سوپرجام اروپا، آغاز هیجان انگیز فصل 2025-2024

رئال مادرید- آتالانتا؛ رونمایی از نینجا

فصل 2025-2024 فوتبال اروپا امشب رسماً آغاز می‌شود و رئال مادرید و آتالانتا در سوپرجام اروپا در ورشو به مصاف هم می‌روند. سفیدها برای پانزدهمین بار بر قله فوتبال اروپا ایستادند و رقیب ایتالیایی با خلق شگفتی تیم شکست‌ناپذیر بایرلورکوزن را در فینال لیگ اروپا از پیش رو برداشت.
دنی کارواخال و وینیسیوس جونیور گل‌های فینال لیگ قهرمانان اروپا را در ویمبلی وارد دروازه بوروسیادورتموند کردند که حسرت موقعیت‌های از دست رفته نیمه اول بر جانش باقی ماند و رئال مادرید بعد از سوپرجام اسپانیا و لالیگا، سومین قهرمانی فصل قبل را به دست آورد. حذف از یک هشتم نهایی جام حذفی اسپانیا تنها نقطه قابل انتقاد کارنامه کارلو آنچلوتی بود و دن کارلو که در پایتخت اسپانیا او را با این نام می‌شناسند، تصمیم گرفت حداقل برای یک فصل دیگر روی نیمکت داغ مادریدی‌ها بنشیند با آنکه گزارش‌هایی منتشر شده بود که با تیم ملی برزیل به توافق رسیده است.
به رسم سال‌های اخیر، رئال مادرید تابستان پرسر و صدایی نداشته با آنکه دو تا از ستاره‌هایش، تونی کروس و ناچو فرناندس را از دست داده اما کیلیان امباپه بعد از سال‌ها تلاش به مادرید آمده و می‌تواند امشب برای اولین بار در ترکیب این تیم به میدان برود. مهاجم سابق پاری‌سن‌ژرمن تماشاگر پیش‌فصل رئال بود که قبل و بعد از باخت به میلان و بارسلونا برابر چلسی و آلباسته به پیروزی رسیدند و حالا می‌خواهد به تیم جدیدش کمک کند برای ششمین بار قهرمان سوپرجام شود و به افتخاری بی‌سابقه برسد.
بارسلونا و میلان با پنج قهرمانی در سوپرجام با رئال مادرید برابرند اما بازی امشب برای آتالانتا نوبرانه است آن هم به خاطر درخشش آدمولا لوکمن در فینال لیگ اروپا. تیم جان پیرو گاسپرینی با وجود آنکه قبل از فینال توانسته بود تیم مدعی لیورپول را از پیش رو بردارد اما کمتر کسی برابر تیم بی‌رقیب ژابی آلونسو در فینال برایشان شانسی قائل بود. به هر حال هت‌تریک لوکمن نخستین جام آتالانتا بعد از 60 سال را به ارمغان آورد. لوکمن اگرچه تک‌ستاره آن فینال بود اما گاسپرینی به خاطر شیوه بازی‌اش مقابل لورکوزن تحسین بسیاری را برانگیخت.
قهرمانی لیگ اروپا با چهارمی سری A و نایب قهرمانی جام حذفی ایتالیا فصل فوق‌العاده‌ای برای تیم بزرگ شهر برگامو رقم زد که باید در جام بین قاره‌ای با فاتح سودامریکانا که معادل لیگ اروپا در امریکای جنوبی است، یعنی ال‌دی‌یو کیتو بازی کند و همچنین در سوپرجام ایتالیای سال آینده میلادی به میدان برود.
تیم گاسپرینی در پیش فصل نتایج خوبی نگرفته؛ بعد از تساوی 2 بر 2 با آلکمار، 4 بر یک به پارما و 3 بر صفر به سن پائولی باختند اما بازی دو ماه قبل دوبلین ثابت کرد آتالانتا می‌تواند بهترین بازی‌اش را انجام دهد اگر پای یک جام اروپایی در میان باشد.

 

اخبار تیمی

داوید آلابا که ریکاوری مصدومیت رباط صلیبی را طی می‌کند، تنها غایب رئال مادرید برای این دیدار است اما امباپه که بعد از تعطیلات مضاعف برای حضور در یورو 2024 آماده و در تیم جدید جا افتاده است، می‌تواند نخستین بازی‌اش را انجام دهد. کارواخال و جود بلینگام هم که در فینال یورو حاضر بودند، شرایط بازی را دارند. آنچلوتی دو جوان مستعد هم دارد، اندریک و آردا گولر که بعید است در ترکیب اصلی جایشان بدهد.
آمدن امباپه باعث شده تردیدهایی درباره آینده دو بال برزیلی تیم، رودریگو و وینیسیوس شکل بگیرد که گفته می‌شود دومی پیشنهاد هنگفتی را از لیگ عربستان سعودی رد کرده، اما احتمالاً هر دو از همبازی فرانسوی‌شان در این دیدار حمایت می‌کنند.
آتالانتا هم خریدهای هجومی خوبی کرده ازجمله شارل دکتلر که قرارداد دائم بسته و ماتئو رتگوی که از جنوا آمده ضمن اینکه بن گادفری، نیکولو زانیولو و ابراهیم سلیمان اضافه شده‌اند. بعضی از قدیمی‌ها هم راه را برای بازیکنان جدید باز کرده‌اند مثل هانس هاتبوئر، پیرلوییجی گولینی، دووان زاپاتا و الکسی میرانچوک. رتگوی می‌تواند شروع فوق‌العاده‌ای در ترکیب تیمش داشته باشد چون جانلوکا اسکاماکا با مصدومیت رباط تا ماه‌ها نمی‌تواند بازی کند. جورجو اسکالوینی هم به خاطر مشکلی مشابه دوران بازپروری را طی می‌کند اما قبل از آخر سال 2024 برمی‌گردد. ستاره خط میانی، ادرسون هم در تیم می‌ماند با آنکه مورد توجه چند تیم لیگ برتری قرار گرفته بود. تیون کوپماینرز، بازیکن تیم ملی هلند که مورد توجه یوونتوس و لیورپول است، درخواست جدایی داده و در بازی امشب نقشی نخواهد داشت.

جستجو
آرشیو تاریخی