همه تیم‌ها قابلیت صعود دارند

اقبالی: تیم ملی نیاز به پوست اندازی دارد

فائزه زمانی
خبرنگار


مسعود اقبالی، کارشناس فوتبال ایران درباره گروه‌بندی تیم ملی می‌گوید: «فوتبال چه در اروپا و چه در آسیا پیشرفت کرده است و حالا وقتش رسیده که تیم‌های بزرگ احساس خطر کنند. در گروه ما به غیر از قرقیزستان باقی تیم‌ها می‌توانند خطرناک باشند و نمی‌شود از حالا ایران را برنده دانست. در هر 2 بازی مقابل ازبکستان به تساوی رسیدیم و این نتایج نشان‌دهنده این است که بعد از قطر ازبکستان هم شانس خوبی برای صعود از گروه دارد و تیم ملی اگر بدون برنامه‌ریزی و تحلیل منطقی پیش برود به مشکل می‌خورد.»
 اقبالی درباره تیم ملی ازبکستان که یکی از مدعیان محسوب می‌شود، این جملات را به زبان آورد: «ازبک‌ها به خوبی نشان داده‌اند که در حال پیشرفت هستند و احتمالاً بزودی در کنار تیم‌هایی مثل استرالیا، کره جنوبی، ژاپن و عربستان قرار خواهند گرفت. تا شروع اولین بازی تیم ملی هنوز فرصت باقی است و باید به خوبی تیم‌ها را آنالیز کرد؛ هرچند کادرفنی از کارآیی لازم برخوردار نیست و نمی‌تواند کمک لازم را به قلعه‌نویی بکند. از آنجایی که 2 تیم از این مرحله صعود می‌کنند باید با منطق و پشتوانه علمی بازی کرد تا مقابل هر کدام از تیم‌ها بازی خوبی ارائه داده شود.»
 اقبالی ادامه داد: «اگر تیم ملی به جام جهانی صعود کند باید در این فرصت باقی مانده تا جام جهانی پوست‌اندازی کرده و روی بازیکنان جوان سرمایه‌گذاری کند تا به بلوغ لازم برای حضور در جام جهانی برسند. با این فرمان تیم ملی در صورت صعود به جام جهانی با سه بازی برمی‌گردد و پتانسیل صعود به دور دوم را ندارد. قلعه‌نویی به‌خاطر شرایط سنی بازیکنانش ممکن است مقابل تیم‌های جوان گروه دچار مشکل شود. بازیکنان تیم ملی پا به سن گذاشته‌اند و بعد از حضور در دو جام جهانی و سه دوره جام ملت‌ها انگیزه لازم را ندارند و فقط برای ارتقای قراردادهایشان در تیم ملی بازی می‌کنند. بازیکنان جوان لیگ برتر استاندارد لازم برای تزریق به تیم ملی را ندارند و از طرفی ملی‌پوشان فعلی هم پیر شده‌اند که این موضوع کار قلعه‌نویی را سخت‌تر کرده و او را دچار دوگانگی ذهنی کرده است.»
اقبالی با این جملات به صحبت‌های خود پایان داد: «متأسفانه در این سال‌ها اقدامات بنیادی نداشته‌ایم و به جای اینکه دنبال توسعه و پیشرفت فوتبال باشیم به دنبال مادیات بوده‌‎ایم. همین باعث شده است که به‌خاطر عدم مدیریت درست توان مقابله با این تیم‌ها را نداشته باشیم. به غیر از قرقیزستان باقی تیم‌ها زهردار بوده و قابلیت صعود دارند. بنابراین شانس صعود ایران از گروه 50-50 است.»

جستجو
آرشیو تاریخی