واکاوی مشکلاتِ پوچتینو‌ برای به‌ اوج رساندن چلسی

در جست‌وجوی خوشبختی!

علی‌ بابازاده
خبرنگار
«یکی از دلایل استانداردهای پایین چلسی، اندازه ترکیب تیم بود. انگیزه دادن به بازیکنانی که در لیگ قهرمانان حضور نداشتند کار دشواری بود. در فوتبال حتی کار کردن با ترکیب بیست نفره هم یک چالش محسوب می‌شود. ترکیب چلسی به قدری بزرگ بود که نمی‌توانستم از بازیکنان به خاطر پایین بودن استانداردها انتقاد کنم. شاید ایده قرارداد بستن با همه آنها به صورت همزمان کمی هیجان‌انگیز به نظر برسد اما باید برنامه‌ریزی بلند‌مدتی هم پشت آن وجود داشته باشد!»
پوچتینو برای پیدا کردن حلقه‌ گمشده‌ چلسی به استمفوردبریج آمده؛ حلقه‌ای که از نظر فرانک لمپارد «بیش‌ از اندازه بزرگ بودن ترکیب باشگاه» بوده و او در آخرین مصاحبه‌ خودش خبر از غیرضروری بودن عمده خرید‌های چلسی طی سالیان اخیر داده.
تادبولی‌ مالک و سایر مدیران چلسی، مربی آرژانتینی را فردی با کاریزمای خاص و مردی با دانش در سطح کلاس جهانی می‌دانند و پروژه‌ بازگشت نظم به چلسی را به پوچ سپردند؛ در آشفته‌ بازار این روزهای چلسی،‌ گراهام پاتر نقش اول منجی را به دست گرفته بود ولی همه می‌دانیم که موفقیت در‌ برایتون، لازمه‌ پیروزی در چلسی نیست. بولی طی مذاکراتش با پاتر، بخشی از مبلغ غرامت را تخفیف گرفت و دست به دامان مربی سابق PSG شد! حالا پوچتینو باید همان کاری را انجام دهد که پیش‌تر در ساوتهمپتون‌ و تاتنهام کرده بود؛ احیای‌ نظم و سختگیری در تمرینات و یکدست ساختن ترکیب؛ شکی نیست که پوچ با توجه به سابقه‌ کار درخشانش در‌ لیگ جزیره، بهترین گزینه‌ برای آبی‌های لندن بوده. چلسی هنوز نتوانسته با توجه به تمام نشدن قرارداد او با PSG مراسم معارفه‌ای برگزار کند ولی در خرید و فروش بازیکنان و روند اداره‌ تیم از مربی‌ جدیدش پرس‌ و جو می‌کند و شایعه شده اصرار زیادی از طرف‌ کادر فنی برای جذب‌ نیمار وجود دارد.
طی فقط دو هفته، جدایی میسون مانت، سزار آزپلیکوئتا، عبدالرحمان بابا، دیوید فوفانا، ادوارد مندی، لوفتوس چیک، متئو کواچیچ، کای‌هاورتز و کریستین پولیسیچ قطعی شد و انگار مدیران و کادرفنی‌ چلسی از تجربیات و اشتباهات گذشته درس خوبی گرفته‌اند. تاد بولی باید قید خریدهای غیرضروری را بزند و تیم را بر اساس تفکرات پوچتینو بسازد؛ چلسی با گراهام پاتر فصل را در رده‌ هفتم به پایان رساند و این نتیجه‌ خریدهای ناکارآمد و اعتماد به بازیکنانی متوسط همچون ملنگ سار، چالوبا، گلگر و کالوم هادسون اودوی است.
پوچ برای از بین بردن این آشفتگی به لندن آمده و گفته شده تمرینات پیش فصل او به سنگینی و فشردگی دوره‌ گاس هیدینگ طراحی می‌شود؛ جدای از این او باید عطش موفقیت را در بازیکنان ایجاد کند و با نظم خود، تیمی یکدست، سرحال و تاکتیک‌پذیر را روانه‌ میدان کند. پوچتینو با دانش خود، باشگاه‌های معمولی را به اوج رسانده و مطمئناً کارش در‌ چلسی، تیمی که خود زمانی «بزرگِ لیگ جزیره» بوده چندان سخت نیست!

 

جستجو
آرشیو تاریخی