تمام بازی‌ها حکم فینال را دارد

آندو: منتظر شگفتی تیم‌های کوچک آسیا باشید

حمید رضا عرب
روزنامه نگار


آندرانیک تیموریان، چهره استقلالی نیمکت تیم ملی که بازی‌های بسیاری را با بازوبند کاپیتانی در ترکیب تیم ملی مقابل رقبای متعدد آسیایی و جهانی انجام داده، صعود از مرحله مقدماتی جام جهانی به مرحله بعد را چندان ساده نمی‌داند. در حالی که شاید برخی کارشناسان گروه ایران را ساده می‌دانند، اما آندو اعتقاد دیگری دارد و حتی بروز شگفتی را هم محتمل می‌داند.

گروه‌بندی جام جهانی فوتبال انجام شد و تیم ملی ایران با تیم‌های قطر، ازبکستان، امارات، قرقیزستان و کره‌شمالی همگروه شد. ارزیابی‌ات از همگروه‌های ایران در انتخابی جام جهانی چیست؟
همه گروه‌ها سخت و دشوار است و هیچ گروهی نیست که آسان باشد. بازی‌های بسیار سختی پیش روی تیم ملی خواهد بود و اگر این طور استدلال کنیم که بازی‌های ما ساده‌ است و به راحتی راهی جام جهانی خواهیم شد، سخت در اشتباهیم. البته اعضای کادر فنی تیم ملی هرگز چنین استدلال و برداشتی ندارند و به سبب تعدد بازی‌هایی که در عرصه بین‌المللی تجربه کرده‌اند به خوبی با اتمسفر فوتبال آسیا آشنایی دارند. فوتبال در آسیا در حال پیشرفت است.
ممکن است همان شگفتی‌هایی که در جام ملت‌های آسیا رخ داد، اینجا هم تکرار شود؟
چه کسی فکر می‌کرد اردن و قطر به فینال جام ملت‌های دور قبل صعود کنند؟ اما شما دیدید که برخلاف همه پیش‌بینی‌ها دو تیمی به فینال رسیدند که شانس آنچنانی برای آنها تصور نمی‌شد. در مسابقات آتی هم ممکن است همین اتفاقات دوباره تکرار شود. در همین گروه ما هم امکان شگفتی وجود دارد. شما روی چه استدلالی می‌توانید بگویید که کره شمالی قابلیت رفتن به جام جهانی را ندارد؟ یا حتی قرقیزستان؟ حتی همین دو تیم قابلیت شگفتی‌سازی را دارند حالا چه برسد به قطر، ازبکستان و امارات که جزو بهترین تیم‌های حال حاضر فوتبال آسیا محسوب می‌شوند.
به نظر می‌رسد قرار دادن 8 و نیم سهمیه برای آسیا در جام جهانی آتی قدری کار را دشوار کرده و برخلاف پیش‌بینی‌ها چندان هم کار ساده نیست.
همین طور است. من هم با شما موافق هستم. افزایش سهمیه آسیا در جام جهانی آینده کار را برای ما سخت کرده و الان همه تیم‌ها برای رسیدن به جام جهانی برای خود شانس قائل هستند و تلاش می‌کنند صعود کنند. افزایش تعداد تیم‌های آسیایی حاضر در جام جهانی بیشتر به ضرر قدرت‌های سنتی قاره خواهد شد و این موضوع را شما در جریان مسابقات آینده خواهید دید که تا چه اندازه بردن و کسب امتیاز دشوار خواهد شد.
برنامه بازی‌ها هم اعلام شد و تیم ملی باید در اولین قدم با تیم ملی فوتبال قرقیزستان در شهریورماه بازی کند.
همین بازی هم برای ما چالش است و با وجود اینکه حق میزبانی داریم اما بردن راحت نیست.
 هر بازی برای ما حکم یک فینال را دارد و باید با همین دیدگاه وارد مسابقات انتخابی جام جهانی شویم. ما هیچ تیمی را دست کم نمی‌گیریم و با قدرت مقابل همه رقبا حاضر می‌شویم.         
ممکن است در بین 8 سهمیه قطعی که راهی جام جهانی می‌شوند و از آسیا صعود می‌کنند، شاهد شگفتی‌هایی باشیم؟
مطمئنم شگفتی خواهیم داشت. حتی ممکن است در گروه ما هم شگفتی رقم بخورد. این دیدگاه من است و به همین دلیل هم می‌خواهیم با همه قوا بازی‌ها را شروع کنیم. از مردم ایران هم می‌خواهیم از همان بازی اول ما را به خوبی حمایت کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی