جای خالی بحث‌های مهم در نشست مجمع استقلال

بدون ورزشگاه به دنبال ستاره‌های گرانقیمت!

حمیدرضا عرب
خبر‌نگار


نشست مجمع باشگاه استقلال روز گذشته برگزار شد. محوریت گفتمان مدیران در این نشست به حذف نام ایران از کنار باشگاه استقلال اختصاص داشت که گفته می‌شود این تصمیم بر اساس قانون تجارت انجام شده است.
به جز خبر حذف ایران از پسوند نام استقلال خبر دیگری از نشست اعضای مجمع باشگاه استقلال منتشر نشد و این طور که پیدا است تصمیم‌گیران در باشگاه استقلال بحث مهم دیگری را در این نشست مورد توجه قرار نداده‌اند و موضوعات روزمره مربوط به این باشگاه مطرح شده است.
اینکه مدیران استقلال در تلاشند قدمی رو به جلو بردارند و خود را در راستای ارتقای جایگاه این باشگاه فعال نشان دهند، قابل تأمل است اما پرسشی که باید مقابل مالکان باشگاه استقلال قرار داد این است که چه زمان قرار است در این نشست‌ها به مسائل کلان باشگاه پرداخته شود واز بحث درباره موارد ابتدایی دوری شود؟
در سال‌هایی که باشگاه استقلال به عنوان یکی از دو باشگاه بسیار پرهوادار در ایران به فعالیت خود در فوتبال ایران تداوم داده هیچ گاه مدیرانش اقداماتی اساسی در راستای بهبود وضعیت سخت‌افزاری این باشگاه نداشته‌اند و غالباً نشست‌هایی که میان تصمیم‌گیران این باشگاه برگزار شده، به همین مسائل جزئی محدود شده است.
برگزاری بازی استقلال مقابل رقیب سنتی در ورزشگاهی خارج از تهران می‌توانست یک موضوع مهم در نشست روز گذشته اعضای مجمع باشگاه استقلال برای نقد و بررسی باشد. اینکه چرا باشگاه استقلال با قدمتی نزدیک به 80 سال همچنان از داشتن ورزشگاه محروم است، مسأله مهمی محسوب می‌شود که مدیران استقلال باید در جلسه اخیر به آن می‌پرداختند و به سادگی از آن عبور نمی‌کردند.
در واقع استقلال در دربی 104 میزبان بود اما این بازی به سبب فقدان ورزشگاه در تهران به شهر اراک منتقل شد. حال اینکه بسیاری از باشگاه‌ها در فوتبال ایران به بودجه دولتی متصلند مسأله قابل بحثی است که استقلال و رقیب سنتی‌اش از این قاعده مستثنی نیستند اما پرواضح است که اگر مدیران باشگاه استقلال در طی سالیان متمادی که از آغاز لیگ حرفه‌ای گذشته اقداماتی اساسی در راستای ساخت ورزشگاه اختصاصی انجام می‌دادند و از هزینه‌های بی‌رویه برای جذب بازیکنان به اصطلاح ستاره خودداری می‌کردند اکنون باشگاه استقلال صاحب یک ورزشگاه اختصاصی بود که علاوه بر سود قابل توجه از کنار درآمدهای حاصله از بلیت‌فروشی در آن، دیگر مشکلی بابت میزبانی از دیگر تیم‌ها پیش روی این باشگاه وجود نداشت و استقلال می‌توانست تمام بازی‌های خود را در ورزشگاه اختصاصی‌اش برگزار کند.
مدیران باشگاه استقلال از دیرباز تاکنون براساس یک سنت و رسم غلط اما تمام بودجه‌ای که در نقل و انتقالات در اختیارشان قرار گرفته و یا از طرق گوناگون به حساب باشگاه آمده را صرف خرید بازیکنان کرده‌اند و بسیاری از بازیکنان با قیمت‌های نامتعارف به عقد قرارداد با این باشگاه درآمده‌اند که این نگاه نامناسب باشگاه استقلال را به لحاظ سخت‌افزاری بشدت عقب انداخته است در حالی که اگر مدیران این باشگاه قدری مدیریت و ذوق و سلیقه از خود به خرج می‌دادند و مبلغی از بودجه سالیانه را به گسترش سخت‌افزار اختصاص می‌دادند بدون شک مشکل امروز از پیش روی این باشگاه برداشته می‌شد اما نگاه روزمره و رفتارهای پوپولیستی مدیران باشگاه استقلال سبب شده این باشگاه دچار صدمات بسیاری در بخش سخت‌افزار شود و حتی از داشتن یک آکادمی اختصاصی نیز محروم باشد.
تردیدی نباید داشت ادامه این روند نامناسب باشگاه استقلال را در سال‌های آتی دچار مشکلات بزرگتری خواهد کرد و مسأله‌ای که در این فصل گریبان استقلال را گرفت تا به قول نکونام در حالی که پنج هفته از لیگ برتر گذشته فقط یک بار میزبانی آن هم در ورزشگاه شهدای قدس به استقلال تعلق بگیرد، نشانه‌هایی از این بحران بزرگ است که مدیران استقلال باید به آن متوجه باشند.
شگفتا که با وجود انتقال مالکیت باشگاه استقلال به هلدینگ خلیج‌فارس باز هم این نگاه تغییر نکرده و تصمیم‌گیران این باشگاه همچنان به سنت قبل عمل کرده و همچون مدیران سابق فقط به فکر جذب بازیکنان جدید هستند و هیچ برنامه‌ای برای گسترش سخت‌افزار در این باشگاه وجود ندارد و توجهی به اقدامات زیربنایی نمی‌شود.
شاید شهریاری و دیگر مدیران باشگاه استقلال که امروز زمام امور را در دست گرفته‌اند براین باورند که با تأمین هزینه‌های روزمره می‌توانند برای خود شهرت بیشتری ایجاد کنند و اگر هم چنین دیدگاهی وجود ندارد به طور قطع برنامه منسجمی برای توسعه سخت‌افزاری در افکار این مدیران وجود ندارد وگرنه در همین زمان قابل توجهی که مالکیت منتقل شده لااقل یک برنامه کوتاه مدت برای رفع مشکلات سخت‌افزاری از سوی مدیران باشگاه استقلال به انتشار می‌رسید.
آنچه مسلم است استقلال با این دیدگاه مدیریتی شاید گاه در بعد نتیجه‌گیری توفیقاتی داشته باشد و برای زمان کوتاهی هوادارانش را راضی کند اما هرگز به طور ریشه‌ای مشکلات این تیم رفع نخواهد شد و استقلال با این فرمان یک باشگاه آماتور وغیر حرفه‌ای باقی خواهد ماند.

جستجو
آرشیو تاریخی