روی خط المپیک

 رکوردهای ویژه شناگر
 ۱۹ ساله چینی

پان ژانلی با طلای المپیک به رفتار شناگر استرالیا انتقاد کرد. پان ژانلی شناگر چینی ماده ۱۰۰ متر آزاد مردان مدال طلا گرفت. ورزشکار چینی با اختلاف قابل توجهی پیروز شد و رکورد جدیدی در جهان به نام خودش ثبت کرد. او 100 متر را در ۴۶.۴۰ ثانیه طی کرد. با این حال نتیجه تحت‌الشعاع رفتار رقیب این شناگر19 ساله چینی قرار گرفت؛ شناگری که در اولین المپیکش طلا گرفت. بسیاری عقیده دارند چینی‌ها با دوپینگ پنهان راهی بازی‌ها شده‌اند. با این حال دیگر شناگران اعتراض زیادی به حضور شناگران چینی داشته و معتقدند آنها در شرایط سالم رقابت نمی‌کنند. البته شناگر استرالیایی بعد از پایان مراسم درباره رقیب چینی‌اش مثبت صحبت کرد و گفت: «من هر کاری از دستم بربیاید، انجام می‌دهم تا در مسابقه پیروز شوم و معتقدم که همه همان کاری را انجام می‌دهند که من انجام می‌دهم. معتقدم که او شایسته این مدال طلاست.»

 

 ادعای بریتانیا: طلای‌مان را دزدیدند، VAR بیاورید

با ادعای تیم تیراندازی انگلیس درباره دزدیده شدن مدال طلایشان، تماشاگران خواستار استفاده از سیستم «وی‌ای‌آر» در یکی از رشته‌های المپیکی شدند. عصر یکشنبه، رقابت تیراندازی زنان در شهر شاتورو برگزار شد و امبر روتر، شانه به شانه با فرانسیسکا کرووتو چادید از شیلی قرار داشت. هر دو ورزشکار با امتیاز ۵۵-۵۵ مساوی شدند و برای تعیین برنده مدال طلای المپیک به شوت‌آف نیاز بود. امبر روتر در آخرین تیراندازی مطمئن بود که تیرش به هر دو هدف اصابت کرده است، اما داوران نظر دیگری داشتند و به او یک اصابت و یک خطا اعلام کردند. این تصمیم راه را برای چادید هموار کرد تا با زدن هر دو هدف، مدال طلا را از آن خود کند. هواداران در شبکه‌های اجتماعی با ابراز نارضایتی شدید، خواستار بازگشت سیستم VAR شدند.

 

 20 سال انتظار برای طلا

فرانسیسکا کرووتو، تیرانداز اهل شیلی با برتری مقابل امبر روتر، تیرانداز بریتانیایی به مدال طلا رسید. شیلی پیش‌تر در المپیک 2004 آتن با درخشش نیکولاس ماسو در رشته تنیس به مدال طلا رسیده بود. کروتو به اولین ورزشکار زن تاریخ شیلی در بازی‌های المپیک تبدیل شد که به مدال طلا دست پیدا می‌کند. کرووتو در المپیک ریو 2016 به فینال مسابقات رسیده بود ولی دستش به مدال نرسید. در المپیک توکیو نیز با اینکه مدعی اصلی قهرمانی بود ولی به دلیل مثبت شدن تست کرونا آن هم 2 روز پیش از مسابقه از حضور در مسابقات بازماند.

 

خداحافظی تیرانداز گرجستانی

 تیرانداز گرجستانی بعد از حضور در ۱۰ دوره المپیک، اعلام بازنشستگی کرد. نینو سالوکاوادزه تیرانداز 55 ساله تپانچه گرجستانی که از المپیک ۱۹۸۸ سئول در همه دوره‌های بازی‌های المپیک شرکت کرده، بعد از ۳۶ سال اعلام کرد که از دنیای قهرمانی خداحافظی می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی