جرایمی بیشتر از نرخ دیه

در هفته‌های پایانی لیگ برتر فوتبال شاهد جرایم عجیب و غریبی از سوی کمیته‌های انضباطی و اخلاق بودیم، جرایمی که رقم آن از میلیون به میلیارد تومان تغییر کرد. عبدالله ویسی، سرمربی فولاد نخستین فردی بود که با این جرایم روبه‌رو شد؛ او به دلیل اظهاراتش در کنفرانس خبری پس از دیدار فولاد مقابل آلومینیوم اراک در هفته بیست و پنجم لیگ برتر با جریمه عجیب 2 میلیاردی مواجه شد.
اما جالب اینجاست که یک‌میلیارد و 950 میلیون تومان از جریمه این مربی کم شد و در نهایت ویسی به پرداخت مبلغ 50 میلیون تومان محکوم شد. در این بین هفته آخر مسابقات لیگ برتر با حساسیت بالا برگزار شد و پرسپولیس به عنوان مدعی اصلی قهرمانی به مصاف مس رفسنجان رفت و با یک گل شاگردان محرم نویدکیا را شکست داد. در سوی مقابل استقلال هم به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی به مصاف پیکان رفت و موفق شد با 2 گل این تیم را شکست دهد.
در این بین گل سرخپوشان پایتخت به آلومینیوم به ظن برخی از کارشناسان در موقعیت آفساید به ثمر رسید که این موضوع باعث شد تا استقلالی‌ها معترض شوند و در مصاحبه‌های خود بشدت نسبت به گل آفساید سرخپوشان واکنش نشان دهند. این اعتراضات منجر به این شد تا کمیته انضباطی دوباره از جرایم میلیاردی استفاده کند و جریمه 5 میلیارد تومانی برای جواد نکونام، سرمربی استقلال در نظر بگیرد. البته این پایان جرایم عجیب و غریب کمیته انضباطی نبود چرا که این کمیته جریمه 2 میلیارد و 500 میلیون تومانی هم برای سیدحسین حسینی و روزبه چشمی در نظر گرفت و هر کدام از این بازیکنان را به پرداخت این مبلغ محکوم کرد. این جرایم میلیاردی متخلفان جزو قوانین جدید سازمان لیگ است و سؤال اینجاست که کمیته انضباطی چرا خاطیان را میلیاردی جریمه می‌کند و جرایم آنها میلیونی می‌شود؟ آیا این جرایم تناسبی با عمل مرتکب شده دارد؟
در خصوص سؤال دوم، ذکر این موضوع ضروری است که چطور ممکن است در حالی که نرخ دیه قتل یک انسان در سال 1403 یک میلیارد و دویست میلیون تعیین شده اما جریمه بیانیه یک باشگاه یا یک مصاحبه غیرفنی یک سرمربی دو میلیارد تومان تعیین شود؟
جستجو
آرشیو تاریخی