پرسپولیس با میلاد محمدی و قلی‌زاده هم تیم پیری است اما...

ارنج ابتدایی گاریدو جوان می‌شود

شاید این عبارت که پرسپولیس یکی از پیرترین تیم‌های لیگ برتر است در دو سه فصل اخیر بارها تکرار شده و چیز عجیب و غریبی هم نیست اما عجیب‌تر اینجاست که با وجود تغییر در رأس کادر فنی و حضور یک سرمربی اسپانیایی هم اوضاع تغییر نکرده و حتی میانگین سنی تیم اصلی پرسپولیس بالاتر رفته است. میلاد محمدی و به احتمال قریب به یقین علی قلی‌زاده دو خرید تازه پرسپولیس هستند و خواهند بود که با در نظر گرفتن آنها که در ظاهر امر خریدهای معقول و مهمی برای هواداران و دوستداران پرسپولیس به حساب می‌آیند. با احتساب میلاد محمدی و قلی‌زاده پرسپولیس تاکنون پنج خرید تازه داشته که دو تا از آنها(ایوب العملود و فرشاد احمدزاده) بالای 30 سال سن دارند و سه نفر دیگر بالای 28 سال هستند. با وجود خرید این بازیکنان پرسپولیس همچنان تیم مسنی است اما اگر میلاد و قلی‌زاده به ترکیب اصلی برسند و اورونوف دوباره فیکس شود حداقل نسبت به بازی اول فصل جاری مقابل ذوب‌آهن که یکی از پیرترین تیم‌های تاریخ پرسپولیس در زمین بود میانگین سنی تیم گاریدو پایین‌تر خواهد آمد.

محمد قراگزلو
روزنامه‌نگار

 

1

در حال حاضر و با در نظر گرفتن علی قلی‌زاده پرسپولیس 19 بازیکن در فهرست بزرگسال خود دارد و می‌تواند یک جای خالی دیگر را به یک بازیکن خارجی دیگر اختصاص دهد. اما سن دقیق بازیکنان بزرگسال پرسپولیس به شرح زیر است:
1) الکسیس گندوز: 28 سال و 6 ماه، 2) فرشاد فرجی: 30 سال و 5 ماه، 3) گئورگی گولسیانی: 33 سال و 4 ماه، 4) مرتضی پورعلی‌گنجی: 32 سال و 4 ماه، 5)محمدحسین کنعانی‌زادگان: 30 سال و 5 ماه، 6) وحید امیری: 36 سال و 5 ماه، 7) میلاد محمدی: 30 سال و 11ماه، 8) ایوب العملود: 30 سال و 5 ماه، 9) سینا اسدبیگی: 27 سال و یک ماه، 10) مسعود ریگی: 33 سال و 6 ماه، 11) سعید صادقی: 30 سال و 4 ماه، 12) اوستون اورونوف: 23 سال و 8 ماه، 13) امید عالیشاه: 33 سال و 8 ماه، 14) عیسی آل‌کثیر: 34 سال و 7 ماه، 15) علی علیپور: 28 سال و 9 ماه، 16) فرشاد احمدزاده: 31 سال و یازده ماه، 17) سروش رفیعی: 34 سال و 5 ماه، 18) محمد خدابنده‌لو: 25 سال، علی قلی زاده: 28 سال و 5 ماه.
با در نظر گرفتن سن دقیق این بازیکنان که تا این لحظه اسکواد اصلی پرسپولیس را تشکیل می‌دهند میانگین سنی این 19 بازیکن 30.7 سال است. مهرشاد اسدی دروازه‌بان ذخیره پرسپولیس هم در فهرست زیر25 سال جای گرفته است ضمن اینکه تعداد بازیکنان زیر 23 سال هم کم نیست.
پرسپولیس 11 بازیکن زیر23 سال به نام‌های امیررضا رفیعی، سهیل صحرایی، عرفان ملاپور، عرفان درویشی، علیرضا عنایت‌زاده، سمیر حبوباتی، حسین حاجی‌زاده، یعقوب براجعه، ابوالفضل بابایی، محمد بادپا و یاسین سلمانی دارد که به نظر می‌رسید این آخری به ترکیب اصلی نزدیک باشد اما در نخستین مسابقه فصل به شکلی عجیب حتی به فهرست بیست نفره تیم هم نرسید. از بین این دوازده بازیکن نیز غیر از مهرشاد اسدی که روی نیمکت حضور داشت تنها بابایی، عنایت‌زاده و براجعه به فهرست بازی اول پرسپولیس رسیدند که فقط براجعه و بایایی دقایقی کوتاه بازی کرد.

 

2

نکته اینجاست که میانگین سنی ترکیب اصلی پرسپولیس در بازی نخست فصل 31.8 سال بود که البته در پایان مسابقه با حضور جوان‌هایی مثل خدابنده‌لو، بابایی و براجعه پایین آمد اما مشخصاً گاریدو هم مثل اوسمار و یحیی به جوان‌ها در ترکیب اصلی اعتماد نمی‌کند.
اما این پیر شدن پرسپولیس یک سیر تدرجی داشته که بررسی زمانبندی آن می‌تواند جالب باشد.پرسپولیس وقتی در اولین بازی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا 2017 به سرمربیگری برانکو مقابل الهلال قرار گرفت با میانگین سنی 26.5 سال وارد میدان شد.در بازی رفت فینال لیگ قهرمانان آسیا مقابل کاشیما آنتلرز ژاپن میانگین سنی ترکیب اولیه پرسپولیس 27.2 سال بود و در بازی برگشت به 27.1 سال رسید. وقتی یحیی گل‌محمدی به پرسپولیس آمد تیم او در نخستین بازی آسیایی مرحله گروهی لیگ قهرمانان 202 مقابل الدحیل میانگین سنی 27.3 سال را داشت.در بازی فینال آن فصل مقابل اولسان هیوندای کره جنوبی هم میانگین سنی پرسپولیس البته با چند غایب سرشناس به 27.9 سال رسید.
همان سال در دربی مقابل استقلال که با حضور بازیکن مسنی مثل سیدجلال حسینی 2-2 تمام شد میانگین سنی ترکیب اولیه پرسپولیسی به 28.‌8 سال رسید.
در ابتدای فصل 2021 لیگ قهرمانان آسیا و در بازی مقابل الوحده که باز هم بازیکن مسنی مثل سیدجلال حسینی حضور داشت و گل زد میانگین سنی ارنج ابتدایی تیم یحیی 29.2 سال بود.
دو فصل قبل و در سالی که منجر به کسب دبل تاریخی شد پرسپولیس در دربی برگشت مقابل استقلال که یک – هیچ با گل آل‌کثیر برنده شد میانگین سنی تیم اصلی به 30 رسید و در فینال حذفی باز هم مقابل استقلال این عدد به 30.9 رسید. فصل قبل در نخستین بازی مقابل آلومینیوم میانگین سنی پرسپولیس 30.3 بود که در نخستین بازی آسیایی مقابل النصر عربستان به 30 تقلیل یافت.با این حال میانگین سنی تیم در آخرین بازی آسیایی مقابل الدحیل 30.5 بود و در آخرین دربی به رهبری اوسمار تیم شروع کننده پرسپولیس 30.7 سال سن داشت.در آخرین بازی فصل که منجر به قهرمانی سرخ‌ها در لیگ بیست و سوم شد پرسپولیس در ارنج ابتدایی با میانگین سنی 31.3 سال وارد شد اما تیم اولیه گاریدو مقابل ذوب‌آهن رکورد شکست و میانگین سنی 31.8 را ثبت کرد.

 

3

حالا اگر تصور کنیم میلاد محمدی جای وحید امیری را در دفاع چپ بگیرد، اوستون اورونوف در ارنج اصلی جایگزین سعید صادقی شود و علی قلی‌زاده به جای فرشاد احمدزاده در پست وینگر راست به میدان برود میانگین سنی تیم شروع کننده پرسپولیس کاهش خواهد یافت و به 30.4 سال خواهد رسید.
اتفاق ایده‌آل در راه جوان‌سازی غیر از اعتماد به جوان‌های تازه وارد یا بازیکنان آکادمی می‌تواند با بازی دادن به یاسین سلمانی و محمد خدابنده‌لو باشد که اگر این‌گونه شود و مثلاً این دو بازیکن جای عیسی آل‌کثیر و سروش رفیعی یا مسعود ریگی بازی کنند میانگین سنی تیم اولیه پرسپولیس باز هم پایین خواهد آمد اما عبور از ستاره‌هایی مثل امیری و عالیشاه و حتی سروش رفیعی اصلاً کار راحتی نیست یا وظایفی که ریگی به عهده می‌گیرد را هر بازیکنی نمی‌تواند انجام دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی