صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و چهل و نه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و چهل و نه - ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۴

برگامو برای حریفان آتالانتا امن است

آغاز رنسانس اروپایی آرسنال

سیدعلی بلند نظر
روزنامه‌نگار


آرسنال بعد از حضور در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان فصل قبل، امشب در برگامو مقابل آتالانتا کارش را از سر می‌گیرد. در حالی که توپچی‌ها تا جمع هشت تیم لیگ قهرمانان بالا رفتند، «لا دئا» با غلبه بر بایرلورکوزن شکست‌ناپذیر قهرمان لیگ اروپا شد.
آرسنال بازگشت به لیگ قهرمانان بعد از شش فصل را با صدرنشینی در گروه دوم بالاتر از پی‌اس‌وی آیندهوون، لانس و سویا و چهار پیروزی از شش بازی جشن گرفت. بعد در ضربات پنالتی پورتو را بردند اما به بایرن مونیخ باختند، حالا هم با میکل آرتتا تیم قابل احترامی هستند. آرسنال علاوه بر دومین نایب قهرمانی متوالی در لیگ برتر برای نخستین بار بعد از 13 سال به جمع هشت تیم برتر اروپا رسید.
حالا می‌خواهند رنسانس اروپایی خود را ادامه دهند و بعد از چهار بازی بدون باخت در لیگ برتر از جمله برد یک بر صفر این هفته در زمین تاتنهام، هواداران را امیدوار کرده‌اند. توپچی‌ها تا اینجای فصل تنها یک گل خورده‌اند ضمن اینکه ضربه سر گابریل که به تنها گل بازی با اسپرز انجامید، بیست و سومین گل آنها در ضربات شروع مجدد از ابتدای فصل قبل بود. آرسنال که بعد از سفر به لومباردی در زمین منچسترسیتی بازی دارد، به دنبال گرفتن هر سه امتیاز این بازی قبل از دیدار خانگی دو هفته بعد با پاری‌سن‌ژرمن است.
آتالانتا فصل قبل نخستین قهرمانی اروپایی خود را جشن گرفت و در فینال لیگ اروپا با سه گل تیم ژابی آلونسو را که در تمام فصل نباخته بود، شکست داد. هت‌تریک آدمولا لوکمن به آتالانتا کمک کرد ناکامی چند روز قبلش در فینال جام حذفی ایتالیا را جبران کند و جان پیرو گاسپرینی بعد از سال‌ها کار فوق‌العاده به قهرمانی رسید. آتالانتا برای چهارمین‌بار در لیگ قهرمانان بازی می‌کند و در سه‌بار قبلی در سال‌های 2022-2019 دو بار به مرحله حذفی رسیده است. آنها هر فصل با تیمی از لیگ برتر روبه‌رو شدند و تنها یک‌بار در شش بازی به پیروزی رسیدند هرچند تیم گاسپرینی در مسیر قهرمانی فصل قبل لیگ اروپا در یک‌چهارم نهایی در آنفیلد به پیروزی 3 بر صفر رسید.
تیم چهارم فصل قبل سری A در هفت بازی آخر خانگی‌اش در لیگ قهرمانان تنها یک برد به دست آورده و با فرم این فصل خود احتمالاً کار سختی در پیش دارند. آنها فصل را با باخت 2 بر صفر مقابل رئال مادرید در سوپرجام اروپا آغاز کردند و دو تا از سه بازی اول فصلشان را باختند اما این هفته برابر فیورنتینا دوبار عقب افتادند و جبران کردند و در نهایت لوکمن گل برتری را زد.

 

اخبار تیمی

آتالانتا دو بازیکن کلیدی خود، جانلوکا اسکاماکا و جورجو اسکالوینی را تا مدت زیادی در اختیار ندارد و زوج دفاعی، رافائل تولوی و بن گادفری برد مقابل فیورنتینا را از دست دادند. خبر خوب اینکه دو مدافع دیگر تیم آماده شده‌اند؛ سئاد کولاسیناچ که 80 بازی در لیگ برتر برای آرسنال انجام داد و برات جمشیدی بازیکن تیم ملی آلبانی. نیکولو زانیولو که زیاد مصدوم می‌شود هم یکشنبه به نیمکت برگشت. لوکمن که در خط حمله از مهاجم تیم ملی ایتالیا، متئو رتگوی حمایت می‌کند، در سه بازی در ترکیب اصلی تیمش در لیگ اروپای فصل قبل پنج گل زد اما در چهار بازی برابر آرسنال در تیم‌های مختلف هرگز موفق به گلزنی نشده است.
میکل آرتتا از بازگشت دکلان رایس -که مقابل تاتنهام محروم بود- به خط میانی خوشحال است اما برای اولین بازی لیگ قهرمانان چند مصدوم دارد. مهم‌ترین آنها، کاپیتان مارتین اودگارد است که مثل ریکاردو کالافیوری از بازی با تیم ملی آسیب‌دیده برگشتند. میکل مرینو در نخستین جلسه تمرین شانه‌اش آسیب دید و هنوز بازی نکرده و بوکایو ساکا آخرین مصدوم تیم بود که در جریان دربی شمال لندن مجبور به ترک بازی شد. ساکا فصل قبل در 9 بازی در لیگ قهرمانان روی هشت گل مشارکت مستقیم داشت که برای بازیکنان انگلیسی در اولین فصل حضور در این رقابت‌ها یک رکورد است. کایران تیرنی، تاکهیرو تومیاسو و اولکساندر زینچنکو هم به این بازی نمی‌رسند اما گابریل ژسوس با حضور دیرهنگام در بازی قبلی بر آسیب‌دیدگی ران غلبه کرده.

جستجو
آرشیو تاریخی