انتقاد تند کارشناس داوری به برگزاری برخی از بازی‌ها با کمک داور ویدیویی

VAR لیگ برتر جعلـــــــی است

با آغاز مسابقات لیگ برتر فوتبال، VAR به یکی از موضوعات مورد بحث تیم‌ها و کارشناسان تبدیل شده است؛ تکنولوژی‌ای که به سختی وارد کشور شد اما حالا با انتقادات بسیاری مواجه شده است. حیدر سلیمانی، کارشناس داوری در خصوص استفاده از تکنولوژی VAR در لیگ برتر به «ایران ورزشی» می‌گوید: «دستگاه VAR که در فوتبال ما وجود دارد، ویدیو چک است و با VAR واقعی تفاوت بسیار زیادی دارد. برای برگزاری بازی‌ها با وی‌ای‌آر باید حداقل 12 دوربین وجود داشته باشد که تعداد دوربین‌های لیگ برتر در یک بازی حتی به عدد 8 هم نمی‌رسد.»
او با اشاره به اتاق VAR بازی تراکتور با پرسپولیس می‌افزاید: «اتاق وی‌ای‌آر تبریز به دکه روزنامه فروشی شباهت داشت. این در حالی است که اتاق VAR باید به دور از دسترس هواداران باشد اما همان‌گونه که در این بازی دیدیم، هواداران به راحتی می‌توانستند به دکه VAR تبریز دسترسی داشته باشند. اتاق کمک داور ویدیویی ورزشگاه یادگار امام تبریز آبروریزی محض بود. علاوه بر این باید افرادی در اتاق حضور داشته باشند که سطح‌شان بالاتر از داور وسط باشد چون داور وی‌ای‌آر باید تصمیمات داور وسط را اصلاح کند. در حال حاضر این دستگاه که در لیگ برتر ما استفاده می‌شود، جعلی است.»
این کارشناس داوری با انتقاد به برگزاری برخی از بازی‌ها با VAR بیان می‌کند: «تنها بازی‌های استقلال و پرسپولیس با کمک داور ویدیویی برگزار می‌شود و این خلاف عدالت است. سال گذشته رئیس فدراسیون فوتبال اعلام داشت که 6 دستگاه VAR وارد کشور شده است، حالا سؤال من از مهدی تاج این است که این دستگاه‌ها کجاست؟ البته می‌گویند از هفته چهارم تمام بازی‌ها با VAR برگزار می‌شود و با این شرایط بعید است که امسال این اتفاق بیفتد.»
سلیمانی صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: «در بازی‌هایی که با VAR برگزار می‌شود هم اشتباهات داوری وجود داشت. خطای پشت محوطه پرسپولیس در بازی این تیم با تراکتور صحیح نبود و داور نباید آن صحنه را خطا تشخیص می‌داد. در بازی استقلال و ملوان هم پنالتی اول استقلال درست نبود چراکه مهاجم استقلال عقب‌تر از مدافع ملوان بود. در آن بازی چون صحنه مربوطه کیفیت لازم را نداشت، داوران وی‌ای‌آر اطلاعات اشتباه به داور وسط دادند.»
او با اشاره به این موضوع که کنفدراسیون فوتبال آسیا الزامی برای استفاده از وی‌ای‌آر در مسابقات لیگ ندارد، می‌افزاید: «فصل گذشته از نظر اشتباهات داوری فاجعه بود و در هفته‌های پایانی که بحث مبارزه با فساد در فوتبال مطرح شد، اشتباهات کمتری از داوران دیدیم اما این اشتباهات باعث شد تا VAR بیاوریم که البته این کار را کردیم اما از نظر زیرساختی مشکلات زیادی داریم و نمی‌توانیم با این شرایط از این تکنولوژی استفاده کنیم. ما می‌خواهیم خودمان را حرفه‌ای‌تر بدانیم و به این دلیل اصرار داریم تا تمام بازی‌ها با کمک داور ویدیویی برگزار شود.»
این کارشناس داوری می‌گوید: «برگزاری برخی از بازی‌ها با VAR باعث می‌شود تا در قضاوت داوران دوگانگی به‌وجود بیاید. پیش از این صدا و سیما صحنه‌های مشکوک را چندین‌بار به صورت صحنه آهسته پخش می‌کرد اما با آمدن VAR این اتفاق دیگر نمی‌افتد و این موضوع باعث سرگردانی هواداران شده است چرا که هوادار نمی‌داند تصمیم گرفته‌شده داور درست است یا نه. نمی‌دانم چرا با وجود نداشتن امکانات به برگزاری بازی‌ها با VAR اصرار داریم.»

 

در واکنش به انتقادات شدید از ناقص بودن سیستم VAR
مرادی: هنوز در اول راه هستیم

دانیال مرادی، سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال در واکنش به انتقادات شدید از ناقص بودن سیستم VAR استفاده شده در لیگ برتر گفت: «پیاده‌سازی VAR سال‌ها وعده داده شده بود و هیچ‌گاه محقق نمی‌شد الان هم ادعا نمی‌کنیم بهترین VAR را آورده‌ایم چرا که شرایط همین است. ما در ورزشگاه‌های شهرستان‌ها، امکانات تهران را نداریم. سیستم پیاده‌سازی VAR را با بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا مقایسه می‌کنم. بازی پرسپولیس و النصر مهم بود و سؤالم این است، آیا دوربین‌های خارج از صدا و سیما در آن مسابقات استفاده شد؟ جواب خیر بوده و الان موجودی ما همین است.»
وی ادامه داد: «سیستم VAR با یک سرور هشت دوربین را ساپورت می‌کند و اگر دو سرور داشته باشد ۱۶ دوربین را ساپورت می‌کند. VAR می‌آید تا اشتباه داور را اصلاح کند و نیاز به چند دوربین با کیفیت بهتر دارد. ما اول راه هستیم و تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم. حوزه تخصصی داوری بحث چیدمان VAR و آموزش است که در این حوزه کار بزرگی کردیم. هنوز دستگاه‌ها نیامده بود، آموزش را شروع کردیم. باشگاه‌ها را باید برای تهیه دوربین‌ها الزام کنیم. ما در گام اول تکنولوژی VAR هستیم و در این زمینه تجربه کسب می‌کنیم.»
سرپرست کمیته داوران افزود: «از اوایل سال ۹۸ آموزش را آغاز کردیم و تقریباً ۵ سال است که در این زمینه فعالیت می‌کنیم. تست تکنولوژی باید با اجازه فیفا باشد. در این چند سال این پروژه متوقف بود زیرا موانع زیادی وجود داشت که نمی‌توانستیم این دستگاه‌ها را بیاوریم و تحریم‌ها اثر مستقیم داشت. در این یک‌سال اخیر همت بزرگی پشت این داستان آمد و توانستیم گام مثبتی برداریم. ۶ دوربینی که داریم به ما کمک می‌کند و در تشخیص آفساید خیلی مشکلی نداریم. در حوزه باکس چپ و راست زوایای بیشتر به ما کمک می‌کند تا اگر اشتباهی توسط داور شد، بتوانیم برگردیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی