صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و هفتاد و هشت - ۰۳ آبان ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و هفتاد و هشت - ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - صفحه ۳

پدیده‌ای در مسابقات کشتی فرنگی امیدهای جهان

هیولای قهـــــــــرمان

محسن وظیفه
روزنامه‌نگار


مازندران همیشه مهد کشتی دنیا بوده و کشتی‌گیران آزادکار مازندران بین پرافتخارترین قهرمانان ایران و دنیا قرار دارند اما حالا مدتی است که ورق برگشته و کشتی فرنگی مازندران هم اوج گرفته است.
 به خصوص در سنگین‌وزن که حالا قهرمانان سنگین‌وزن کشتی فرنگی این استان، دنیا را محو هنرنمایی خودشان کردند. آخرین نفری که باعث تعریف و تمجید اتحادیه جهانی شد، فردین هدایتی بود که با درخشش خیره‌کننده در امیدهای جهان لقب هیولای روی تشک را از اتحادیه جهانی کشتی گرفت تا ادامه‌دهنده راه قهرمانان قبلی این وزن باشد. البته قبل از هدایتی چند ستاره دیگر هم در کشتی آزاد و فرنگی در مازندران خوش درخشیدند.
 اولین نفری که در سنگین‌وزن از این خطه درخشید، بشیر باباجان‌زاده بود. بشیر باباجان‌زاده اهل بابل بود و توانست اولین مدال سنگین‌وزن تاریخ کشتی فرنگی در مسابقات جهانی را در سال2011 به دست بیاورد. این قهرمان خوش‌اخلاق سدی را شکست تا ستاره‌های کشتی فرنگی در فوق‌سنگین از مازندران به اردوی تیم ملی سرازیر شوند. ادامه‌دهنده روند درخشش مازنی‌ها باز هم بشیر باباجان‌زاده بود.
 باباجان‌زاده بعد از ورود به عرصه مربیگری علی‌اکبر یوسفی را به محمد بنا پیشنهاد داد و بعد از دو سال یوسفی به ترکیب تیم ملی رسید و بعد هم در جهانی 2021 توانست اولین طلای جهانی تاریخ کشتی در سنگین‌وزن را هم به دست بیاورد. ورود یوسفی به حاشیه و مشکلاتی که در پی آن وجود دارد، باعث شد تا فرصت برای ورود یک ستاره جدید این بار از آمل مازندران فراهم شود. فردین هدایتی دوست و بچه محل امیرحسین زارع سنگین‌وزن تیم ملی کشتی آزاد است و کشتی گرفتن او هم خیلی به امیرحسین شباهت دارد.
فردین برای رسیدن به دوبنده تیم ملی بزرگسالان در 20سالگی هم شایستگی داشت اما او پشت سر امین میرزازاده گیر کرد. ستاره‌ای از گتوند خوزستان که حالا باید نگران قدرت فردین باشد. فردین در سال‌های اخیر رشد فوق‌العاده‌ای داشته و در امیدهای جهان درخشش عجیبی داشت. فردین برای رسیدن به فینال مسابقات امیدهای جهان چهار کشتی گرفت که سه کشتی را با اختلاف امتیاز بالا برد و در یک کشتی هم پنج بر صفر برنده شد. هدایتی به حدی قدرتمندانه کشتی گرفت که تحسین اتحادیه جهانی کشتی را هم در پی داشت و آنها با انتشار کلیپی از او به عنوان یک «هیولا» نام بردند و تیتر «هیولایی روی تشک» را برایش استفاده کردند. با درخشش مازنی‌ها به نظر وزن 130کیلوگرم به نقطه قوت تیم ملی تبدیل شده و خیال کشتی فرنگی حالاحالاها از این قهرمانان راحت است.
فردین هدایتی با حفظ این فرم آمادگی می‌تواند برای حضور در المپیک پاریس هم  یک مدعی جدی باشد.
رقابت او با امین میرزازاده باعث افزایش قدرت هر دو نفر می‌شود و یک برنامه‌ریزی صحیح از سوی کادرفنی می‌تواند طلای این وزن در مسابقات جهانی را برای سال‌ها به نام ایران بزند.

جستجو
آرشیو تاریخی