صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و چهل و هشت - ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و چهل و هشت - ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۴

مقایسه سن شروع و استعدادهای دو پدیده فوتبال

یامال مثل مسی می‌شود؟

لامینه یامال از اولین بازی‌اش برای بارسلونا در سن 15 سال و 9 ماه و 16 روز تاریخ‌ساز شده. این محصول آکادمی لاماسیا از آن نوجوان‌های معمولی دنیای فوتبال نیست و این توانایی را دارد که اسطوره بارسلونا و استعداد یک نسل از فوتبالیست‌ها شود.
در روستای اسپولخوئس که از نوکمپ دور نیست، ماجرای یامال آغاز شد. استعدادهای فوتبالی او که متولد 2007 است، از همان کودکی مشهود بود و در شش سالگی در آکادمی لاماسیا ثبت‌نام کرد.
استعدادهای فوق‌العاده او در آنجا پرورش و پالایش یافت. هر رده سنی را عالی پشت سر گذاشت و با مهارت دریبل زنی، هوش بالا برای دادن پاس‌های سرنوشت‌ساز و انطباق پذیری در همه جای خط حمله توجه همه را به خود جلب کرد.
او منحصر به فرد بود و وقتی به تیم زیر 19 سال باشگاه راه یافت، آوازه‌اش به گوش تیم اول باشگاه هم رسید. ژاوی هرناندس، مربی وقت بارسلونا که خود محصول آکادمی لاماسیا است، این استعداد جوان را تحسین می‌کرد.
او خیلی زود اولین بازی‌اش برای تیم اول باشگاه را انجام داد و بقیه‌اش تاریخی است. او حالا در بزرگترین عرصه فوتبال درخشیده و در 17 سالگی مهم‌ترین بازیکن بارسلونا محسوب می‌شود، او فصل قبل 50 بازی انجام داد.
اما آیا یامال به اندازه اسطوره سابق باشگاه، لیونل مسی خوب می‌شود؟ خب این سؤال سختی است چون حضور مسی در اوج زمان خیلی زیادی طول کشید. نابغه آرژانتینی خیلی سریع خودش را جا انداخت و یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال شد.
در 16 نوامبر 2003، مسی در برابر پورتو نخستین بازی دوران حرفه‌ای خود را در 17 سالگی انجام داد. او در فصل 2004-2003 عضو تیم ب بارسلونا بود و فصل بعد به تیم اول رسید. درست 11 ماه بعد از اولین بازی حرفه‌ای او در لیگ مقابل اسپانیول قرار گرفت.
یامال هم در آوریل 2023 در 15 سالگی نخستین بازی‌اش برای بارسا را انجام داد و به سرعت در ترکیب غول کاتالان جا افتاد. وقتی تفاوت سن این دو در زمان نخستین بازی را مقایسه می‌کنید، شاید بشود احتمال داد لامال زیر سایه مسی قرار نمی‌گیرد، او فصل قبل در 50 بازی 7 گل زد و 9 پاس گل داد. مسی 17 سال داشت که تنها 9 بازی کرد و یک پاس گل به نامش ثبت شد. یامال آینده‌ای طولانی در پیش دارد و حتی می‌تواند اثربخش‌تر از مسی در بارسلونا باشد.
آنچه باعث شد مسی یکی از بهترین‌ها باشد، ثباتش بود. او هر هفته گل می‌زد و می‌ساخت و اگر یامال می‌خواهد به آن ارقام برسد باید در طول دوران حرفه‌ای خود ثبات داشته باشد. او می‌تواند به دستاوردهای بزرگی برسد، او همین حالا در 17 سالگی نامزد توپ طلا است، این خودش موفقیت بزرگی است و اگر تداوم داشته باشد، بزودی یکی می‌برد، اما بردن هشت توپ طلا مثل مسی سخت‌ترین کار ممکن است.
اگر بارسلونا فصل قبل قهرمان اروپا شده بود، یامال می‌توانست یکی از نامزدهای قطعی توپ طلا باشد با توجه به اینکه به اسپانیا کمک کرده قهرمان یورو 2024 شود. این فصل هم در گلزنی و گلسازی مؤثر بوده است.
یامال در 7 سالگی هواداران را جذب کرده. باید امیدوار باشیم او هم به دستاوردهایی مثل اسطوره بارسلونا برسد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی