شب دراز است و قلندر بیدار

آبی‌ها خود را نبازند

وصال روحانی
روزنامه‌نگار
با اینکه استقلال به سبب عجز در گلزنی در دیدار با نساجی قائمشهر عنوان صدرنشینی در لیگ برتر فوتبال کشور را تا اطلاع ثانوی به رقیب دیرین و بزرگ خود واگذار کرد، اما نشانه‌ها و مسائل موجود می‌گویند که دو بازی باقی‌مانده پرسپولیسی‌ها بسیار سخت‌تر از دو دیدار بعدی آبی‌ها است و در نتیجه بخت استقلال برای بازگشت به صدر و در نهایت قهرمان شدن اگر بیشتر از سرخپوشان نباشد، قطعاً کمتر هم نیست.
فرداشب (سه‌شنبه) در هفته بیست‌و‌نهم لیگ، استقلال باید با گل‌گهر در شرایطی بازی کند که این تیم در دیدارهای اخیرش نوسان زیادی داشته و به سه باخت و کلاً 8 شکست در فصل جاری تن داده و به همین سبب فقط در کمرکش جدول نشسته است. این در حالی است که مردان «اوسما ویرا»ی برزیلی در دیداری همزمان میهمان شمس‌آذر در قزوین هستند و این تیم قزوینی را باید بالاتر از ملوان پدیده واقعی لیگ بیست‌و‌سوم تلقی کرد و نشستن‌اش در رده پنجم جدول که برای تیمی این‌قدر کم‌مهره جایگاه بس رفیعی به حساب می‌آید، سند روشنی در صحت این ادعا است. به واقع شکست دادن شمس‌آذر بویژه در استادیوم سرشار از هواداران این تیم در شهر قزوین اگر غیر‌ممکن نباشد، نزدیک‌ترین چیز به غیر‌ممکن است. حتی بازی‌های هفته آخر لیگ نیز همین نشانه‌ها و وصف حال را دربر دارند. در آن هفته پرسپولیس اگرچه میزبان مس رفسنجان است، اما این رقیب کرمانی بعد از منصوب کردن محرم نویدکیا به سمت سرمربی‌اش در 16 بازی‌اش در لیگ و جام حذفی فقط دو باخت را متحمل شده و اگرچه با اکتفا به تساوی‌های پرشمار همچنان در نیمه پایین جدول قرار دارد اما صاحب آن میزان از توانایی فنی و گروهی هست که سد راه سرخ‌ها شود و احتمالاً آنها را از کسب پیروزی که برایشان نتیجه‌ای حیاتی است، بازدارد. استقلال در نقطه مقابل با پیکانی بازی دارد که اگرچه هنوز از خط سقوط به دسته‌ای پایین‌تر بری و مصون نیست و به همین سبب سنگ‌تمام می‌گذارد، ولی توش و توان فنی و فردی نفراتش برای متوقف کردن یک استقلال پرانگیزه شاید به حد کفایت نرسد. 
این صرفنظر از تعلق خاطری است که رضا عنایتی سرمربی پیکان به تیم قبلی و محبوبش (استقلال) دارد و اگرچه عنایتی در قامت یک مربی حرفه‌ای و متعهد فقط به منافع پیکان می‌اندیشد اما فوتبال هرگز از تار و پود احساسی انسان‌ها جدا نیست. فراموش نکنیم که اگر نتایج هفته ماقبل آخر لیگ به گونه‌ای باشد که ابقای پیکان را در لیگ حتمی کند، این تیم طبعاً دلایل و انگیزه‌های لازم را برای نبردی تمام‌عیار با آبی‌ها در روز پایانی لیگ نخواهد داشت. حتی اگر ورزشگاه دستگردی به رغم مخالفت آبی‌ها با انتخاب این محل به عنوان محل انجام مسابقه دو تیم همچنان مکان برگزاری این بازی باشد، مردان آبی‌پوش سابقه فتح دیدارهای متعددی را در این محل دارند و با این فرایند نا‌آشنا نیستند.
همه آنچه آمد، تأییدی روشن بر این قضیه است که ماجرای صدرنشینی و قهرمانی در لیگ بیست‌و‌سوم اصلاً به پایان نرسیده و اتفاقات مهم و تازه‌آی در راه است و استقلال به هیچ روی نباید در نا‌امیدی فرو برود و قافیه را قبل از پیکارهای نهایی ببازد. به مصداق ضرب‌المثل قدیمی خودمان؛ «شب دراز است و قلندر بیدار.»

جستجو
آرشیو تاریخی