درویش 220میلیارد را چگونه مدیریت می‌کند؟

محمد قراگزلو
خبرنگار


بالاخره شیر پول مالک جدید باشگاه پرسپولیس باز شد و بعد از دو ماه و نیم از واگذاری قرار شده 220 میلیارد پول به حساب باشگاه پرسپولیس واریز شود.
در نگاه اول اینطور به نظر می‌رسد که قرار است یک بار برای همیشه مشکلات مالی این باشگاه حل شود چرا که به هر حال با وجود گردش مالی عجیب و غریب در فوتبال ایران 220 میلیارد تومان رقم کمی هم نیست و در باشگاه پرسپولیس با تمام حفره‌های تازه و قدیمی هم به چشم می‌آید.
مدیرعامل فعلی باشگاه پرسپولیس یکی از افتخارات خود در دو سال و نیم حضورش در این سمت را پرداخت چیزی حدود 200 میلیارد تومان از بدهی‌های ادوار گذشته اعلام می‌کند و بارها روی این نکته تأکید کرده که در دوره مدیریت او بخش عمده‌ای از مطالبات طلبکاران سال‌های اخیر پرداخت و پرونده‌هایی که می‌توانست برای این باشگاه در راه کسب مجوز حرفه‌ای دردسرساز باشد را بسته است.
البته که این مانور مدیریت پول‌های از بیرون آمده مختص رضا درویش نیست و مدیران قبلی باشگاه پرسپولیس نیز بدون اشاره به نام مدیران قبل از خودشان مدام به این نکته که خرابکاری‌های سلف خویش را درست کرده‌اند، می‌نازیدند و با این اتفاق پز می‌دادند اما حالا قرار است اوضاع فرق کند.
باشگاه پرسپولیس روی این نکته تأکید دارد که با پرداختی اسپانسرهای خود بخش عمده‌ای از مشکلات مالی خود را حل کرده و در واقع مدیران عامل باشگاه با افتخار به اینکه موفق به جذب این حامیان مالی شده‌اند در اصل فقط مسئول پخش کردن این درآمدها در بخش‌های مختلف باشگاه بوده‌اند اما ورودی باشگاه از طریق مالک بسیار بیشتر و حساسیت‌ها درباره آن بالاتر خواهد رفت.
شاید چیزی حدود 13 سال از بسته شدن تزریق بودجه به باشگاه پرسپولیس از سوی مالک باشگاه می‌گذرد و در این سیزده سال هر چه بوده مبالغ مربوط به اسپانسرینگ و درآمدهای دیگری از جمله تبلیغات محیطی، بلیت فروشی و مواردی از این دست بوده که البته این درآمدها برخلاف همه جای دنیا چندان قابل توجه نبوده است.
حالا قرار است مالک باشگاه 220 میلیارد تومان پول را در دو بخش به پرسپولیس تزریق کند و به یکباره بودجه پرسپولیس دو تا سه برابر خواهد شد. اولین سؤالی که بعد از این مهم به ذهن می‌رسد اینکه این بودجه قرار است چگونه و در چه راهی صرف شود؟
واقعیت اینکه باشگاه پرسپولیس برای تسویه حساسب با بازیکنان و مربیان از دو فصل قبل به مبلغ کلانی نیاز دارد، قراردادهای جدید بخصوص در مورد بازیکنان تازه‌وارد نیازمند پیش‌پرداخت است و هزینه‌های روزمره باشگاه نیز مبلغی را صرف خواهد کرد اما نکته مهم سازوکار ورود به موقع این پول به باشگاه، هزینه‌کرد و پاسخ مدیریت باشگاه به مالکان جدید است که می‌تواند محل چالش‌هایی دوباره باشد.
اکنون سهام عمده باشگاه پرسپولیس در اختیار کنسرسیوم بانکی است، آنها به باشگاه پول خوب می‌رسانند و در ازای این پول خوب حتماً دنبال خروجی مناسب هم هستند و البته از مدیریت باشگاه حساب پس می‌خواهند. با در نظر گرفتن این مسأله حالا هر چقدر که رابطه خوبی بین درویش و مدیران بانک شهر برقرار باشد و آنها در هماهنگی کامل باشند مدیریت هزینه این 220 میلیارد برای درویش مهم‌ترین و حساس‌ترین وظیفه‌ای است که روی دوش مدیرعامل باشگاه سرخ‌ها خواهد بود.
در واقع از یک سو درویش باید خوشحال باشد که بالاخره یک بار برای همیشه بخشی از مشکلات بحران ساز مثل مطالبات بازیکنان را حل خواهد کرد اما از سوی دیگر اینکه باید به مالکان جدید حساب پس بدهد کارش را دشوارتر و حساس‌تر می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی