعدتر او اعلام کرد 90 درصد پرداخت کنید تا مذاکره کنید و سپس گفت100 درصد قراردادم را بدهیم تا بحث تمدید را پیش ببرم که این‌گونه نشد و او با گرفتن تمام پولش از باشگاه به نوعی پرسپولیس را قال گذاشت و رفت.
 تلخی این تصمیم زمانی در کام هواداران پرسپولیس بیشتر احساس می‌شود که نگاهی به نتایج درخشان اوسمار با تیم تایلندی بیندازند؛ بوریرام یونایتد تایلند در چند بازی اخیر خود به خصوص در لیگ نخبگان منطقه شرق آسیا، عملکردی تحسین‌برانگیز به نمایش گذاشته است. آنها با کسب پیروزی‌های متوالی و نمایش‌های فوق‌العاده، جایگاه دوم جدول را به‌دست آورده‌اند که این موضوع نشان دهنده تاکتیک‌های ویرا و تأثیر عمیق او بر عملکرد این تیم است. تیم اوسمار، پوهانگ و سنترال کوست استرالیا را شکست داده و مقابل ویسل کوبه ژاپن مساوی کرده است.
 از سوی دیگر تیم اوسمار در لیگ تایلند هم صدرنشین است که شاید برای این باشگاه اتفاق بزرگی نباشد اما میزان موفقیت اوسمار در بازی‌های بین‌المللی مشهود است. به‌عنوان مثال، موفقیت اخیر این تیم در مقابل پوهانگ استیلرز، یکی از معتبرترین و پرافتخارترین تیم‌های آسیا، نشان‌دهنده این واقعیت است که ویرا توانسته نقاط قوت و ضعف تیمش را به‌ خوبی شناسایی کند و بر اساس آن یک استراتژی مؤثر طراحی نماید. به عبارتی ویرا توانسته است با ایجاد تغییرات مؤثر در تاکتیک‌های هجومی و تدافعی، بوریرام را به یکی از قدرت‌های اصلی شرق آسیا تبدیل کند.
 با در نظر گرفتن تولد این سرمربی موفق در فوتبال آسیا آن هم با سابقه تنها یک نیم فصل سرمربیگری در این قاره، ثابت می‌کند از دست دادن اوسمار یک ناکامی بزرگ برای پرسپولیس محسوب می‌شود و باید به این نکته توجه کرد که مدیران باشگاه باید در شرایط بحرانی و موقعیت‌های حساس تصمیمات به‌موقع و استراتژیک اتخاذ کنند.
اکنون با توجه به موفقیت‌های بوریرام و عملکرد نامناسب پرسپولیس در مسابقات آسیایی، حسرت از دست دادن اوسمار دوچندان حس می‌شود و شاید اگر مدیران پرسپولیس بموقع عمل کرده بودند، اکنون از سرمایه خود و مربی‌ای که روی او سرمایه‌گذاری کرده و رشدش دادند حداکثر استفاده را
می‌بردند.
 این موضوع نه تنها در بحث سرمربی، بلکه در بحث بازیکنان فصل گذشته هم احساس شد و تعلل‌ مدیران این تیم در تمدید قرارداد ستاره‌ها، باعث شد تا چندین بازیکن این تیم خیلی راحت و بدون کوچک‌ترین سودآوری از پرسپولیس به عنوان سکوی پرتاب استفاده کنند و به قصد رسیدن به پیشنهادهای مالی بالاتر، این تیم را رها کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی