صفحات
شماره هفت هزار و سیصد و سه - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و سیصد و سه - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - صفحه ۶

پایان خوش برای پولادمردان ایران با قهرمانی آسیا در جینجو

جام چهاردهم به نام فوق‌سنگین‌ها

رضا عباسپور
روزنامه نگار
پرونده رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان قاره آسیا دیروز با کسب عنوان قهرمانی پولادمردان کشورمان و ایستادن روی سکوی قهرمانی تیمی بسته شد. قهرمانی که با درخشش فوق‌سنگین‌های جوان و خوش‌آتیه کشورمان، همین‌طور تاکتیک درستی که کادرفنی برای غلبه آنها بر رقبای قدرتمند ازبک(حریف مستقیم ما برای رسیدن به سکوی قهرمانی تیمی آسیا) طراحی کرده بودند، حسن ختام شیرینی برای کاروان وزنه‌برداری ایران در جینجوی کره جنوبی رقم زد.
 البته اگرچه برتری امتیازی و تیمی ما موجب شد تا تیم‌های ملی وزنه‌برداری ازبکستان و چین همیشه مدعی پایین‌تر از ما روی سکوهای دومی و سومی آسیا قرار بگیرند، ولی نباید این حقیقت را فراموش کنیم که برای بازی‌های آسیایی، رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان در عربستان و نهایتاً رسیدن به سهمیه حداکثری المپیک و درخشش در پاریس، باید بدون فوت وقت، استارت تمرینات تیم ملی را زده و برای برطرف کردن نقاط ضعف و کمبودهای خود، با تفکری نو و تاکتیکی عملیاتی که بتواند وزنه‌برداری ما را (از نظر مدالی) در رویدادهای معتبر و سخت پیش رو به سکوهای افتخار برساند به سمت جلو با قدرت گام برداریم.
بدون شک وزنه‌برداری ایران پتانسیل زیادی برای کسب موفقیت در تمامی رویدادهای معتبر پیش رو دارد، اگر بتوانیم از نقاط ضعف و ناکامی‌های جینجو درس بگیریم و آنها را در مسیر پیش رو به نقاط قوت و فرصت‌های طلایی برای خود مبدل کنیم.

نقره داغ ازبک‌ها با 2 نقره شریفی و یوسفی

حسن ختام رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی بزرگسالان آسیا(گزینشی المپیک 2024 پاریس) با درخشش دو ملی‌پوش جوان و خوش‌آتیه کشورمان آیت شریفی و علیرضا یوسفی رسیدن به‌عنوان قهرمانی تیمی و سکوی نخست وزنه‌برداری قاره آسیا بود. رقابتی جذاب در دسته وزنی 109+ کیلوگرم که روز پایانی این دوره از مسابقات را برای ما برخلاف روزهای قبل در جینجوی کره جنوبی به یادماندنی و ماندگار کرد. پولادمردان تیم ملی وزنه‌برداری ایران در پایان دوئل آسیایی کره جنوبی موفق شدند با جمع‌آوری امتیازات مورد نیاز خود، در رقابتی میلیمتری با ازبکستان نهایتاً با کسب امتیاز تیمی 635 قهرمان تیمی آسیا شده و بالاتر از ازبکستان و چین جام قهرمانی را به خود اختصاص دهند. قطعاً کسب جام قهرمانی آسیا افتخاری ارزشمند برای وزنه‌برداری ایران است، اما همانطور که کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری و مسئولان فدراسیون می‌دانند و خودشان هم به این موضوع واقفند، ما از نظر مدالی در اوزان المپیکی نتوانستیم انتظارات را در جینجو برآورده کنیم. بنابراین از همین حالا باید قهرمانی تیمی آسیا را فراموش کرده و بلافاصله بعد از بازگشت به ایران با برگزاری اردوهای مستمر، تلاش کنیم با برطرف کردن نقاط ضعف و کمبودهایی که در اوزان المپیکی داریم، خود را ابتدا برای گرفتن سهمیه ورودی مهیا کنیم، سپس آماده رقابت با مدعیان قدرتمند آسیا و جهان برای کسب مدال و سکوی افتخار در بازی‌های آسیایی هانگژو، رقابت‌های جهانی عربستان و نهایتاً بازی‌های المپیک 2024 پاریس باشیم. بدون شک درخشش دو وزنه‌بردار جوان و خوش آتیه تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان یعنی آیت شریفی و علیرضا یوسفی در روز پایانی مسابقات قهرمانی آسیا در کورس رقابت با ازبک‌ها خیلی کمک‌مان کرد تا بتوانیم ضمن جمع کردن امتیازات مورد نیاز، سکوی قهرمانی تیمی آسیا را برای چهاردهمین بار به نام خود سند بزنیم. بنابراین می‌توان گفت که چهاردهمین قهرمانی تیمی وزنه‌برداری در رقابت‌های آسیایی جینجوی کره جنوبی را می‌توان به نام ستاره‌های جوان فوق سنگین کشورمان زد و آنها را عوامل مؤثر کسب این افتخار دانست. آیت شریفی با مهار وزنه 197 کیلوگرم مدال نقره یکضرب را گرفت و علیرضا یوسفی ستاره جوان کشورمان نیز با درخشش خیره کننده و رشد رکوردی فوق‌العاده‌ای که داشت، موفق شد در حرکت دوضرب ضمن مهار وزنه ارزشمند 246 کیلوگرم ضمن شکستن رکورد دوضرب جوانان جهان نشان نقره این حرکت را به خود اختصاص دهد. شریفی در دوضرب و مجموع هم با مهار وزنه 239 و 436 کیلوگرم عنوان چهارمی را کسب کرد تا بیش از پیش به آینده او امیدوار باشیم. یوسفی هم در یکضرب و مجموع با مهار وزنه 190 و 436 کیلوگرم به مانند همتای ایرانی خود عملکرد عالی و پیشرفت رکوردی ستودنی داشت. مطمئناً با این شرایط می‌توان به آینده ستاره‌های جوان فوق‌سنگین کشورمان امیدوار بود و با حمایت و هدایت بیشتر از آنها، آینده فوق سنگین ایران را در عرصه بین‌المللی تضمین کرد. به این جمع باید علی داودی نایب قهرمان بازی‌های المپیک توکیو را نیز اضافه کرد؛ فوق‌سنگین توانمند و عنواندار دیگر کشورمان که او هم در شرایط ایده‌آل می‌تواند ستاره‌ای ششدانگ و پرامید برای تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان باشد.

ZOOM

تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان در بخش مردان موفق شد با جمع‌آوری امتیازات مورد نیاز خود در 6 وزن اعزامی به این دوره از رقابت‌های قهرمانی آسیا در جینجوی کره جنوبی با 635 امتیاز بالاتر از ازبکستان و چین صاحب عنوان قهرمانی آسیا شود. حسین سلطانی، کیانوش رستمی، میرمصطفی جوادی، سید ایوب موسوی، رضا دهدار، سهراب مرادی، امیر عزیزی، مهدی کرمی، آیت شریفی و علیرضا یوسفی 10 وزنه‌برداری بودند که در اوزان81، 89، 96، 102، 109 و 109+ کیلوگرم عازم جینجو شدند. در نهایت نیز ما موفق شدیم با کسب 2 نشان طلا، 3 نقره و 5 برنز که تنها دو مدال طلا، یک نقره و دو برنز از این مدال‌ها مدال مجموع محاسبه می‌شد، صاحب سکوی قهرمانی امتیازی تیمی شویم. در این رویداد آسیایی حسین سلطانی و مصطفی جوادی موفق شدند در بخش مردان صاحب مدال مجموع شوند و فاطمه کشاورز در بخش بانوان به برنز مجموع دسته وزنی 64 کیلوگرم رسید. مهدی کرمی، آیت شریفی و علیرضا یوسفی هم موفق شدند در تک حرکت کشورمان را صاحب مدال کنند ولی مدال مجموع نداشتند. با این حساب باید گفت، اگرچه ما از نظر امتیازی بالاتر از ازبک‌ها و چین صاحب سکوی قهرمانی تیمی شدیم، ولی نهایتاً از نظر مرغوبیت مدالی و کسب مدال‌های مجموع ضعیف عمل کردیم و نتوانستیم بین مدعیان آسیایی قرار بگیریم.

جستجو
آرشیو تاریخی