صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت ورزش
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • فوتبال ایران
  • پرسپولیس
  • استقلال
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و ششصد و چهل و چهار - ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و ششصد و چهل و چهار - ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - صفحه ۳

قهرمانان والیبال نشسته پاداش خود را تقسیم می‌کنند

مـــــــرام تختـــــی

تصمیم ملی‌پوشان والیبال نشسته برای تقسیم پاداش قهرمانی پارالمپیک با بقیه اردونشینان، یادآور مرام پهلوانان بزرگ کشتی ایران در دهه پنجاه میلادی است. تصمیمی که همه را به دورانی می‌برد که هنوز مرام دوستی و رفاقت جای خودش را به پول نداده بود. در حالی که تیم ملی والیبال نشسته ایران برای هشتمین بار قهرمانی پارالمپیک را در پاریس 2024 جشن گرفت، صادق بیگدلی یکی از بازیکنان تأثیر‌گذار این تیم خبر از تصمیم بزرگ بازیکنان این تیم قبل از اعزام به این بازی‌ها داد؛ تصمیمی که غلامرضا تختی برای تیم اعزامی به جهانی 1954 توکیو گرفت.
 صادق بیگدلی کاپیتان تیم ملی والیبال نشسته ایران در این‌‌باره گفت: «16 بازیکن در اردو بودند و قبل از اینکه نفرات نهایی انتخاب شوند، همه تصمیم گرفتیم تیم در پاریس هر مدالی گرفت، درصدی از پاداش و جوایزی که می‌دهند را بین بازیکنانی که با ما نیامدند و در تهران ماندند، تقسیم کنیم. این یک تصمیم جمعی بود و همدلی بین اعضای تیم را نشان می‌داد. قطعاً آن 4 بازیکنی که با ما نیامدند هم تا روز آخر زحمتشان را کشیدند و در پارالمپیک هم با دعاهایشان برای ما انرژی مثبت فرستادند.» این اتفاق در حالی رقم خورده که اعضای تیم ملی والیبال نشسته به‌خاطر قانون از پیش نوشته شده برای تخصیص جوایز تیمی نصف جوایز رشته‌های انفرادی، سال‌هاست گلایه‌مند هستند. البته در این دوره کمیته ملی پارالمپیک جوایز پای سکو را برای رشته‌های تیمی به 75 درصد جوایز انفرادی رساند، اما جوایزی که وزارت ورزش اهدا می‌کند، همان قانون نصف است.
این تصمیم بازیکنان تیم ملی والیبال نشسته پیشینه تاریخی هم دارد؛ تصمیمی که اعضای تیم ملی کشتی آزاد برای مسابقات قهرمانی جهان سال 1954 گرفتند.
 در آن سال غلامرضا تختی به مرحوم کیومرث ابوالملوکی مربی تیم و نفراتی که برای جهانی 1954 در توکیو انتخاب شده بودند ازجمله مرحوم توفیق جهانبخت و عباس زندی پیشنهاد می‌دهد که مرامنامه‌ای امضا شود تا هر کسی مدال گرفت، جایزه‌اش را بین تمام نفرات ازجمله کسانی‌که به عنوان حریف تمرینی در اردو بودند، تقسیم کنند.
حالا قهرمانان تیم ملی والیبال نشسته بعد از گذشت نیم‌قرن باز هم یاد و خاطره پهلوانان کشتی ایران را زنده کردند.
جستجو
آرشیو تاریخی