جشنواره اشتباهات؛ 14گل خورده در 8 بازی

استقلال، تیم بی‌دفاع

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار


خیبر خرم آباد: 3
گل ها: مهرداد قنبری (10)، مسعود محبی (59)، سفیدچغایی (90+4)(خیبر خرم آباد)
استقلال: یک
گل: رامین رضاییان (55) (استقلال)
داور: وحید کاظمی کمک‌ها: محمد عطایی - اسماعیل احمدی
کارت زرد: محمدطاها طباطبایی، فرید امیری و حسین ابرقویی (خیبر) اندونگ(استقلال)
خیبر خرم‌آباد: تونی باتیستا، احسان حسینی (-35 مسعود محبی)، علیرضا دغاغله، فراز امامعلی، عارف رستمی (-67طاهرخانی)، سینا خادم‌پور، مهرداد قنبری، حسین ابرقویی، مهران احمدی، کوین بولی و فرید امیری
سرمربی: سعید دقیقی

 استقلال: سیدحسین حسینی، محمدحسین مرادمند، سامان فلاح، رامین رضاییان (-84ابوالفضل زمانی)، زبیر نیک‌نفس (-84 آرش رضاوند)، میلاد زکی‌پور (-22ابوالفضل جلالی)، علیرضا کوشکی (-46گائل کاکوتا)، دیدیه اندونگ، آرمان رمضانی (-67گوستاوو بلانکو)، جلال‌الدین ماشاریپوف و محمدحسین اسلامی
سرمربی: پیتسو موسیمانه

استقلال که هفته پیش شکست تلخی را در ورزشگاه شهدای شهرقدس تهران مقابل میهمانش ذوب‌آهن پذیرفت، با هدف جبران شکست خانگی وارد میدان بازی با خیبر خرم‌آباد شد. این بازی از آن‌ جهت حائز اهمیت بود که موسیمانه، سرمربی آفریقایی استقلال برای اولین بار روی نیمکت این تیم نشست تا آبی‌ها تحت فرمان او مقابل رقیب قرار بگیرند. برای همه جالب توجه بود که بدانند استقلال با تفکرات جدید چه آرایشی در میدان خواهد داشت و با چه سبک و سیاقی بازی خواهد کرد. دقایق آغازین تا حدی استقلال امیدوارکننده جلوه کرد اما طولی نکشید که میزبان بر توپ و میدان مسلط شد و اولین خطر جدی را دقیقه 9 توسط رستمی خلق کرد که حسینی با یک واکنش عالی مانع از باز شدن دروازه‌اش شد. یک دقیقه بعد اما اتفاق عجیب و نادری رخ داد و مهرداد قنبری از روی نقطه کرنر و بی‌آنکه سدی را مقابل خود ببیند دروازه استقلال را گشود! گلی که حاصل اشتباه مدافعان و دروازه‌بان استقلال بود. بعد از این گل آبی‌ها کوشیدند گل خورده را جبران کنند. شوت اندونگ دردقیقه 30 تا حدی امیدوارکننده بود اما هیچ ثمری نداشت و باقی حملات نصفه و نیمه استقلال نیز به بار ننشست و خیبر با حفظ گل و در شرایطی که روی ضدحملات هم موقعیت‌هایی را ایجاد کرد، برنده به رختکن رفت.
در نیمه دوم استقلال با اشتهای بیشتری وارد میدان شد تا شاید به سرعت در مسیرگلزنی قرار بگیرد و گل خورده را جبران کند که زود به هدفش رسید. دقیقه 55 روی ارسال کاکوتا به پشت مدافعان خیبر، رامین رضاییان موفق شد با ضربه سر دروازه خیبر را باز کند و تک‌گل خورده استقلال را جبران کند. این گل اما دوام چندانی نداشت و استقلالی‌ها سرمست از به ثمر رساندن گل تساوی دقایقی دیگر دوباره از حریف خود پس افتادند. دقیقه 58 حسینی ابتدا در دو مرحله ضربات سنگین خیبری‌ها را مهار کرد و توپ به کرنر رفت اما کرنری که روی این حمله نصیب خیبر شد بار دیگر میزبان را به گل رساند و مسعود محبی توانست دروازه استقلال را روی شلوغی مقابل دروازه استقلال باز کند. تعلل مدافعان استقلال در این صحنه کاملاً مشهود بود و نشان داد استقلال هرگز مدافعان آماده و قبراقی ندارد.
دقیقه 79 سفیدچغایی موقعیت صددرصد دیگری را روی تعلل مدافعان استقلال به دست آورد که سیدحسین حسینی با خروجی بی‌نقص مانع از فرو ریختن دروازه استقلال برای سومین بار شد. البته این پایان کار نبود و در دقیقه 90+4 از هم‌پاشیدگی خط دفاع کار دست استقلال داد تا سفیدچغایی سومین گل را هم وارد دروازه استقلال کند.
 در نهایت این بازی با برتری خیبر به پایان رسید تا استقلال علاوه بر تحمل سومین باخت درلیگ بیست و چهارم ضعیف‌ترین عملکرد ممکن درخط دفاع را با 14 گل خورده رقم بزند و عملاً به تیمی بی‌دفاع تبدیل شود.
بدون شک استقلال با این سبک و سیاق شانسی برای موفقیت در لیگ بیست و چهارم نخواهد داشت و بی‌تفاوتی بازیکنان، مشکلات بزرگی را برای موسیمانه به وجود خواهد آورد. گرچه مدیران باشگاه استقلال با جذب موسیمانه تلاش کردند خونی تازه در رگ‌های این تیم جاری کنند اما شکی نیست تا زمانی که بازیکنان استقلال خود نیز میل به پیروزی و موفقیت نداشته باشند، اوضاع همین خواهد بود و با بهترین سرمربی‌های دنیا نیز این تیم در فصل جاری تیم نخواهد شد. شنبه‌شبی که گذشت به واقع برای هواداران استقلال شب تلخی بود و یکی از سیاه‌ترین روزها رقم خورد و حالا باید دید به واقع موسیمانه قادر به بازگرداندن این تیم خواهد بود یا خیر؟!

 

هواداران بعد از باخت: همه بازیکنان را اخراج کنید
باخت استقلال مقابل خیبر خرم‌آباد، آن هم با نتیجه سنگین سه بر یک باعث شد تا هواداران استقلال از این موضوع بسیار ناراحت شوند، آنها در واکنش به این باخت از مسئولان استقلال خواستند، همه بازیکنان حاضر در این بازی را اخراج کنند. این درخواست هواداران بیشتر به سمت سرمربی جدید استقلال بود و آنها از موسیمانه خواستند بازیکنان را کنار بگذارد و استقلال جدیدی را راهی میدان کند. هر چند چنین چیزی امکان‌پذیر نخواهد بود اما این اوج ناراحتی هواداران استقلال را نشان می‌دهد و البته در این باخت کمترین نقش را سرمربی جدید داشت و به نظر می‌رسد او برای آینده باید فکر اساسی کند.

 

جسارت دقیقی و تأثیر حداکثری
در حالی که سعید دقیقی زمان اندکی از حضورش در خرم آباد می‌گذرد اما در همین زمان کوتاه نیز موفق شده روح پیروزی را به بازیکنان تیمش جاری کند و آنها را به بازیکنانی پرعطش تبدیل سازد. دقیقی در زمان سرمربیگری شمس‌آذر قزوین در لیگ یک و لیگ برتر هم با فوتبال هجومی توانست نتایج مطلوبی را به دست آورد و به نظر می‌رسد در خرم‌آباد نیز به دنبال همان تاکتیک و روش است تا شاید با این تیم نیز نتایج قابل قبولی را در نهایت به نام خود به ثبت برساند. سرمربی تازه‌وارد خیبر که چند روزی بیشتر نیست هدایت این تیم را برعهده گرفته، در نشست خبری قبل از بازی از ارائه فوتبالی هجومی و بدون ترس مقابل استقلال خبر داد و این روش را در بازی با استقلال به اجرا رساند. در واقع دقیقی در تقابل با استقلال بسی موفق‌تر از همتایش موسیمانه جلوه کرد و نشان داد در زمان کوتاه به لحاظ تأثیرگذاری بهتر از سهراب بختیاری زاده و موسیمانه عمل کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی