ترکیب آشنا و باتجربه پرسپولیس

جایی برای جوان‌ترها نیست

ایلیا بهزاد اول
خبرنگار


مسأله افزایش میانگین سنی بازیکنان پرسپولیس، یکی از نگرانی‌های اصلی پیرامون باشگاه پرسپولیس در این فصل و فصول آینده خواهد بود. در ترکیب اصلی پرسپولیس برای رقابت هفته نخست لیگ مقابل ذوب‌آهن، نه تنها خبری از بازیکنان ۱۸ یا ۱۹ ساله نبود بلکه هیچ بازیکن زیر ۲۳ ساله‌ای در ترکیب پرسپولیس حضور نداشت. تنها یعقوب براجعه مدافع راست جوان پرسپولیس با دقایقی حضور در رقابت با ذوب‌آهن، میانگین سنی تیم در این مسابقه را کاهش داد. همچنین با جدایی محمدمهدی احمدی مدافع چپ جوان سرخپوشان و اقدام جدی باشگاه برای جذب میلاد محمدی و علی قلی‌زاده، میانگین سنی تیم افزایش بیشتری هم پیدا می‌کند و به تدریج باید این باور را تقویت کنیم که در باشگاهی مانند پرسپولیس که برای قهرمانی می‌جنگند، جایی برای عرض اندام بازیکنان جوان وجود ندارد.
 در سال‌های اخیر بازیکنان جوانی که از آکادمی یا دیگر تیم‌ها به ترکیب پرسپولیس رسیدند، نتوانستند در ترکیب تیم به ثبات برسند و جای خود را به بازیکنان باتجربه‌ای داده‌اند که پیش از این توانسته بودند اعتماد هواداران را جلب کنند. بازیکنانی مثل سعید حسین‌پور، حمیدرضا طاهرخانی، احسان حسینی، آدام همتی، امیر روستایی، مهدی عبدی، محمد عمری، میلاد سورگی و چندین ستاره جوان دیگر در دوره حضور مربیان مختلف فرصت بازی در پرسپولیس را پیدا کردند و برخی مانند عبدی برای دو فصل به ترکیب اصلی تیم هم رسیدند اما هیچ‌کدام، به ستون‌های اصلی تیم پرسپولیس تبدیل نشدند و باشگاه را ترک کردند. با توجه به نمایش‌های اخیر محمد عمری در ملوان، بعید به نظر می‌رسد که این بازیکن به عنوان یک مهره مؤثر به پرسپولیس برگردد و به جای بازگشت او، احتمال بازگشت میلاد سرلک به خط میانی تیم وجود دارد.
 نتیجه روند خارج شدن بازیکنان جوان از چرخه پرسپولیس، چیزی نیست جز حضور ثابت وحید امیری، علی علیپور و فرشاد احمدزاده آن هم هفت سال پس از زمانی که آنها در روزهای اوج بازی خود، زیر نظر برانکو ایوانکوویچ در ترکیب اصلی پرسپولیس بودند. روندی که می‌توان آن را نتیجه ترس مربیان از فرصت دادن به بازیکنان جوان در تیم‌های مدعی فوتبال ایران به دلیل فشار بالای هواداران دانست. فشاری که به مربی، اجازه جسارت و نگاه آینده‌نگر را نمی‌دهد و بیش از هر چیز دیگری، به توسعه باشگاه‌های بزرگ لیگ و فوتبال ایران لطمه می‌زند. مربیان خارجی چون مورایس و کالدرون، در فصول اخیر این جسارت را برای میدان دادن به بازیکنان جوان از خود نشان دادند و باید دید گاریدو با این ترکیب متشکل از بازیکنان جوان و پا به سن گذاشته خود، کدام مسیر را در پیش می‌گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی