صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و هفتاد و یک - ۲۵ مهر ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و هفتاد و یک - ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - صفحه ۸

ورزشگاه پارس شیراز در دست مرمت و نوسازی

استادیومی که قرار است دوباره زنده شود

در روزهایی که همه در ایران حسرت داشتن ورزشگاهی ایده‌آل را می‌کشند و مجبورند کری‌خوانی همتایان‌شان در کشورهای همسایه را بشنوند، ورزشگاه 50 هزار نفری پارس شیراز یکی دیگر از استادیوم‌های کشور است که چندین دهه برای ساخت و افتتاح آن زحمت و هزینه انجام شد اما سال‌های زیادی است به حال خود رها شده تا به مانند بسیاری پروژه‌های دیگر در کشور هر چه زمان سپری می‎شود، بیشتر شبیه به یک مخروبه شود اما با توجه به حساسیتی که برای بهبود زیرساخت‌های فوتبال در کشور ایجاد شده، مسئولان استان فارس پای کار آمده‌اند تا بار دیگر ورزشگاه پارس شیراز را زنده کنند.
خداجو مدیرکل ورزش و جوانان استان فارس نیز درباره آخرین وضعیت ورزشگاه و در دسترس قرار گرفتن زمین آن به ورزش سه گفت: «زمین چمن را از پیمانکار قبلی گرفتیم و اداره کل در اختیار خودش قرار داده. الان در حال کار کردن با پیمانکار جدید هستیم. الان شرایط ایده‌آلی ندارد ولی شاید بتوانیم یکسری از مسابقات کشوری را برگزار کنیم. در کل نیاز داریم قسمت‌های مختلف مجموعه را مرمت و بازسازی کنیم. ضمن اینکه شرکت تجهیز و توسعه مناقصه‌ای به ارزش 63 میلیارد و 800 میلیون تومان برگزار کرده و شرکت برنده مناقصه فعالیت‌هایی مثل گیت‌های بیرون، آبیاری داخل و بیرون مجموعه، بازبینی سیستم موتورخانه و نصب سیستم صوتی مجموعه را انجام می‌دهد. این 5، 6 مورد طبق قراردادی که تنظیم شده باید ظرف 9 ماه تکمیل شود تا بتوانیم از ظرفیت ورزشگاه بهره‌برداری کنیم.»
ورزشگاه پارس چهارمین ورزشگاه بزرگ ایران به شمار می‌آید و به گونه‌ای طراحی و ساخته شده که همه تماشاچیان در آن دید کامل داشته باشند. تونل‌ها و راهروهای استادیوم طوری پیش‌بینی شده که وسایل نقلیه از قبیل آتش‌نشانی، نظافت و همچنین کانتینرهای ویژه تلویزیون می‌توانند در مواقع لزوم تا نزدیک جایگاه بیایند. از امکانات استادیوم واقع در میانرود استان فارس، می‌توان به گرمایش چمن، پیست دوومیدانی، زمین تنیس، نورپردازی بدون دکل برق، دسترسی به خط دو مترو شیراز و... اشاره کرد. تفاوت اصلی معماری استادیوم پارس شیراز با سایر ورزشگاه‌های ایران طراحی سکوهای آن است که به صورت سازه‌ای طراحی شده و به صورت دپو نیست، یعنی از فضای زیر سکوها استفاده حداکثری صورت پذیرفته است. این فضاها به بخش‌های اداری، سالن بدنسازی، دفاتر و کلاس‌های آموزشی اختصاص داده شده است. استادیوم پارس، مجهز به سیستم مدرن گرمایش از کف، پیست تارتان هشت خطه، دکل‌های روشنایی ۱۲۰۰ لوکس و اسکوربردی به مساحت ۱۰۴ مترمربع است. این استادیوم دارای چهار رمپ سیلندری برای تخلیه تماشاگران از طبقات فوقانی است. همچنین این استادیوم که به عنوان برترین سازه بتنی سال ۱۳۹۳ انتخاب شد، سازه بتنی متقارن در سه گالری و سایبان فلزی با پوشش پارچه‌ای دارد که ۷۵درصد استادیوم را سرپوشیده کرده است. ضمن اینکه از دیگر امکانات استادیوم پارس می‌توان به سونای خشک و جکوزی، سالن بدنسازی، ساختمان اداری، پارکینگ و همچنین فضاهای مخصوص تماشاگران و میهمانان ویژه اشاره کرد و باید امیدوار بود در آینده‌ای نزدیک بتوان از این استادیوم مجهز استفاده کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی