صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و چهل و یک - ۱۹ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و چهل و یک - ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۳

شوک به کاروان ایران با دیسکالیفه شدن بیت سیاح

بدون شک خیلی از ایرانی‌ها اتفاقی را که شنبه شب در ورزشگاه استادو فرانس برای قهرمان پرتاب نیزه ایران رخ داد، هرگز فراموش نمی‌کنند. اتفاقی که مدال طلای ارزشمند صادق بیت سیاح را مثل آب خوردن از ایران گرفت. صادق بیت سیاح که با پرتاب استثنایی 47/64 رکورد پارالمپیک را شکسته بود و مدال طلا را به گردن آویخته بود، با تصمیم غیر منتظره مسئولان برگزاری بازی‌ها دیسکالیفه و مدال طلای او پس گرفته شد. با این شرایط مسئولان کاروان ورزشی ایران دو بار اعتراض کردند که هر دو اعتراض را کمیته بین‌المللی پارالمپیک رد کرد.
پرچمی که صادق بیت سیاح به دست گرفت برای همه ایرانی‌ها بسیار ارزشمند و گهربار است اما طبق قوانین کمیته بین‌المللی المپیک و پارالمپیک استفاده ورزشکاران از پرچمی به جز پرچم کشورشان ممنوع است و این به همه کمیته‌های ملی المپیک و پارالمپیک کشورها ابلاغ شده است. حتی در آیین‌نامه‌ای که NPC روی سایت خود قرار داده اعلام شده که این قوانین در پارالمپیک 2020 توکیو آسان گرفته شد ولی در پاریس متفاوت خواهد بود.
این آیین‌نامه علاوه بر اینکه روی سایت قرار گرفته، به همه کشورها ارسال شده و باید مسئولان کمیته ملی پارالمپیک به این نکته توجه می‌کردند اما عجیب است که هیچ‌کس این موارد را به صادق بیت سیاح متذکر نشده است. در حین برگزاری بازی‌های المپیک ورزشکار افغانستانی وقتی با نوشته‌ای در حمایت از بانوان و دختران افغانی وارد میدان شد، مسئولان برگزاری مسابقات بشدت با آن برخورد کردند و ورزشکار افغانستانی از ادامه رقابت‌ها دیسکالیفه شد.
طبیعتاً یکی از وظایف سرپرست کاروان رسیدگی به همین امور است و حتماً در کمیته ملی پارالمپیک، کمیته‌ای به نام روابط بین‌الملل وجود دارد که باید این موارد را به اطلاع مسئولان و البته کادر فنی و ورزشکاران برساند اما آیا واقعاً این کار را کردند؟ همین چند ماه پیش بود که خبری منتشر شد مبنی بر اینکه به دلیل اشتباهات یک فدراسیون یکی از مدال‌آوران دوره قبل بازی‌های پارالمپیک شانس کسب سهمیه را از دست داد اما چه اتفاقی افتاد؟ بدون هیچ‌گونه برخوردی با ماجرا از کنارش رد شدند اما کاش برای یکبار هم که شده پیگیر باشند که چه کسی اشتباه کرده و مقصر چه کسی است؟

جستجو
آرشیو تاریخی