با تماشای بوندس لیگا بزرگ شدم

جهانبخش: در یک‌قدمی ناپولی بودم

با وجود آغاز رقابت‌های فوتبال در لیگ‌های اروپایی، اما هنوز وضعیت علیرضا جهانبخش نامشخص است. کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران با جدایی از فاینورد، به مذاکره با تیم‌های خواهان خود پرداخت اما هنوز توافقی بین او و مقصد جدیدش شکل نگرفته تا نام باشگاه بعدی جهانبخش، برای همه به یک علامت سؤال تبدیل شود. وبسایت numero-diez گفت‌وگوی طولانی را با جهانبخش انجام داده که کاپیتان تیم ملی ایران به صحبت درباره گذشته و آینده‌اش پرداخته است.
 او در خصوص جدایی‌اش از فاینورد گفت: «من از سال گذشته آماده ترک باشگاه بودم، بعد از قهرمانی در لیگ. پس از سال‌های زیادی که در هلند بودم، موفق شدم در لیگ قهرمانان اروپا بازی کنم و یکی از اعضای تیم باشم، حتی درخواست تابعیت هلندی هم دادم. خانواده‌ام نیز در آنجا راحت بودند. اما سپس مربی تیم اسلات به لیورپول رفت و کادر فنی جدید تصمیم به نوسازی تیم گرفتند.»
 کاپیتان تیم ملی فوتبال کشورمان در خصوص مقصد بعدی‌اش بیان داشت: «انتخاب‌هایم را محدود به گزینه‌های سطح بالا کردم. پیشنهادات زیادی را رد کردم، متمرکز و جاه‌طلب هستم. پس از تجربه حضور در لیگ برتر، بازی در سری آ و بوندس‌لیگا را خیلی دوست دارم. اینها لیگ‌هایی هستند که به آنها علاقه دارم. با باشگاه‌های این کشورها در تماس بودیم، اما بستگی به زمان و مذاکرات دارد. مذاکراتی در جریان است. من کشورهای دیگر را رد کردم زیرا می‌خواهم به اهداف حرفه‌ای‌ام برسم. قطعاً می‌خواهم در اروپا بمانم.»
 جهانبخش افزود: «می‌خواهم به مدت 2-3 سال دیگر در بالاترین سطح ادامه دهم. هنوز چیزهای زیادی برای دستیابی دارم، در 31 سالگی به دنبال چالش‌های جدید هستم. مطمئنم که آماده‌ام و به دنبال مکان‌های جدیدی برای نشان دادن بهترین عملکردم هستم. حتی در برایتون، ما به نیمه‌نهایی جام حذفی انگلستان رسیدیم، آن هم به عنوان تیمی که تازه به لیگ برتر صعود کرده بود.»
 او در خصوص مهار پنالتی‌اش توسط میله اسویلار، دروازه بان رم در فصل 24/2023 لیگ اروپا گفت: «قبل از آن بازی، مربی به من گفت: «احتمالاً برای بازی زود است، اما اگر به پنالتی‌ها برسیم، به تجربه تو نیاز داریم.» آنها اصرار داشتند که من ضربه بزنم. مقابل نقطه پنالتی بودم، اما متأسفانه در آخرین لحظه تصمیم گرفتم سمت ضربه‌ام را تغییر دهم. آزمون هم‌تیمی‌ام در تیم ملی است، او می‌داند که من همیشه یک زاویه را انتخاب می‌کنم. او به دروازه‌بان کمک کرد که سمت درست را انتخاب کند. تنها من نبودم که پنالتی را از دست دادم، اما آزمون برای رمی‌ها مفید بود.»
 جهانبخش صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد: «از دوران حضورم در برایتون انتظار بیشتری داشتم، خیلی آماده و مهیا بودم. اما به دلایل تاکتیکی کار نکرد. از هر بازیکنی که بپرسید، فصل اول در لیگ برتر همیشه بسیار سخت است، باید اوضاع را بررسی و مطالعه کنید. وقتی در فصل دوم با پاتر به ثبات رسیدم، همه‌گیری کرونا شروع شد و فوتبال متوقف شد. وضعیت می‌توانست به شکلی دیگر پیش برود، اما این اتفاق افتاد. این بخشی از بدشانسی بازی است.»
 کاپیتان تیم ملی در پاسخ به این سؤال که «گفتی که بجز برایتون پیشنهادات زیادی هم داشتی؛ آیا واقعاً در سال 2018 برای پیوستن به ناپولی نزدیک بودی؟»، اینطور پاسخ داد: «تماس‌های جدی با ناپولی وجود داشت و ما کاملاً به انجام این معامله نزدیک بودیم. در آن مقطع از آلمان، ایتالیا و انگلیس هم پیشنهادهایی داشتم، اما مبلغ درخواستی AZ آلکمار بالا بود و هر باشگاهی حاضر به پرداخت آن رقم نبود، بنابراین گزینه‌های من محدود بود. من باید بین برایتون و لسترسیتی یکی را انتخاب می‌کردم که در آن مقطع تصمیم گرفتم به برایتون بروم.»
 او در پاسخ به این سؤال که آیا خود را نسل طلایی فوتبال ایران می‌داند، بیان داشت: «برای من صحبت در این باره بسیار دشوار است چون هنوز بخشی از آن هستم. ما در دهه‌های 90 و 2000 نیز تیم‌های خوبی داشتیم. آنچه ما را بزرگ می‌کند، آسانی در راهیابی به جام جهانی است. ما به راحتی در سه دوره اخیر شرکت کرده‌ایم و همیشه در آنجا هستیم. در گذشته این کار دشوارتر بود. اما نسل فعلی انتظارات بیشتری دارد، ما می‌توانستیم جام ملت‌های آسیا را ببریم، اما مقابل قطر میزبان، شکست خوردیم. به‌طور کلی، بسیاری از ما در اروپا عملکرد خوبی داشته‌ایم، مانند آزمون و طارمی.»

جستجو
آرشیو تاریخی