پایان یک دوران درخشان

سید علی بلند نظر
خبرنگار

باخت پرتغال به فرانسه در یک چهارم نهایی یورو ۲۰۲۴ احتمالاً به دوران درخشان ملی کریستیانو رونالدو پایان می‌دهد. اگرچه مهاجم ۳۹ ساله و افسانه‌ای سلسائو صحبتی درباره آینده‌اش در این تیم نکرده اما او در تورنمنت آلمان نتوانست بازی‌های خوب گذشته‌اش را تکرار کند و بدون زدن گل یورو را ترک می‌کند. پرتغال بعد از تساوی بدون گل برابر فرانسه در ضربات پنالتی ۵ بر ۳ شکست خورد؛ در دیداری که رونالدو در وقت اضافه یک فرصت عالی را از دست داد اما یکی از پنالتی‌های آخر بازی را گل کرد.
این بحث وجود دارد که آیا رونالدو را می‌توان در کنار پله، دیگو مارادونا و لیونل مسی در میان بهترین‌های تاریخ فوتبال قرار داد یا نه. هر سه نفر قهرمان جهان شده‌اند اما رونالدو نتوانست، هرچند از نظر آماری در تیم ملی فوق‌العاده بوده است. باخت برابر فرانسه در فولکس پارک اشتادیون تعداد بازی‌های ملی رونالدو را به ۲۱۲ رساند، در حالی که مسی با بازی بامداد جمعه مقابل اکوادور به ۱۸۵ بازی ملی رسید. رونالدو همچنین ۱۳۰ گل ملی زده و بی‌رقیب است، در حالی که مسی به تازگی به آمار ۱۰۸ گل ملی نایل شده. از نظر استمرار کار در تیم ملی هم مثل رونالدو که نخستین بازی ملی‌اش را در سال ۲۰۰۳ انجام داد، بسیار کم است. او ۱۸ سال داشت که در بین دو نیمه بازی دوستانه با قزاقستان جای لوییز فیگو را مقابل دیدگان 8 هزار تماشاگر در چاوز گرفت. چند روز قبل توانسته بود سر الکس فرگوسن را مجاب کند با منچستریونایتد قرارداد ببندد چون در دیدار دوستانه اسپورتینگ لیسبون، دفاع شیاطین سرخ را ویران کرده بود.
سال بعد در یورو به میزبانی پرتغال بازیکن ثابت تیم شده بود که در فینالش به یونان باختند. او اولین کسی است که در شش دوره جام ملت‌های اروپا بازی کرده و ۱۴ گل در ۳۰ بازی در این رقابت‌ها هم رکورد محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۶ با پیروزی بر فرانسه میزبان، قهرمان یورو شدند.
اگر گل‌های مقدماتی یورو را حساب کنید، رونالدو ۵۵ گل در این رقابت‌ها زده و نفر بعدی هری کین با ۲۹ گل است. رونالدو ۲۲ بازی در جام جهانی انجام داده و هشت گل در پنج دوره زده در حالی که مسی چهار بازی بیشتر انجام داده و رکورددار است.
در ۲۱ سال بازی رونالدو برای پرتغال، این تیم در مقدماتی جام جهانی ناموفق نبوده و بهترین عملکردش حضور در نیمه نهایی جام ۲۰۰۶ است. آن سال او پنالتی تعیین‌کننده برابر انگلیس در یک چهارم نهایی را گل کرد. دوران فوتبالی او که با پنج توپ طلا همراه بوده، هنوز تمام نشده حداقل در رده باشگاهی. او فصل قبل با ۳۵ گل آقای گل لیگ عربستان سعودی شد و یک سال دیگر با النصر قرارداد دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی