عقب‌گرد به سبک لژیونرهای فوتبال

طارمی، تنها نماینده ایرانی در لیگ‌های معتبر اروپا

فوتبال ایران روز یکشنبه یک انتقال غیرمنتظره را تجربه کرد و سامان قدوس که سال‌ها در لیگ برتر انگلیس و لیگ یک فرانسه به میدان رفته بود، در اقدامی عجیب راهی اتحاد کلبای امارات شد. ستاره تیم ملی ایران که از زمان حضور امیر قلعه‌نویی نقشی کلیدی در خط میانی یوزهای ایرانی به‌دست آورده، پس از ترک برنتفورد مدتی بدون تیم بود و حتی به پیشنهاد استقلال و پرسپولیس هم پاسخ منفی داد.
با این حال پس از اتمام مهلت نقل‌وانتقالات در کشورهای مختلف، به عنوان بازیکن آزاد با اتحاد کلبا قرارداد بست. تیمی که در فوتبال امارات جایگاه خاصی هم ندارد و سال‌های اخیر همیشه در نیمه پایینی جدول بوده است. قدوس در اتحاد کلبا باید کنار مهدی قایدی و شهریار مغانلو بازی کند و جدیدترین نماینده فوتبال ایران در لیگ امارات محسوب می‌شود. با خروج قدوس از فوتبال اروپا و انتقال سردار آزمون به شباب‌الاهلی امارات، حالا مهدی طارمی به تنها نماینده فوتبال ایران در 5 لیگ معتبر اروپایی تبدیل شده است. فصل گذشته سردار آزمون در آاس‌رم و سامان قدوس در برنتفورد حضور داشتند و تصور می‌شد با حضور طارمی در اینتر، تعداد بازیکنان ایران در لیگ‌های معتبر اروپایی به عدد 3 برسد ولی هافبک و مهاجم تیم ملی در انتقال‌هایی بسیار عجیب و غیرمنتظره راهی فوتبال امارات شدند و شوک بزرگی به فوتبال ایران وارد کردند.
از طرفی مهدی طارمی هم در 32سالگی به‌سر می‌برد و به بازنشستگی نزدیک شده است. این یعنی فوتبال ایران با خطر خروج کامل از سطح اول باشگاهی اروپا قرار دارد و شاید در سال‌های آینده دیدن بازیکنان ایرانی در 5 لیگ معتبر به یک آرزو تبدیل شود. انتقال سردار آزمون به شباب‌الاهلی یکی از اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی فوتبال ایران بود و قدوس هم تصمیم گرفت مسیر او را برود. سال گذشته هم سعید عزت‌اللهی پس از سال‌ها حضور در اروپا به فوتبال امارات رفت و شاید علیرضا جهانبخش هم بزودی راهی فوتبال آسیا شود.
برخلاف فوتبال ایران که این روزها نمایندگانش در لیگ‌های معتبر به کمترین تعداد رسیده، ژاپن و کره‌جنوبی در سال‌های اخیر بازیکنان زیادی به فوتبال اروپا صادر کرده‌اند. ژاپن در حال حاضر 21 بازیکن در 5 لیگ معتبر اروپایی دارد که اغلب آنها هم جزو نفرات تأثیرگذار تیم‌های خود هستند. کره‌جنوبی هم 8 بازیکن در این 5 لیگ دارد و گرچه از ژاپن عقب است ولی شرایط به‌مراتب بهتری نسبت به ایران دارد. درحال حاضر تیم‌های مطرح و بزرگی چون بایرن‌مونیخ، پاری‌سن‌ژرمن و تاتنهام صاحب بازیکنانی از کره‌جنوبی هستند که همگی جزو بازیکنان اصلی تیم‌های خود محسوب می‌شوند که در دیدارهای مهم فرصت بازی پیدا می‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی