نمایش کمتر از حد انتظار تیم اسپالتی

درس‌های ایتالیا از یورو

سید علی بلند نظر
خبرنگار


ایتالیا هنوز تلخی ناکامی در یورو 2024 را فراموش نکرده اما می‌توان از نمایش ضعیف آتزوری در آلمان درس‌های باارزشی گرفت. دفاع از عنوان قهرمانی یک شکست کامل بود نه فقط به خاطر اینکه تیم لوچانو اسپالتی در یک هشتم نهایی به دست سوییس حذف شد بلکه سبک بازی این تیم با استانداردهایی که از مربی سابق ناپولی انتظار می‌رفت، فاصله زیادی داشت؛ به این دلیل که بازیکنان تیم در تورنمنت نگرش درستی نداشتند به خصوص در بازی آخر که به حذف‌شان انجامید.
کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند ایتالیا شانس زیادی برای رسیدن به دومین عنوان قهرمانی پیاپی ندارد اما انتظار هم نمی‌رفت این تیم چنین وداع زودهنگامی با تورنمنت آلمان داشته باشد. به هر حال درس‌های مهمی وجود دارد که هر مربی می‌تواند از حذف ایتالیا بگیرد و بعضی از آنها را مربیان بزرگ ایتالیا، فابیو کاپلو و آریگو ساکی توضیح داده‌اند. کاپلو چند روز قبل در مصاحبه با گاتزتا گفت بزرگترین درس یورو این است که تیم‌ها باید پاس‌های مؤثر بیشتری بدهند و از مالکیت توپ بیهوده بپرهیزند. ساکی که جانشین کاپلو در نیمکت میلان شد هم بیشتر روی جنبه‌های دفاعی و پرسینگ فوتبال تأکید داشت.
ایتالیا در مرحله گروهی با یک گل به قهرمان مسابقات، اسپانیا باخت اما این نتیجه بازتاب درستی از برتری لاروخا در زمین نبود. ساکی گفت: «بعضی چیزها را درباره تیم اسپانیا دوست دارم و می‌خواهم دوباره در سری A ببینم. اول حمایت از بازیکنی که برای پرس می‌رود. بعد هم زمان‌‎بندی حملات تیم که درست و با برنامه‌ریزی بود و در این شرایط، سازمان تیم به هم نمی‌ریزد.»
اسپانیا با چهارمین قهرمانی اروپا پرافتخارترین تیم قاره شد و بازی‌های فوق‌العاده‌اش می‌تواند برای ایتالیا و سری A آموزنده و الهام‌بخش باشد. ساکی ادامه داد: «نکته سوم اینکه در مرکز و کناره‌ها عالی توپ را دفع می‌کردند، مالکیت توپ از اینجا آغاز می‌شود، برتری عددی در منطقه‌ای که توپ وجود دارد.»
بسیاری از هواداران و منتقدان هم می‌گویند ایتالیا بازیکنان مستعد گذشته را نداشت و خبری از الکس دل پیرو، فرانچسکو توتی و جانفرانکو زولا نبود. البته سه سال قبل هم آتزوری با مربیگری روبرتو مانچینی به قهرمانی اروپا رسید بدون آنکه ستاره بزرگی داشته باشد و اتحاد و هویت مشخص تفاوت تیم را رقم زد.
ایتالیا در آلمان این شاخصه‌ها را نداشت و حالا اسپالتی باید همه چیز را به سرعت سر و سامان بدهد چون ایتالیا دو جام جهانی قبلی را از دست داده و باید به تورنمنت 2026 صعود کند. همه مربی‌ها از جمله اسپالتی می‌توانند از حذف ایتالیا از یورو 2024 درس‌های زیادی بگیرند.

جستجو
آرشیو تاریخی