شایسته، جسور و خوش‌شانس

ایلیا بهزاد اول
خبرنگار

«آنها خوش‌شانس بودند». این واکنش روزنامه اسپورتیو کاتالان به پیروزی دراماتیک تیم ملی اسپانیا در دیدار تماشایی مرحله یک‌چهارم نهایی یورو ۲۰۲۴ مقابل آلمان بود. اسپانیای جوان و باانگیزه، پس از چهار مسابقه کم‌نقص به عنوان شانس نخست پیروزی پا به اشتوتگارت گذاشت و تا دقیقه ۶۰، با وجود مصدومیت پدری و بازی پرفشار و درگیرانه آلمان عملکرد بسیار خوبی داشت اما پس از آن، جریان بازی را به شاگردان ناگلزمان واگذار کرد. اتفاقی که در نهایت منجر به کشیده شدن بازی به وقت‌های اضافه شد و در اوقات اضافی نیز ژرمن‌ها ذره‌ای از فشار خود نکاستند. برای زنده ماندن رویاهای نسل جدید ماتادورها اما، درخشش اونای سیمون و ضربه سر هنرمندانه میکل مرینو در لحظات پایانی مسابقه کافی بود.
حضور لوییس دلافوئنته روی نیمکت تیم ملی اسپانیا پس از حذف در جام جهانی ۲۰۲۲ برای این تیم هوایی تازه بود. مربی‌ای که با سابقه کار در رده‌های پایه اسپانیا و قهرمانی در رقابت‌های زیر ۱۹ سال و زیر ۲۱ سال اروپا، مختصات فوتبال ملی اسپانیا را می‌شناخت و کار کردن با بازیکنان جوان را هم بیش از هر کس دیگری بلد بود. دلافوئنته، خیلی زود مشخصات سبک بازی خود را به تیم ملی اسپانیا القا کرد؛ همان ۳-۳-۴ همیشگی مبتنی بر مالکیت، با حضور بازیکنان جوان و البته، تمرکز بیشتر روی ارسال‌ از کناره‌ها و استفاده از مهاجمان کلاسیک. ارسال از کناره‌ها شاید با آن چیزی که ما از فوتبال اسپانیا می‌شناسیم متفاوت باشد اما همین تغییرات جزئی، اسپانیا را در حمله به تیمی متنوع و متفاوت نسبت به دوره‌های قبل تبدیل کرده است. تیمی که در فنی‌ترین مسابقه جام، تا آخرین لحظه تسلیم نشد و پاداش این تسلیم‌ناپذیری را با یک گل تماشایی گرفت.
تیتر روزنامه کاتالانی، بدون هیچ تردیدی درست است؛ زیرا اسپانیا در طول رقابت با آلمان جنگنده ناگلزمان خوش‌شانس بود اما هر هوادار فوتبال، می‌داند که برای موفقیت و کسب افتخار در تورنمنت‌هایی مثل یورو و جام جهانی، نیاز به ترکیبی طلایی از لیاقت و شانس دارید. شانسی که می‌تواند در کوچک‌ترین لحظات، یک تیم را از فرش به عرش برساند. شانسی که روز جمعه، یار آلمان سختکوش نبود اما خوش‌خلقی خود را به تیم شایسته دلافوئنته نشان داد.

جستجو
آرشیو تاریخی