ضرورت رسیدگی به آکادمی استقلال

کدام مدیر کار بنیادی می‌کند؟

حمیدرضا عرب
خبر‌نگار


فارغ از اینکه اخیراً مربیان امید استقلال چه انتقاداتی را علیه مدیریت این باشگاه مطرح کردند و اظهارات آنها حاشیه‌هایی را به دنبال داشت، به طور کلی مدیران باشگاه استقلال آن نگاه عمیقی که انتظار می‌رود به تیم‌های پایه و آکادمی داشته باشند را ندارند. نه فقط در برهه کنونی که بحث کمبود امکانات مطرح شده بلکه در ادوار قبل نیز مدیران باشگاه استقلال به جای قوت بخشیدن به مباحث مهم بازیکن‌سازی و ایجاد تحولات ساختاری در راستای بهبود عملکرد این حوزه مهم و اثر‌گذار غالباً به تیم بزرگسالان توجه کرده‌اند و عمده بودجه موجود در حساب باشگاه را صرف جذب بازیکنان آنچنانی و مربیان کرده‌اند. این سیاست در بیست‌وچهار سالی که از راه‌اندازی لیگ حرفه‌ای گذشته، ادامه داشته و هیچ‌یک از مدیران باشگاه استقلال کاری بنیادین و اساسی برای تیم‌های پایه استقلال انجام نداده‌اند. درعین حال با وجود اینکه عملکرد آکادمی استقلال به نوعی دیمی و فاقد برنامه‌ریزی حرفه‌ای بوده اما بازیکنان متعددی از این تیم به تیم بزرگسالان استقلال و دیگر تیم‌ها رفته‌اند که این خود بیانگر برخورداری باشگاه استقلال از ظرفیت‌های مناسب است.
حال اگر آکادمی استقلال به شیوه‌ای نظام‌مند و اصولی اداره شود، بی‌شک تعداد بازیکنانی که هرساله از آکادمی استقلال به تیم‌های بزرگتر راه می‌یابند بسیار چشمگیر خواهد شد و چه بسا حفظ این شرایط بتواند استقلال را به یکی از بازیکن‌سازترین باشگاه‌های فوتبال ایران تبدیل سازد. درواقع مدیران باشگاه استقلال از انتقادات اخیر که توسط مربیان این باشگاه مطرح شده، نباید خرده‌ای به دل بگیرند.
هرچند که مربیان امید، اصول را زیر پا گذاشته‌اند اما آکادمی استقلال می‌طلبد که با برنامه‌ای دقیق و کارشناسی شده و با استفاده از افراد باانگیزه و باتجربه به جلو حرکت کند و رونقی تازه به بخش بازیکن‌سازی دهد تا استقلال نیز به مرور از سرمایه‌هایی که خود ساخته، به عالی‌ترین شکل ممکن بهره گرفته و به واقع به یک باشگاه خودکفا تبدیل شود.

جستجو
آرشیو تاریخی