نوار بردهای پیاپی امریکا در 100×4 متر امدادی سرانجام قطع شد

شب بزرگ شنای چین در پاریس

وصال روحانـی
خبر‌نگار

 
یکشنبه در آخرین شب مسابقات شنای المپیک سی و سوم پاریس، چین به یک پیروزی حماسی در ماده 100×4 متر چهار شنای مردان دست یافت و با غلبه بر امریکا، نوار بسیار طولانی و قدیمی این تیم در کسب مدال‌های طلای این ماده المپیک‌های تابستانی را سرانجام قطع کرد.
پان ژانلی، مرد اول شنای چین که چهارشنبه گذشته در 100 متر کرال مردان هم اول شده و با ثبت زمان 46/40 ثانیه از رکورد مایکل فلپس امریکایی هم در این ماده فراتر رفته بود، پریشب به عنوان نفر چهارم (و آخر) چین در این ماده امدادی از آن رقم هم عبور کرد و به رقم خارق‌العاده و جدید 45/92 ثانیه رسید. با ثبت این رقم و همت بزرگ پان ژانلی بود که چین توانست عقب‌ماندگی‌اش را نسبت به امریکا در دور آخر جبران کند و به مدال طلای این ماده نائل شود.
امریکا که با حدنصاب 55 صدم‌ثانیه کندتر از زمان چین به سکوی دوم تنزل کرد، برای اولین بار از سال 1980 به بعد است که از طلای این ماده باز می‌ماند. در آن سال (1980) امریکا اصلاً در المپیک که در شهر مسکو برگزار می‌شد، شرکت نکرد و این واقعه به نشانه اعتراض واشینگتن به اشغال خاک افغانستان توسط ارتش اتحاد جماهیر شوروی صورت پذیرفت. با این حساب، شکستی که شناگران تیم امدادی 100×4 متر چهار شنای امریکا یکشنبه شب در پاریس متحمل شدند، اولین باختن آنها در صحنه این مسابقات از زمان شروع اجرای این ماده در المپیک‌ها بود که از سال 1960 در شهر رم ایتالیا تحقق یافته بود و همین امر نشان می‌دهد کار تیم امدادی چین تا چه حد بزرگ بوده است.
 
پان: ما همیشه بهترین هستیم
با پیدا شدن چند مورد مشابه دیگر از دوپینگ در سال 2022 در ارتباط با چند شناگر دیگر چینی، حالا «وادا» با این اتهام مواجه شده که چرا موضوع را جدی‌تر نگرفته و چینی‌ها را متنبه نکرده است. این در حالی است که یکشنبه‌شب و دیروز کشور چین غرق در شادی پیروزی بزرگی بود که تیم امدادی شنای این کشور در آب‌های پاریس کسب کرد و پان ژانلی که یکشنبه 20 ساله شد، بدون توجه به اتهامات فوق به خبرنگاران در این شهر گفت، طلای شنای امدادی بازی‌های پاریس بهترین هدیه تولدی است که او می‌توانست بگیرد و از این بابت بسیار شادمان است. پان افزود: «من از یک سال پیش به چنین روز و اتفاقی فکر کرده و برای آن برنامه‌ریزی می‌کردم. حالا هم یک پروژه تازه دیگر برای من و هم‌تیمی‌هایم آغاز می‌شود و آن، کسب فتوحات بعدی و رسیدن به سطوحی عالی‌تر از مهارت برای مسابقات جهانی و المپیک‌های بعدی است. چین همیشه بهترین است.»

جستجو
آرشیو تاریخی